Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / V Lužné se předvedl i bratislavský Albatros

V Lužné se předvedl i bratislavský Albatros

21.7.2016 – autor: JOSEF HOLEK

Luženské ČD Muzeum přivítalo parní lokomotivy nejen ze všech koutů republiky, ale i ze Slovenska. Konal se tu další ročník Luženského setkání parniček. České dráhy sem vypravily řadu historických vlaků. Hojné účasti návštěvníků nahrálo i příjemné letní počasí.

V Lužné se předvedl i bratislavský Albatros

Necelé čtyři tisíce návštěvníků si nenechaly ujít vrchol sezony v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka. O posledním červnovém víkendu se zde uskutečnil další ročník populárního Luženského setkání. Největším lákadlem byl bratislavský Albatros 498.104, který ze slovenské metropole přijel po vlastní ose. Po cestě se v čele vlaku pravidelně střídal s olomouckou Rosničkou 464.202.

„Setkávají se zde provozní parní lokomotivy z celé republiky,“ upřesnil vrchní přednosta depa historických vozidel ČD Jindřich Rachota. Dříve se setkání zaměřovala například na konkrétního výrobce, nyní se však v Lužné prezentovaly nejrůznější typy strojů. „Z mého pohledu je to dobře. Alespoň je na co koukat,“ zhodnotil Marek Vařeka, který se do muzea vydal z Prahy s dcerou Natálkou. „Je to s podivem, ale i osmiletou holku parní stroje baví,“ dodal návštěvník. Z pražského hlavního nádraží do Lužné vyrazila souprava tažená zmíněnými stroji. Z Lužné zpět na Masarykovo nádraží pak návštěvníky vezly Ušatá 464.102 a Rosnička. O zážitkovou jízdu nepřišli ani Plzeňané. Pro ně byl vypraven vlak v čele se Šlechtičnou 475.111, ostatní milovníci páry mohli v okolí muzea využít jízd do Rakovníka a Krupé. Atraktivní bylo i otáčení lokomotiv na točně a děti ocenily projížďky ve vláčku po zdejším úzkorozchodném okruhu.

Akční jízda ze Slovenska

Ze Slovenska do Lužné vezl Albatros speciální rychlík, ve kterém cestovalo několik desítek slovenských příznivců drážní nostalgie. Nicméně jejich putování bylo poměrně dobrodružné kvůli spojení se zmíněnou Rosničkou. „Ta jezdí maximálně devadesátkou a je tedy vhodnější k vozbě osobních vlaků, nikoli rychlíků. Rosnička je vlastně zdržovala,“ vysvětlil Rachota. Strojvedoucí navíc museli často zbrojit vodu i uhlí a pomaleji museli jet i kvůli nadměrnému zahřívání ložisek. Slováci tedy vyjeli v pátek ráno a do středočeské Lužné dorazili v sobotu dvě hodiny po půlnoci. A zatímco parní lokomotivy zůstaly v Praze, rychlík do muzea dopravila slovenská Zamračená T478.1201, která se od našich východních sousedů vezla na chvostu.

A jak se Rosnička ke slovenským železničářům dostala? „Byla na setkání historických železničních vozidel Rendez v Bratislavě. Po cestě se obě lokomotivy střídaly. Souprava tak byla atraktivní zejména pro nadšence a fotografy,“ zmínil Rachota. A Zamračená nejela coby postrk, v podstatě se jen vezla. „Jeli jsme po staré trase přes Kúty a Kutnou Horu a ve vlaku jsme měli osobní, lehátkové, servisní a restaurační vozy, “ doplnil šéf bratislavského Albatros klubu Jaroslav Vereš s tím, že v restauračním voze jeho lidé nabízeli i halušky s brynzou. Bratislavští navíc nebyli v muzeu ČD poprvé. Už před třemi lety se tu prezentovali se svou „Cecaňou“ (rozuměj Zamračenou) a o rok později i s Albatrosem.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 4.8

Další články této rubriky

Zemřel kolega Michal HeindlZemřel kolega Michal Heindl

19.3.2021 - Dnešní doba je velmi náročná. Do toho všeho občas přijde zpráva, kterou člověk nechce slyšet. Stejně tomu bylo i 18. 3. 2021, kdy se ráno rozletěla do světa zpráva o úmrtí Michala Heindla, našeho kamaráda a kolegy z plzeňského… »

Přípravu dalších bezbariérových služeb ČD nezastavila ani pandemie Přípravu dalších bezbariérových služeb ČD nezastavila ani pandemie

3.3.2021 - Koronavirus v uplynulém roce výrazně omezil možnosti cestování, což se týkalo i nejzranitelnější skupiny obyvatel, osob se zdravotním handicapem. České dráhy navzdory tomu loni zajistily 4 584 objednaných přeprav… »

ČD získaly desetiletý kontrakt v Olomouckém krajiČD získaly desetiletý kontrakt v Olomouckém kraji

2.3.2021 - České dráhy zajistí regionální dopravu v Olomouckém kraji i po roce 2022. Zástupci ČD a Olomouckého kraje podepsali začátkem ledna příslušnou desetiletou smlouvu. Kontrakt se týká provozního souboru Elektrická síť – střed a… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika