Železničář / Zpravodajství / Vlak Lustig potřetí šířil příběh odvahy i zla
Vlak Lustig potřetí šířil příběh odvahy i zla
30.7.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Pět českých, moravských a slezských nádraží se v průběhu července stalo kulisou pro divadelní představení Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou. Již třetím rokem smutný příběh z pera Arnošta Lustiga, i díky autentičnosti scény v prostorách železničních stanic a soupravy vlaku věrně dokreslující podmínky židovských transportů, láká tisíce lidí. Během 55 repríz ho přišlo zhlédnout na 12 tisíc diváků. Zatím poslední představení se odehrálo v Poděbradech. Už v příští sezoně ale chtějí pořadatelé projekt vyvézt i za hranice republiky.
Po nádražích Praha-Bubny, Brně hlavním nádraží, nákladovém nádraží Ostrava a Frenštátu pod Radhoštěm byly 21. července Poděbrady posledním místem štace Vlaku Lustig. Přes 200 diváků si v dramatické atmosféře začínající bouře s lijákem, jen podbarvující dramatičnost obsahu, vychutnaly představení podle Arnošta Lustiga v podání herců zejména z Divadla pod Palmovkou. V rámci 15. ročníku festivalu Devět bran je připravily agentura Old Way Production, společnost Výzkumné centrum archeologie zla, mj. za podpory i Českých drah, jež jsou oficiálním dopravcem, a generálního partnera akce, společnosti ČD - Telematika.
Letošní ročník nabídl rozšířený program
Jak mi prozradil Pavel Chalupa, ředitel festivalu Devět bran, který si mimochodem „střihnul“ jednu z menších rolí vězně, letošní ročník, pořádaný pod záštitou prezidenta republiky, ministra dopravy a dalších, nabídl rozšířený program. V rámci zahájení festivalu česko-německo-židovské kultury se mj. předávaly evropské ceny umění 2014. Vlak Lustig nabídl také speciální program pro děti. Ten proběhl 12. července v Bubnech, kde se hrálo představení Brundibár a jezdila i parní lokomotiva. Zhruba tolik, kolik se podařilo natlačit židlí do vozu řady Ztrc symbolizujícího válečné dobytčáky, činil v Poděbradech počet zájemců o přednášku Šimona Krbce, ředitele Výzkumného centra archeologie zla, na téma Člověk a zlo. Na stěnách Zetky byla umístěna výstava Vojenského historického ústavu s názvem Most až sem o pomoci Československa Izraeli v roce 1948. Na malířských stojanech v přístřeší prvního nástupiště byly instalovány velkoplošné portréty několika osob přeživších holokaust od fotografky Nguyen Phuong Thao.
Hrálo se téměř s nasazením života
Herci hráli v bouřících Poděbradech doslova jako o život, snad i proto, že v předloze o životy jde. Část děje se operativně přesunula do nákladního vozu a pouze v momentě nejsilnějšího lijáku musela Lustigovu hru přerušit krátká, asi desetiminutová pauza. Navzdory čerstvě operovanému prstu, do něhož se dostala infekce z jednoho z rekvizitních kufrů, se posledního letošního představení v Poděbradech statečně zhostil i herec Dušan Sitek v roli obchodníka Hermana Cohena. V hlavní roli strojově chladného a cynického esesmana Bedřicha Brenského se tradičně objevil Marek Zima, v roli židovské dívky Kateřiny letos alternovaly Denisa Pfauserová, Anna Stropnická a nově Petra Tenorová. Tradičně naživo hranou hudbu obstarala skupina Menorah vedená autorem Josefem Gušlbauerem.
V čele divadelního vlaku hřímal prototypový Brejlovec
Režisér Petr Kracik, jenž se letos za Old Way ujal i produkce a tedy i třeba zařizování bezplatné rezervace míst, si při přípravě poděbradského vystoupení našel chvíli i na zhodnocení letošní sezony: „Velmi příjemné bylo naše předposlední představení ve Frenštátu, kde jsme udělali rekord, skoro ke čtyřem stům diváků, dokonce se našlo ve městě 40 dalších sedadel, aby co nejméně lidí stálo.“ A coby železniční znalec také ocenil, že převozy po celou túru letošního Vlaku Lustig zajišťoval prototypový Brejlovec T 478.3001 z Depa historických vozidel Lužná u Rakovníka vedený strojvedoucími Českých drah. „Organizace převozů byla letos velmi dobrá a i všechny spoje, kterými jsme se přemísťovali, naprosto klapaly.“ V roce 2015 by Vlak Lustig měl vyjet už počtvrté, tentokrát s přídomkem vlak Vítězství, a jak poznamenává Pavel Chalupa, pokud vše vyjde a potvrdí se partnerství, je představa, že by zavítal i do sousedních zemí. Optimismu nebrání ani slova Lenky Řemelkové, ředitelky úseku Personální a marketing společnosti ČD - Telematika, která je už poněkolikáté generálním partnerem Vlaku Lustig: „Podpora veřejně prospěšných projektů je důležitá a my se rádi zapojujeme.“ Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou do letoška zaznamenala více než pětapadesát repríz a zhlédlo ji přibližně 12 tisíc lidí.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »