Železničář / Zpravodajství / V Horažďovicích se bočně srazily dva rychlíky
V Horažďovicích se bočně srazily dva rychlíky
19.8.2015 – autor: PETR SLONEK, foto Drážní inspekce
Přibližně padesát zraněných, z toho sedm středně těžce, a hmotné škody v řádech milionů korun si vyžádala nehoda dvou vlaků u Horažďovic předměstí na Klatovsku. V úterý 4. srpna vykolejily dva poslední vagony rychlíku 668 Rožmberk jedoucího z Brna a Českých Budějovic do Plzně a narazily do přední části protisměrného rychlíku, který stál na vedlejší koleji. Nikdo naštěstí nebyl v ohrožení života, do nemocnic na ošetření lékaři odvezli 15 lidí.

Stanice Horažďovice předměstí byla mimo provoz celých 24 hodin, místo vlaků mezi Nepomukem a Strakonicemi jezdily autobusy. Omezení se dotklo desítek spojů, které měly až půlhodinové zpoždění.
Co se vlastně na trati odehrálo a proč se oba rychlíky bočně srazily? Za vše podle prvních zjištění Drážní inspekce může špatně přehozená výhybka. Ta byla přestavěna přímo pod projíždějícím vlakem. „Proto jeho poslední a předposlední vůz vykolejil a narazil do přední části rychlíku Vajgar, který jel z Plzně do Brna. Mimo trať se ocitla i jeho lokomotiva,“ řekl náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera. Výhybky se podle něj přehazují ručně. Mají ovšem zabezpečovací zařízení, které má nehodě zabránit. „To zrovna mělo poruchu. Předpisy nicméně počítají i s tímto stavem a řeší, jak v takovém případě postupovat. Kvůli rekonstrukci trati se výhybka přesunula za oblouk trati, kam ale není vidět. Drážní inspekce proto nyní zjišťuje, zda výhybkáři dodrželi všechny dané postupy,“ doplnil Kučera. Případem se zabývá také policie pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Nikdo však zatím nebyl obviněn.
Vyprošťování vagonů trvalo hodiny
Odstraňování následků nehody se protáhlo na dlouhé hodiny. Nasazen musel být těžký vyprošťovací tank. Po jedné koleji se začalo jezdit až druhý den krátce po 14. hodině. Během noci se drážním hasičům podařilo odklidit oba vykolejené vagony. Nejdříve je dostali mimo kolejiště na pole, poté je pracovníci Českých drah rozebrali na součásti a dovezli do depa. Opravovat se nebudou a zamíří do šrotu.
Pak přišla na řadu lokomotiva, což bylo nejsložitější. Vrácení devadesátitunového stroje zpět na koleje bylo velice náročné, protože oblouk trati komplikoval použití jeřábu. Při nehodě vznikla na lokomotivě a vagonech škoda 12 milionů, škoda na desítkách metrů poničených kolejí je půl milionu korun.
Plně obnovit provoz na trati mezi Horažďovicemi a Nepomukem se podařilo ve čtvrtek 6. srpna po poledni. České dráhy původně předpokládaly, že po jedné koleji se bude v místě havárie jezdit až do sobotního poledne, nakonec se ale odklízení následků srážky podařilo výrazně urychlit.
Další články této rubriky
ZSSK zpoplatní prodej jízdenek u pokladen
13.3.2025 - Cestující ve vlacích na Slovensku čeká novinka. Dopravce ZSSK s platností od 15. března zpoplatní částkou jedno euro prodej jízdenek u pokladen. Za nákup dokladu ve vlaku se bude nově účtovat příplatek tři eura, tedy v přepočtu… »
V Ústí nad Labem vyjel první trolejbus ve speciálním polepu
12.3.2025 - Součástí nové kampaně Českých drah s heslem „Milujeme vlaky. Zamilujte si je taky.“, která cílí na propagaci cestování vlakem se speciálním důrazem na nové jednotky ComfortJet, je kromě běžnějších i méně obvyklých… »
Výstavba stanice Praha-Bubny ovlivní provoz linek S4 a R44
10.3.2025 - V souvislosti s výstavbou nové stanice Praha-Bubny a pokračujících prací na Masarykově nádraží je od 3. března do 1. srpna 2025 omezen provoz na trati 091 Praha – Kralupy nad Vltavou v úseku Praha-Masarykovo nádraží –… »