Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / V Kralupech se blýskly historické skvosty, do Brandýsa vyjel Štokr

V Kralupech se blýskly historické skvosty, do Brandýsa vyjel Štokr

24.5.2019 – autor: JOSEF HOLEK Foto:AUTOR A ROPID

Víkendy na přelomu dubna a května patřily ve středních Čechách nadšencům železniční dopravy. V Kralupech nad Vltavou se uskutečnil Středočeský železniční den, v dalším týdnu vyjel speciální parní vlak z Prahy do Brandýsa nad Labem na Audienci u Karla I. V soupravě byl zařazen i salonní vůz Aza 1-0086 Františka Ferdinanda d’Este ze sbírek Národního technického muzea.

V Kralupech se blýskly historické skvosty, do Brandýsa vyjel Štokr

Na kralupském nádraží lákal o poslední dubnové sobotě atraktivní program, jehož součástí byly jízdy historických i nejmodernějších vozidel ČD. „Akce se zúčastnilo zhruba osm tisíc lidí,“ informoval Jakub Goliáš, ředitel pražského Regionálního obchodního centra ČD. Do centra dění se cestující z Prahy svezli zvláštním vlakem Sv. Jiří, který pokračoval na Řípskou pouť v Krabčicích. „Soupravu měla vést parní lokomotiva, ale kvůli zákazu provozu těchto strojů v souvislosti s tehdy aktuálním rizikem vzniku požárů byla nahrazena dieselovou lokomotivou 753.101 v historickém nátěru,“ uvedl Goliáš.

Na pravidelných vlacích z Prahy se pak objevila souprava s historickými osobními vozy řady Bpjo a lokomotivami 140.004 a 759.002. Bobinu a Kyklopa na vybraných osobních vlacích ještě doplnila elektrická jednotka InterPanter. Provoz osobních vlaků do Velvar pak zajistil historický motorový vůz 831.043. „Příznivcům historických vlaků jsme udělali radost i jízdami z Kralup do Neratovic, Velvar, Lužce nad Vltavou a Kladna. V čele těchto vlaků vyjela motorová lokomotiva 726.162. Krátký výlet bylo možné podniknout také historickým motorovým vozem M131.1130. Vozidlový park doplnila elektrická lokomotiva v barvách ČD Siemens Vectron (193.290),“ dodal.

A zatímco se v Kralupech museli obejít bez parní trakce, v Brandýse nad Labem se jí o týden později už dočkali. ČD sem totiž v sobotu 4. května vypravily na Audienci u císaře Karla I. speciál v čele s lokomotivou 556.0506. Z Brandýsa mohli zájemci pokračovat vyhlídkovým vlakem přes Neratovice až do Mělníka a zpět. Desetivozová  souprava byla sestavena z historických osobních vozů řad Ae, Be, Ce, Bai, Da a unikátního salonního vozu Aza 1-0086 Františka Ferdinanda d´Este. Poslední jmenovaný se výletní jízdy do Mělníka nezúčastnil, veřejnost si jej tedy mohla prohlédnout z nádražní rampy. Úplně zpřístupněn ale nebyl. Při dopolední cestě z metropole v něm však cestoval vnuk posledního rakouského císaře Karla I. Jiří Habsbursko-Lotrinský v doprovodu vévody Jiřího Toskánského.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika