Železničář / Zpravodajství / Vozy pro Hamburk už procházejí renovací
Vozy pro Hamburk už procházejí renovací
6.5.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Národní dopravce nedávno uzavřel dvojici kontraktů na modernizaci celkem 93 osobních vozů EuroCity pro linku Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk. Vagony pro České dráhy připravuje společnost Pars nova, člen skupiny Škoda Transportation, která ihned po podpisu smlouvy s ČD začala s jejich renovací. Jakou omlazovací kúrou musejí vozy, odkoupené od Rakouských spolkových drah, vlastně projít, než vyrazí do běžného provozu s cestujícími?
První vagony, které budou podle smlouvy s DB využívány na trati z Prahy přes Berlín do Hamburku, už procházejí kompletní obnovou. Ta čeká nejen 22 vozů druhé třídy zakoupených v roce 2014 ÖBB, ale také 71 vozů 1. a 2. třídy a restauračních vozů vyrobených pro ČD v letech 1997 až 2007, které jsou již dnes na lince Praha – Drážďany provozovány. Na bezproblémový průběh této zakázky dohlíží pracovní skupina složená ze zástupců ČD a společnosti Pars nova. Národním dopravcem je celá aktivita sledována z úrovně členů představenstva, úsek osobní dopravy reprezentuje Michal Štěpán.
„Vzhledem k důležitosti celé zakázky byl společně se zhotovitelem nastaven harmonogram kontrolních dní, na nichž se prezentuje aktuální stav modernizace, a upřesňují se veškeré obchodně-technické detaily,“ uvádí ředitel kanceláře člena představenstva ČD pro osobní dopravu Radek Dvořák. Některých schůzek se zúčastňují i zástupci německých drah DB AG. „První tři vozy – restaurační a první, respektive druhé vozové třídy – budou hotové začátkem léta, kdy je máme v plánu ukázat odborné veřejnosti na zkušebním okruhu ve Velimi. Hned po schválení budou postupně nasazovány do běžného provozu. Cestující na lince Praha – Hamburk by tak měli poznat změnu od konce letních prázdnin,“ upřesnil Dvořák.
Z původních interiérů nezůstane prakticky nic
Na začátku dubna dělníci zhotovitelů rozebrali interiéry u prvních dvou, takzvaných prototypových vozů – „české“ jedničky Ampz a „dvojky“ řady Bmz. Podle sdělení výrobně-technického ředitele Pars nova Aleše Měrky v továrně mají napilno, neboť podstatná část zakázky musí být hotová do začátku nového jízdního řádu 2016, jenž začíná platit v polovině letošního prosince.
Úpravy všech vozů si vyžádají změnu uchycení řady komponentů v karoserii, proto se část vozů nejdříve kompletně odstrojí tak, že z celého vozu zůstane jen ocelová konstrukce. Výjimku tvoří restaurační vozy řady WRmz a všech 41 vagonů Bmz Českých drah a vybrané „dvojky“ řady Bmz odkoupené od ÖBB, které zůstanou v oddílovém provedení. Všechny vozy dále projdou kompletní renovací interiéru, u vybraných řad vozů budou dosazena nová sedadla.
Oblíbená kupé nahradí velkoprostorové uspořádání
Nejnáročnější je přestavba kompletního interiéru u 18 vozů Bmz. Jde o přeměnu oddílu, lidově nazývaného kupé, na multifunkční velkoprostorové uspořádání dle požadavků smluvního partnera – DB. Z těchto vozů vznikne devět vagonů určených pro přepravu cestujících na vozíku, cestujících s dětmi a stejný počet velkoprostorových vozů s místem pro přepravu osmi kol. Nový bude i hlavní rozvaděč a kompletní výměnou projde celá elektroinstalace, což obnáší několik kilometrů různých kabelů.
Složitá je nejen samotná rekonstrukce, ale zprovoznění uvedených zařízení tak, aby splňovala parametry podle norem a plnohodnotně se podílela na komfortu cestujících. Samozřejmostí bude také dosazení zásuvek pro napájení drobné elektroniky 230 V včetně výstupů USB 5 V. V multifunkčních vozech bude naopak samostatný oddíl pro cestující s dětmi, ve kterém je zároveň vyhrazen prostor pro kočárek.
Všechny modernizované vozy jsou určeny pro rychlost 200 km/h a jsou klimatizované. Při rekonstrukci bude podle jednotlivých typů vozů provedena oprava nebo výměna interiérů, čalounění nebo kompletně celých sedaček a stolků. Instalovány budou nové koberce. Bude dosazen audiovizuální informační systém a elektronický rezervační systém a wi-fi zařízení pro provoz internetu.
Centrální zdroje energie se vymění u většiny vozidel
Srdcem každého vozu je centrální zdroj energie (CZE). U vozidel z Projektu 71 dojde k jeho výměně pouze u 42 vozů z první série z 90. let, u zbývajících 29 vozů zůstane CZE beze změny. Dosazení nového částečně redundantního centrálního zdroje energie se dočkají vozy Ampz146 a současně Bmz245. Náhrada centrálního zdroje energie se dotkne i sedmi z deseti jídelních vozů řady WRmz815, neboť na třech vozech byla výměna již v nedávné době provedena. U dvaceti dvou vozů řady Bmz z Rakouska se naopak centrální zdroj energie vymění u všech.
Vozy procházejí modernizací proto, aby České dráhy dostály svému závazku vůči Deutsche Bahn, s nimiž budou na lince z Prahy do Hamburku spolupracovat. DB daly této spolupráci přednost před konkurenčním soukromým dopravcem RegioJet. Provozní zajímavostí je rovněž předpokládané nasazení strojů řady 380 do čela těchto vlaků.
ČD uzavřením smlouvy s DB do budoucna zajistí komfortní spojení z Prahy do Německa.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »