Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / V Přerově otevřeli nový parkovací dům pro kola

V Přerově otevřeli nový parkovací dům pro kola

6.1.2016 – autor: MARTIN HARÁK

Jedenáct metrů vysokou skleněnou věž ve tvaru dvanáctiúhelníku, která je jakýmsi trezorem na kola, předali druhý prosincový pátek v Přerově zástupci města do užívání veřejnosti. Parkovací systém umožní bezpečné odložení bicyklů, včetně zavazadel. Cyklističtí nadšenci za denní úschovu kola zaplatí pouhou pětikorunu. České dráhy jsou partnerem projektu.

V Přerově otevřeli nový parkovací dům pro kola

Český vynález má ambici expandovat do mnoha tuzemských i evropských měst a obcí. Nápad parkovacího domu pro kola vyplynul i z dosavadní absence bezpečného způsobu uschování bicyklů. Jeho autor Rudolf Bernart z firmy Systematica je přesvědčen, že k většímu používání kola jako dopravního prostředku je potřeba splnit dvě zásadní podmínky. První je dostatečná nabídka cyklistické infrastruktury, tedy stezek a cyklopruhů, druhou jistota bezpečného uschování kola. K tomu vysvětlil důvody, proč stavbaři použili jako opláštění automatické kolárny sklo. „Jedním z nich je vzhled, kdy je nezbytné moderní prvek městského mobiliáře dosadit do stávající zástavby. Druhým argumentem je bezpečnost. Průhledný vnitřní prostor neumožní skryté manipulování, naopak se vše odehrává před očima veřejnosti. Bezpečnostní skla a zabezpečovací elektronické zařízení kolo dostatečně ochrání v době nepřítomnosti majitele.“

První zkušební věž vyrostla v Hradci Králové

Pilotním projektem automatické kolárny se stal Hradec Králové, odkud Rudolf Bernart pochází. Město na Labi se jevilo jako logická volba. Experimentu byla nakloněna radnice, pro hovoří i značná koncentrace cyklistů. Následná prezentace projektu oslovila především město Přerov. V Hradci Králové je kolárna umístěna v prostoru u hlavního nádraží. Docházková vzdálenost do haly Českých drah činí zhruba sto metrů a na autobusový terminál je to pouze dvakrát dále. „Vzhledem k rostoucímu počtu uživatelů automatické kolárny je vidět, že lidem stojí za to ji použít a na autobus či vlak si kousek dojít. Jsou za to odměněni jistotou, kterou kolárna nabízí. V Přerově vyrostla kolárna přímo v prostoru nádraží Českých drah a na autobusový terminál je to jen pár metrů. Umístění v Přerově je vzorové právě v návaznosti na další vlakové a autobusové spoje,“ popsal Bernart. Velkou výhodou uschování jízdního kola je i to, že se na něm může nechat veškeré příslušenství, jako je třeba přilba pověšená na řídítkách, osvětlení, vybavení, brašny či náhradní díly.

Stačí pouhá pětikoruna

Poplatky za přerovský „trezor na kola“ se v Přerově budou platit mincemi a na 24 hodin stojí prozatím pouhých 5 korun. Kapacita činí 120 kol. „Od jara zvýhodníme majitele In Karet a využívání kolárny se zapojí do bonusových programů Českých drah,“ doplnila Jitka Kocyanová z Českých drah, která má projekty pod hlavičkou ČD BIKE na starosti. V dubnu se na přerovském nádraží otevře půjčovna kol ČD, odkud se milovníci cykloturistiky mohou vydat třeba na výlet po cyklostezce Bečva.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 3.5

Další články této rubriky

ČD kvůli nehodě zkontrolovaly lehátkové vozy BcmzČD kvůli nehodě zkontrolovaly lehátkové vozy Bcmz

23.7.2024 - V návaznosti na následky tragické nehody v Pardubicích přistoupily České dráhy k mimořádným prohlídkám lehátkových vozů řady Bcmz834. V rámci těchto kontrol byla u vozu provedena i stlačovací zkouška ve zkušebně kolejových… »

V Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. MasarykaV Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. Masaryka

17.7.2024 - Město Hodonín si v červnu připomnělo 100. výročí návštěvy svého nejvýznamnějšího rodáka a prvního Československého prezidenta Tomáše Garriguea Masaryka. Ten navštívil rodné město 18. června 1924. S událostí se pojila… »

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika