Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Vlaky opustily Jesenicko na více než půl roku

Vlaky opustily Jesenicko na více než půl roku

14.6.2016 – autor: MARTIN HARÁK

Cestování vlakem na severu Moravy komplikuje jedna z nejmasivnějších výluk. Uzavřen je osmapadesátikilometrový úsek z Bludova do Jeseníku a pravidelné spoje nahradily více než dvě desítky autobusů. Rekonstrukce trati, proslavené filmem o nádražákovi Aloisi Nebelovi, měla původně začít už loni, ale jedna ze stavebních firem, která vyhrála výběrové řízení, práce nezahájila. Modernizace tak musela být odložena až na letošek.

Vlaky opustily Jesenicko na více než půl roku

Mezi Jeseníkem, Hanušovicemi a Bludovem začali stavbaři 14. dubna v některých traťových úsecích vytrhávat koleje. Jedná se o čtyři stavební akce za bezmála dvě miliardy korun. Trať obnovují jak mezi stanicemi Jindřichov na Moravě a Lipová Lázně, tak mezi Bludovem a Hanušovicemi. V tomto úseku stavební firmy navazují na práce z loňského roku. Kompletně přestavěny budou i dvě důležité přestupní železniční stanice Hanušovice a Jeseník. Cestující musejí použít náhradní autobusovou dopravu v úseku Zábřeh na Moravě (resp. Šumperk) – Hanušovice – Lipová Lázně – Jeseník. „Vedena je ze Šumperka do Jeseníku, místo spěšných vlaků jezdí autobusy v úseku ze Zábřehu na Moravě do Jeseníku. Denně je v pracovní dny vypravováno až 17 autobusů, pětadvacet jezdí o sobotách a nedělích. Počty se liší s ohledem na jednotlivé dny v týdnu, nejvíc lidí je na Jesenicku přepravováno tradičně o pátcích, sobotách a nedělích. Spoje spěšných vlaků doprovází nákladní dodávka pro přepravu jízdních kol,“ řekl Pavel Salvet z olomouckého Regionálního obchodního centra (ROC) Českých drah.

Platí výlukový jízdní řád

ROC Olomouc připravilo podklady pro zajištění dlouhodobé výluky. Zaměstnanci museli sestavit výlukový jízdní řád pro celý úsek ze Zábřehu na Moravě a Šumperka do Jeseníku, včetně stavbou dotčeného úseku z Hanušovic do Starého Města pod Sněžníkem, sestavit oběhy autobusů náhradní dopravy, zhotovit nejen mapy s trasami, ale i směrové tabule a označení pro autodopravce. „Jednalo se o technicky i časově náročnou práci, veškeré podklady jsme museli připravit v říjnu a listopadu loňského roku. Rovněž jsme vše potřebné projednali se zástupci objednatele, měst, obcí a v neposlední řadě bylo potřeba zajistit řádnou informovanost našich zákazníků prostřednictvím médií a vývěsek ve stanicích,“ vysvětlila postup přípravy akce ředitelka olomouckého ROC Hana Motyková.

Motoráky jen z Lipové Lázní do Javorníku

S ohledem na poměrně neobvyklou délku výlukou postiženého úseku museli olomoučtí specialisté nahradit autobusy i spoje na přilehlé odbočné trati z Hanušovic do Starého Města pod Sněžníkem. Vyloučený úsek Bludov – Hanušovice a momentálně zahájená rekonstrukce samotné stanice Hanušovice znemožňuje technickou a hygienickou údržbu motorových vozů řady 810 v šumperském depu a s ohledem na denní proběh vozu na trati 294 Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem není reálné ani zbrojení motoráku na provozním pracovišti Lipová Lázně. Limitující je kapacita nádrže na naftu u motorového vozu, která by nestačila na celodenní provoz. V současné době jsou na Jesenicku v provozu motorové vozy 810 pouze na regionální dráze z Lipové Lázní přes Velkou Kraš do Javorníku ve Slezsku. Technická údržba motoráků se odehrává přímo v malém depu v Lipové Lázních, kde je zároveň dislokován i přívěsný vůz pro potřeby posílení vlaků v turisticky atraktivním období.

Zachování přestupních vazeb prioritou

Jízdní řád náhradní dopravy je sestaven tak, aby zůstaly zachovány plánované přestupní vazby ve stanicích Lipová Lázně, Hanušovice, Bludov a především v Zábřehu na Moravě. Pro cestující do/ze Starého Města pod Sněžníkem se podařilo zajistit u vybraných spojů přímé spojení do/z Šumperka. Jelikož jsou autobusy v úseku Jeseník – Hanušovice rychlejší než vlak, který musí překonávat náročné sklonové poměry, urychlil se odjezd autobusu v Hanušovicích ve směru do Zábřehu na Moravě zhruba o deset minut tak, aby byly zaručeny veškeré přestupní vazby na zábřežském nádraží. Odjezdy z výchozích stanic a příjezdy do cílových stanic se de facto nezměnily.

Při nasazení většího počtu autobusů, stejně jako při koordinaci při přestupech v Hanušovicích, pomáhají navíc vlakoví revizoři z olomouckého Regionálního pracoviště ZAP. Koordinaci a odbavení cestujících v Hanušovicích a na odbočné trati z Hanušovic do Starého Města pod Sněžníkem zabezpečují strojvedoucí, kteří na této trati běžně jezdí.


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 4.86

Další články této rubriky

ČD chystají další velké investiceČD chystají další velké investice

22.10.2020 - České dráhy hodlají v dalších pěti letech dále investovat do obnovy vozidlového parku, rekonstrukce a výstavby zázemí a ETCS. Na šestém ročníku Železniční konference Pardubice 2020, která se prvně uskutečnila i formou on-line… »

Nadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korunNadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korun

30.9.2020 - Správní rada Nadačního fondu Skupiny ČD – ŽELEZNICE SRDCEM rozdělila prvních 400 tisíc korun z transparentního účtu. Příjemci jsou zaměstnanci Českých drah, kteří utrpěli zranění při nedávných vážných nehodách u… »

Spolupráce NRZP a ČD pokračujeSpolupráce NRZP a ČD pokračuje

29.9.2020 - Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika