Železničář / Zpravodajství / Vylepšili jsme multifunkční vozy pro přepravu invalidů
Vylepšili jsme multifunkční vozy pro přepravu invalidů
1.4.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ s využitím tiskové zprávy ČD
Všech 64 vozů modernizované řady Bbdgmee236 postupně prochází úpravami, které je učiní ještě přívětivějšímu k cestujícím se sníženou schopností pohybu. Jeden z prvních byl ve středu 1. dubna představen na pražském hlavním nádraží a zástupci Národní rady osob se zdravotním postižením ČR v čele s předsedou Václavem Krásou absolvovali prezentační jízdu, během které si novinky ve voze vyzkoušeli.

Modifikovaných vlastností je několik, zásadní je ale zvětšení vstupních dveří do oddílu pro přepravu vozíčkářů, pozměněný princip pro nakládání cestujících na vozíčku i úprava prostoru toalety ve voze. „Na podnět cestujících se zdravotním postižením jsme po dohodě s Národní radou osob se zdravotním postižením přistoupili k dalšímu vylepšení těchto vozů. Po konzultaci se zákazníky jsme nejen rozšířili vstupní dveře do vyhrazeného oddílu, ale také odstranili dvě sklopné sedačky pro doprovod a zjednodušili ovládání sklopného stolku v tomto oddílu. Další úpravy se týkají doplnění pomocných madel a také tlačítek signalizace SOS pro situace, jako je pád cestujícího z vozíku, což přispěje k vyšší bezpečnosti přepravy,“ popisuje rozsah změn člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán, který stál v lednu roku 2014 za iniciací této akce.
Nakládání bez obav
Další důležitá novinka souvisí se zdvihací plošinou. V původní verzi totiž vozíčkáři na plošinu najížděli rovnoběžně se skříní vozu, prakticky na hraně nástupiště, což nakládání pocitově znepříjemňovalo a při neopatrné manipulaci zvyšovalo riziko přepadnutí vozíku přes hranu nástupiště. Zdvihací plošina je proto po aplikaci úprav vytočena o zhruba 15 stupňů vůči její hraně. Cestující na vozíku tak na ni najíždí šikmo k podélné ose vozu, čímž se eliminuje riziko možného propadu vozíku přes hranu nástupiště.
„Jsem rád, že České dráhy akceptovaly naše připomínky a samy uznaly, že byť vozy v původním provedení splňovaly patřičné normy, praktické zkušenosti tělesně postižených s cestováním po železnici nelze sebelépe míněnými pravidly nahradit,“ vyjádřil spokojenost s výsledkem předseda Národní rady osob se zdravotním postižením Václav Krása. S upravenými vozy řady Bbdgmee236, které národní dopravce postupně přebírá od výrobce, se cestující mohou setkat v dálkových spojích prakticky v celé republice.
Další články této rubriky
Nádraží ve Veleslavíně se přesune pod zem
28.9.2023 - Správa železnic v srpnu vybrala projektanta pro úsek modernizace trati mezi pražským Veleslavínem a Ruzyní. Dokumentaci pro společné povolení vytvoří společnosti SUDOP Praha a Moravia Consult Olomouc za zhruba 212 milionů korun. »
Moravák Trojan lajkuje moderní vlaky ČD
24.9.2023 - Jsou lepší Moravské dráhy, nebo České dráhy? V kampani, která chce vyzdvihnout pohodlí a moderní výbavu v nových vlacích ČD, to řeší Moravák od Kyjova a vegan „z Prahe“. V zápletce založené na odvěké rivalitě Čech a… »
Nymburské nádraží získá novou podobu
23.9.2023 - Přestavba hlavního nádraží v Nymburce, kterou připravuje Správa železnic, vznikne podle návrhu architekta Tomáše Hanuse. Odborná komise architektonicko-urbanistické soutěže vybrala mezi 17 účastníky jednomyslně právě jeho… »