Železničář / Zpravodajství / Vlaky opustily Jesenicko na více než půl roku
Vlaky opustily Jesenicko na více než půl roku
14.6.2016 – autor: MARTIN HARÁK
Cestování vlakem na severu Moravy komplikuje jedna z nejmasivnějších výluk. Uzavřen je osmapadesátikilometrový úsek z Bludova do Jeseníku a pravidelné spoje nahradily více než dvě desítky autobusů. Rekonstrukce trati, proslavené filmem o nádražákovi Aloisi Nebelovi, měla původně začít už loni, ale jedna ze stavebních firem, která vyhrála výběrové řízení, práce nezahájila. Modernizace tak musela být odložena až na letošek.
Mezi Jeseníkem, Hanušovicemi a Bludovem začali stavbaři 14. dubna v některých traťových úsecích vytrhávat koleje. Jedná se o čtyři stavební akce za bezmála dvě miliardy korun. Trať obnovují jak mezi stanicemi Jindřichov na Moravě a Lipová Lázně, tak mezi Bludovem a Hanušovicemi. V tomto úseku stavební firmy navazují na práce z loňského roku. Kompletně přestavěny budou i dvě důležité přestupní železniční stanice Hanušovice a Jeseník. Cestující musejí použít náhradní autobusovou dopravu v úseku Zábřeh na Moravě (resp. Šumperk) – Hanušovice – Lipová Lázně – Jeseník. „Vedena je ze Šumperka do Jeseníku, místo spěšných vlaků jezdí autobusy v úseku ze Zábřehu na Moravě do Jeseníku. Denně je v pracovní dny vypravováno až 17 autobusů, pětadvacet jezdí o sobotách a nedělích. Počty se liší s ohledem na jednotlivé dny v týdnu, nejvíc lidí je na Jesenicku přepravováno tradičně o pátcích, sobotách a nedělích. Spoje spěšných vlaků doprovází nákladní dodávka pro přepravu jízdních kol,“ řekl Pavel Salvet z olomouckého Regionálního obchodního centra (ROC) Českých drah.
Platí výlukový jízdní řád
ROC Olomouc připravilo podklady pro zajištění dlouhodobé výluky. Zaměstnanci museli sestavit výlukový jízdní řád pro celý úsek ze Zábřehu na Moravě a Šumperka do Jeseníku, včetně stavbou dotčeného úseku z Hanušovic do Starého Města pod Sněžníkem, sestavit oběhy autobusů náhradní dopravy, zhotovit nejen mapy s trasami, ale i směrové tabule a označení pro autodopravce. „Jednalo se o technicky i časově náročnou práci, veškeré podklady jsme museli připravit v říjnu a listopadu loňského roku. Rovněž jsme vše potřebné projednali se zástupci objednatele, měst, obcí a v neposlední řadě bylo potřeba zajistit řádnou informovanost našich zákazníků prostřednictvím médií a vývěsek ve stanicích,“ vysvětlila postup přípravy akce ředitelka olomouckého ROC Hana Motyková.
Motoráky jen z Lipové Lázní do Javorníku
S ohledem na poměrně neobvyklou délku výlukou postiženého úseku museli olomoučtí specialisté nahradit autobusy i spoje na přilehlé odbočné trati z Hanušovic do Starého Města pod Sněžníkem. Vyloučený úsek Bludov – Hanušovice a momentálně zahájená rekonstrukce samotné stanice Hanušovice znemožňuje technickou a hygienickou údržbu motorových vozů řady 810 v šumperském depu a s ohledem na denní proběh vozu na trati 294 Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem není reálné ani zbrojení motoráku na provozním pracovišti Lipová Lázně. Limitující je kapacita nádrže na naftu u motorového vozu, která by nestačila na celodenní provoz. V současné době jsou na Jesenicku v provozu motorové vozy 810 pouze na regionální dráze z Lipové Lázní přes Velkou Kraš do Javorníku ve Slezsku. Technická údržba motoráků se odehrává přímo v malém depu v Lipové Lázních, kde je zároveň dislokován i přívěsný vůz pro potřeby posílení vlaků v turisticky atraktivním období.
Zachování přestupních vazeb prioritou
Jízdní řád náhradní dopravy je sestaven tak, aby zůstaly zachovány plánované přestupní vazby ve stanicích Lipová Lázně, Hanušovice, Bludov a především v Zábřehu na Moravě. Pro cestující do/ze Starého Města pod Sněžníkem se podařilo zajistit u vybraných spojů přímé spojení do/z Šumperka. Jelikož jsou autobusy v úseku Jeseník – Hanušovice rychlejší než vlak, který musí překonávat náročné sklonové poměry, urychlil se odjezd autobusu v Hanušovicích ve směru do Zábřehu na Moravě zhruba o deset minut tak, aby byly zaručeny veškeré přestupní vazby na zábřežském nádraží. Odjezdy z výchozích stanic a příjezdy do cílových stanic se de facto nezměnily.
Při nasazení většího počtu autobusů, stejně jako při koordinaci při přestupech v Hanušovicích, pomáhají navíc vlakoví revizoři z olomouckého Regionálního pracoviště ZAP. Koordinaci a odbavení cestujících v Hanušovicích a na odbočné trati z Hanušovic do Starého Města pod Sněžníkem zabezpečují strojvedoucí, kteří na této trati běžně jezdí.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »