Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / V Jihočeském kraji jsme přivítali čtvrtého RegioPantera

V Jihočeském kraji jsme přivítali čtvrtého RegioPantera

15.5.2014 – autor: MARTIN HARÁK

Letošní jaro přivítalo již čtvrtou moderní elektrickou jednotku RegioPanter, která je provozována v Jihočeském kraji. První nízkopodlažní dvousystémová jednotka řady 650 svezla své první cestující již na podzim 2012. Převzatý RegioPanter je navíc poslední, který České dráhy pořídily za finančního přispění Evropské unie přes Regionální operační program. Ty následující si už budou platit zřejmě z vlastních prostředků.

V Jihočeském kraji jsme přivítali čtvrtého RegioPantera

Poslední dubnové úterý vypravily České dráhy čtvrtého RegioPantera 650.004 na slavnostní prezentační jízdu z Českých Budějovic do Českých Velenic a zpět. Jízdy se zúčastnili klienti denního stacionáře Arpida a studenti Vyšší odborné a střední průmyslové školy automobilní a technické v Českých Budějovicích. Přidali se k nim i zástupci Jihočeského kraje, mezi kterými nechyběl například radní pro dopravu a územní plánování Antonín Krák, který ocenil nejen moderní vozidla, ale i skutečnost, že byla zkonstruovaná a vyrobená v České republice.

Vzhledem k tomu, že tato nová vozidla byla pořízena s dotační podporou z Regionálního operačního programu Jihozápad, nemohou být v souladu s podmínkami programu nasazena do jiných krajů ani do jiných států (například do sousedního Rakouska). Radní Krák proto jednal se zástupci regionální rady o možnosti provozu RegioPanterů aspoň do stanice Počátky-Žirovnice. Ta se nachází těsně v Kraji Vysočina (jako nejbližší stanice na trati), kde se nabízí logický přestup na zdejší regionální spoje směrem na Jihlavu. Cena jedné elektrické jednotky činila 113 milionů korun a podíl dotace EU dosahuje až 35 procent. 

Na kterých tratích se svezete?

Ředitel jihočeského KCOD Jiří Kafka, který se slavnostní jízdy rovněž zúčastnil, potvrdil, že prioritou Českých drah je permanentní nasazení všech čtyř moderních jednotek řady 650 na trase Strakonice – České Budějovice – České Velenice. V tomto úseku zabezpečují až 90 procent výkonů. Doplňkově jsou RegioPantery nasazovány po jednom páru na úsecích České Budějovice – Veselí nad Lužnicí – Popelín a České Budějovice – Horní Dvořiště, kde zabezpečují jeden nedělní spoj. Ostatní spoje vozí elektrické Plecháče řady 242 s dvěma osobními vozy, což je podle ředitele Kafky kapacitně prozatím dostačující.

Přáním zástupců Jihočeského kraje i Českých drah je výhledové nasazení nových jednotek také na úseku z Veselí nad Lužnicí do Tábora, což ale prozatím nelze splnit. „Důvodem je technologicky nevyhovující výhybna Roudná a probíhající výstavba čtvrtého železničního koridoru, takže s nasazením RegioPanterů na tomto úseku nepočítáme dříve než za pět let,“ potvrzuje Kafka. Zástupci jihočeského KCOD říkají, že cestující si nízkopodlažní jednotky pochvalují. Nová vozidla jim nabízejí komfort srovnatelný s dálkovými vlaky, zejména vítají bezbariérovost, pohodlné sedačky, dostatečný prostor po kočárky a jízdní kola, ale také audiovizuální informační systém. V teplých měsících oceňují klimatizaci. Příjemným bonusem, zvláště pro dojíždějící studenty středních a vysokých škol, je permanentní připojení na internet přes wi-fi. 

Příjemné prostředí nejen pro cestující na vozíčku

Jiří Merta z denního stacionáře Arpida v Českých Budějovicích, který doprovázel své klienty na prezentační jízdě RegioPanterem, potvrdil, že se zúčastnili testovací jízdy na pozvání jihočeského KCOD. „Novým vlakem se svezla šedesátka našich klientů – od malých dětí předškolního věku až po třicetileté mladé lidi denního stacionáře a chráněných dílen. Porovnám-li jízdu v novém RegioPanteru s běžným vlakem, jde o dvě úplně jiné věci. Když jsme několikrát použili běžný vlak, tak i přes velkou pomoc od dopravce bylo nakládání vozíků zdlouhavé a poměrně časově náročné. To v novém elektrickém vlaku odpadá, nepotřebujeme žádnou zdvihací plošinu a nájezd do vlaku se odehraje během několika vteřin. Navíc mají tyto nové vlaky místo pro více vozíků, což je pro nás velmi pozitivní a můžeme tak cestovat bez jakýchkoli stresů,“ říká Merta.

Technické parametry dvouvozových jednotek řady 650

Délka vlaku: 52,9 metru
Počet vozů: 2
Počet hnaných podvozků: 2
Počet běžných podvozků (bez pohonu): 2
Počet míst 1. třídy: 9
Počet míst 2. třídy: 138
Výkon: 1 360 kW
Maximální rychlost: 160 km/h
65 % plochy je v tzv. nízkopodlažním provedení (v úrovni moderních nástupišť výšky 550 mm).


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika