Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / V terminálu na kraji Brna naložíme papír i elektroniku

V terminálu na kraji Brna naložíme papír i elektroniku

24.1.2013 – autor: MARTIN HARÁK

V těsné blízkosti dálnice D1 a D2 a obřího nákupního centra leží na jižním okraji Brna překladový terminál. Právě sem směřují přímé nákladní vlaky z německého Rostocku a současně speciálně upravené kamiony pro kombinovanou dopravu z jižní a východní Evropy. Toto místo proto hraje důležitou úlohu pro činnost společnosti ČD Cargo, která je také většinovým vlastníkem terminálu.

V terminálu na kraji Brna naložíme papír i elektroniku

Zaměstnanci brněnského překladiště odbaví v Horních Heršpicích měsíčně až 350 kontejnerů. Současně naloží či vyloží kolem tisíce silničních návěsů na speciální železniční vozy. Překladiště funguje jako akciová společnost, která má oficiální název Terminal Brno a vznikla v roce 2011. Samotný areál byl ale postaven již na začátku sedmdesátých let. „Od roku 2004 byl na celých pět let zakonzervován a jeho nová kapitola se začala psát před dvěma lety. Výjimečnost terminálu spočívá nejen ve velmi výhodné poloze v sousedství mezinárodní dálnice, ale i nedalekého prvního železničního koridoru, se kterým jsme kolejově propojeni,“ vysvětluje vedoucí terminálu František Balga.

Oba vlastníci jsou zároveň jedinými zákazníky terminálu

Budovy a koleje v areálu překladiště původně vlastnila firma ČSKD Intrans a pozemky naopak České dráhy. V současnosti je majitelem společnost Terminál Brno, která z větší části patří dopravci
ČD Cargo a z menší Intransu. Oba vlastníci také překladiště vydatně používají: ČD Cargo pro přepravu silničních návěsů po železnici, ČSKD Intrans pro přepravu velkých kontejnerů. Je třeba zdůraznit, že areál není veřejným překladištěm a zakázky od dalších zákazníků tedy nepřijímá. Oba vlastníci ho ale využívají ve vrchovaté míře.

A jak se vlastně zboží do heršpického překladiště dostává? Odpověď je vcelku jednoduchá. Podle šéfa terminálu Balgy dorazí kontejnery vlakem z pražského kontejnerového překladiště na Žižkově každý všední den a v sobotu v osm hodin ráno. Ihned jsou pak rozváženy speciálně upravenými nákladními tahači po Jihomoravském kraji, ale také na Slovensko a do Dolních Rakous. „Naopak silniční návěsy jedou na ucelených vlakových soupravách z německého přístavního města Rostock čtyřikrát týdně. Každý z těchto vlaků je řazen ze sedmnácti vozů, které pojmou dvojnásobný počet silničních návěsů. Tyto návěsy se z Brna rozjíždějí po silnicích nejen po jižní Moravě, ale také do již vzpomínaného Slovenska, ale i do Maďarska, Rumunska, Bulharska či Turecka. Některé kamiony jezdí dokonce až do Itálie. Jednací řečí je angličtina, kterou ovládají jak naši dispečeři, tak většina zahraničních řidičů kamionů,“ říká Balga.

Mezi Brnem a Rostockem pendlují dvě soupravy

Z důvodů možných výluk na železničních tratích jsou zavedeny na terminálu ve čtvrtek a pátek noční směny, jinak se slouží v denním provozu. Určitou zvláštností zůstává sobotní dopolední směna, která je podle Balgy nezbytná pro odbavení vlakové soupravy směřující do Německa. „Máme přesně stanovený grafikon, jak naše vlaky jezdí. Jde o kategorii mezinárodních nákladních expresů, které mají prioritu při průjezdu jak Českou republikou, tak Německem,“ říká Zdeněk Škvařil, ředitel brněnské provozní jednotky ČD Cargo.

Jelikož mezi Brnem a Rostockem pendlují pouze dvě železniční soupravy, nastává občas problém, když se koná nějaká výluka. Ta potom naruší jízdu vlaku třeba o hodinu či dvě a zpoždění se „nabaluje“. Vzhledem k tomu, že český i německý jízdní řád je poměrně striktní, nákladní vlaky pak pod vlivem dominového efektu jezdí zpožděné až do konce týdne. Eliminaci vlivu zpoždění pomáhají hlavně víkendy, kdy se v Německu nepracuje, takže soupravy se pak dostanou do svých běžných časů. „V přepravě silničních návěsů po železnici vidím obrovský ekologický přínos,“ vysvětluje ředitel Škvařil, který ještě dodává: „Z Horních Heršpic do Rostocku a zpět ujedou návěsy celkem 840 kilometrů po dráze a přitom nezatěžují silnice a dálnice, což znamená, že lidé nemusí dýchat škodlivé zplodiny z kamionů.“ 

ZÁKLADNÍ ÚDAJE O TERMINÁLU

• Překladiště vzniklo v roce 1973 na „zelené louce“.
• V letech 2004 až 2010 byl terminál mimo provoz, nově funguje od ledna 2011.
• V součtu zabere vykládka a následná nakládka všech vozů a návěsů z uceleného vlaku ze SRN celkem 8 hodin.
• Terminal Brno vykazuje kladný hospodářský výsledek.
• Plocha terminálu činí 40 tisíc metrů čtverečních, z toho polovinu zabírají zpevněné plochy určené pro manipulaci a odstavování kontejnerů a návěsů.
• Na terminálu jsou tři železniční koleje, každá o délce 350 metrů.
• V překladišti pracuje jen 10 zaměstnanců, kteří musí zvládnout všechny činnosti.
• Akciová společnost Terminal Brno je dceřinou společností ČD Cargo. Druhým majitelem je společnost ČSKD Intrans.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou

22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »

České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu MoravyČeské dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy

20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »

Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodejiJízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika