Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / V pražských Bubnech vztyčili pomyslný Jákobův žebřík

V pražských Bubnech vztyčili pomyslný Jákobův žebřík

13.3.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Jako pomyslný základní kámen budoucího Památníku ticha slouží rozměrná plastika nazvaná Brána nenávratna, která byla v pondělí 9. března slavnostně odhalena na pražském nádraží Bubny. Dílo známého sochaře Aleše Veselého má podobu koleje směřující k nebi. Pomník na místě židovských transportů by se měl stát nejen místem připomínání tragické historie, ale také centrem diskuzí o holocaustu a jeho odkazu současným i budoucím generacím.

V pražských Bubnech vztyčili pomyslný Jákobův žebřík

Odhalení artefaktu je prvním krokem přestavby nádraží na centrum pro historii. To by mělo vyrůst v dějišti židovských transportů do koncentračních táborů, které od roku 1941 odjížděly právě z nádraží Praha-Bubny. Jeho realizátorem je obecně prospěšná společnost Památník Šoa Praha a hlavním partnerem projektu je Centrum současného umění DOX. Devátý březen byl pro odhalení monumentu zvolen záměrně. Připomíná noc z 8. na 9. března 1944, kdy bylo zavražděno téměř čtyři tisíce mužů, žen a dětí z takzvaného terezínského rodinného tábora v plynových komorách v Osvětimi.

Dorazili i ti, kteří přežili hrůzy ve vyhlazovacích táborech

Slavnostního předání Brány nenávratna se zúčastnila řada významných osobností včetně předsedy představenstva Českých drah Pavla Krtka. Velkou část hostů tvořili židovští muži a ženy, kteří přežili holocaust ve vyhlazovacích táborech v celé Evropě. Dojemně působilo vyprávění několika pamětníků o hrůzných zážitcích z druhé světové války, kdy zahynula i řada příbuzných sochaře Aleše Veselého. „To, co se stalo v nedávné minulosti, byl jen jeden z mnoha obrovských kolapsů. Taková vychýlení občas lidské společenství postihnou. Vše se obrátilo vzhůru nohama a záchytné body zmizely – zbylo jenom násilí a zmar, ztratili jsme soudnost, důstojnost a úctu. Společnost byla vydaná napospas ničení. Otevřely se brány nenávratna. Tehdy k nim vedly koleje a vlaky. Koleje vedou do nebe Branou nenávratna jako pomyslný Jákobův žebřík,“ vysvětluje sochař.

Koncepce proměny nádraží je hotova, čeká se na finance

Podle filmového dokumentaristy, ředitele společnosti Památník Šoa Praha a vedoucího projektového týmu Pavla Štingla, odhalení monumentu Aleše Veselého není jen uvedením nové sochy ve veřejném prostoru Prahy, ale především sdělením veřejnosti i politikům, že koncepce proměny nádraží na Památník ticha je připravena k realizaci. „Nyní bude jen otázkou financování, kdy se podaří památník otevřít,“ tvrdí. Na scénáři stálé expozice Památníku ticha pracuje tým historiků, výtvarníků a architektů scénografů a jeho koncepce připomíná příběhy téměř 50 tisíc deportovaných Židů, ale také roli mlčící většiny.

Centrum současného umění DOX je partnerem realizace artefaktu Brána nenávratna a spolupracuje na projektu Památník ticha. ČD a SŽDC jsou strategickými partnery kulturního záměru revitalizace nádraží Bubny a jeho okolí. Plastiku finančně podpořil Metrostav a Libor Winkler ze společnosti RSJ.               

Na video ze slavnostního odhalení památníku se můžete podívat zde


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ČD kvůli nehodě zkontrolovaly lehátkové vozy BcmzČD kvůli nehodě zkontrolovaly lehátkové vozy Bcmz

23.7.2024 - V návaznosti na následky tragické nehody v Pardubicích přistoupily České dráhy k mimořádným prohlídkám lehátkových vozů řady Bcmz834. V rámci těchto kontrol byla u vozu provedena i stlačovací zkouška ve zkušebně kolejových… »

V Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. MasarykaV Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. Masaryka

17.7.2024 - Město Hodonín si v červnu připomnělo 100. výročí návštěvy svého nejvýznamnějšího rodáka a prvního Československého prezidenta Tomáše Garriguea Masaryka. Ten navštívil rodné město 18. června 1924. S událostí se pojila… »

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika