Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Vycházíme vstříc handicapovaným zákazníkům

Vycházíme vstříc handicapovaným zákazníkům

17.7.2014 – autor: MARTIN HARÁK

Myslíme i na zdravotně postižené cestující. Právě pro ně České dráhy upraví 64 rychlíkových vozů řady Bbdgmee, přičemž tato modernizace bude stát celkem 16 milionů korun. Důkazem může také být, že vzrůstá počet objednávek bezbariérových vozů přes internet. Handicapovaní občané by rovněž měli získat možnost pracovat i pro potřeby ČD. Tyto informace zazněly na společném brífinku s Národní radou osob se zdravotním postižením na pražském hlavním nádraží.

Vycházíme vstříc handicapovaným zákazníkům

Loni v prosinci zavedly České dráhy zajímavou novinku směrovanou na zdravotně postižené spoluobčany: objednávkový systém pro objednávky bezbariérových vozů. Do současné doby tuto službu využilo podle Michala Štěpána, člena představenstva ČD a náměstka pro osobní dopravu, téměř 2 500 zájemců. O novinkách pro handicapované zákazníky se hovořilo za přítomnosti médií na pražském hlavním nádraží ve středu 25. června.

Cítíme závazek vůči společnosti

„V případě, že cestující potřebuje asistenci personálu Českých drah, může si přepravu objednat z domova. Díky tomuto zjednodušení a díky větší nabídce pravidelných bezbariérových spojů se počet předhlášených přeprav za první pololetí meziročně výrazně zvýšil,“ zdůraznil Michal Štěpán. Předseda Národní rady osob se zdravotním postižením Václav Krása dodává, že se asi nedosáhne nikdy ideálního stavu, aby lidé se zdravotním handicapem mohli cestovat zcela bez objednávky po železnici, kdykoli budou potřebovat. „Uvědomujeme si ale, že jde o velmi nákladnou záležitost,“ řekl Krása.

Zdravotně postižení si na novinku objednávání vlaku po internetu velmi rychle zvykli. Okolo 70 procent objednaných přeprav je dnes realizováno přes internet. „Z nedávno uskutečněného průzkumu vyplývá, že skoro 60 procent oslovených zákazníků se zdravotním handicapem s námi cestuje až šestkrát do roka, dalších 30 procent až čtyřikrát měsíčně a kolem pěti procent používá naše spoje denně nebo několikrát do týdne. Jsme jeden z mála českých dopravců, kteří tyto služby poskytují, proto cítíme závazek podmínky pro cestování lidí s omezenou pohyblivostí dále zlepšovat,“ vysvětlil Michal Štěpán.

Upravujeme vozy a nabídneme další pracovní uplatnění

Výsledkem intenzivnější a těsnější spolupráce Národní rady osob se zdravotním postižením s Českými drahami je nejen postupné rozšiřování přeprav osob se zdravotním postižením, ale výhledově také i jejich zaměstnávání. „Pracovní příležitosti by měly vznikat nejen přímo na dráze, ale například i odebíráním výrobků či služeb z chráněných dílen našich členů. Současně kvitujeme s povděkem, že České dráhy přistoupily na základě našich připomínek k postupným úpravám bezbariérových vozů řady Bbdgmee, kde by plošina mohla mít například zábranu proti sklouznutí především elektrického vozíku, který je těžší a širší, do mezery mezi ní a vlakem. Pro vozíčkáře jde v tomto případě o psychologický moment. Podobně oceníme odstranění dvou sklopných sedadel v oddílu pro handicapované, aby bylo více místa pro pohyb lidí na elektrickém vozíku, a současně i odstranění lišty při vjezdu do oddílu. Byla nám přislíbena i úprava dveří a některých ovládacích tlačítek,“ informoval Václav Krása, který je sám upoután na invalidní vozík.

Podobné úpravy, které vyplynou z běž­ného provozu a z měnících se potřeb zákazníků, provádějí ovšem České dráhy průběžně. Jednou z nich je například doplnění zvukového naváděcího zařízení pro nevidomé a slabozraké cestující do příměstských elektrických jednotek CityElefant.

Někdy s plošinou, jindy bez

České dráhy provozují téměř 600 jednotek a vozů, které jsou přístupné pro vozíčkáře. V loňském roce se rozšířily bezbariérové soupravy hlavně v souvislosti s dodávkou nových klimatizovaných a nízkopodlažních elektrických jednotek RegioPanter a motorových vlaků RegioShark. V současné době ČD disponují asi 400 (aspoň částečně) nízkopodlažními vozidly. Jedná se o elektrické a motorové jednotky s podlahou nástupního prostoru ve výši moderních vysokých nástupišť. Pro nástup a výstup vozíčkáře je potřebné překonat pouze několikacentimetrovou mezeru mezi nástupištěm a podlahou vozidla. Díky tomu v mnoha případech vozíčkář ani nepotřebuje asistenci dopravce a nemusí svou cestu předhlašovat.

Druhou skupinu tvoří přibližně 200 vozů s podlahou v klasické výšce – nástup a výstup je zajištěn prostřednictvím plošin, které jsou součástí vozu, nebo pomocí mobilních plošin na nástupištích. Těch České dráhy postupně v uplynulých letech nakoupily 93 a fungují na více než 80 nádražích.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ČD přivítaly setkání středoevropských dispečerůČD přivítaly setkání středoevropských dispečerů

22.12.2024 - Začátkem listopadu se do Prahy vrátilo mezinárodní jednání zástupců dispečinků hned šesti středoevropských železničních dopravců. Pozvání přijali kolegové z Rakouska (ÖBB Personenverkehr), Polska (PKP Intercity), Německa (DB… »

Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinstvíVlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství

19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »

Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidíCestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí

17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika