Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Tunely na IV. koridoru se pojede dvoustovkou

Tunely na IV. koridoru se pojede dvoustovkou

17.6.2021 – autor: JOSEF HOLEK Foto: SPRÁVA ŽELEZNIC

Práce na čtvrtém koridoru úspěšně pokračují. Tunel Deboreč je prakticky hotový, v mezenském už je dokončena primární klenba a základové pasy, rýsuje se i estakáda u Ješetic. Plánuje se rovněž stavba necelých dvacet kilometrů dlouhého úseku mezi Nemanicemi a Ševětínem s nejdelším železničním tunelem v České republice. Po kompletně opravené trase z Prahy do Českých Budějovic bychom se měli svézt rychlostí 200 km/h za sedm let.

Tunely na IV. koridoru se pojede dvoustovkou

Deboreč, Mezno a Ješetice. Dva tunely a obří estakáda. Tři největší projekty modernizace trati Sudoměřice – Votice, která je součástí IV. tranzitního koridoru spojující Prahu s Českými Budějovicemi, se pomalu chýlí ke konci. Tunel Deboreč  je téměř dokončen, jeho kolega u Mezna se už dočkal betonáže horní klenby včetně části protiklenby sekundárního ostění a hotová je výjezdová část hloubené části tunelu. Správa železnic hlásí, že v obou úsecích (Sudoměřice – Votice, Soběslav – Doubí) se pracuje naplno. 
„V tunelu Deboreč jsme dokončili betonáž posledních kleneb na hloubené části tunelu. Ražená část je kompletně dokončena včetně ostění a dna tunelu. Pracujeme na chodnících a byla zahájena montáž požárního vodovodu. V tunelu Mezno je hotová primární klenba a základové pasy včetně protiklenby. Vybetonovali jsme horní klenby sekundárního ostění. Výjezdová část hloubené části tunelu je kompletně hotová, u vjezdové části zbývají dva bloky. Pracujeme i na středové drenáži tunelu,“ popsal aktuální stav náměstek ředitele Stavební správy západ Ondřej Göpfert. 

Na podzim zátěž
Deborečský tunel by měl být tento měsíc předán k vybudování železničního svršku. V červenci totéž čeká i mezenský. První vlaky by měly tunely projet v červenci 2022. Objekty jsou projektovány na rychlost až 200 km/h. 
Správa buduje také mostní estakády u Ješetic (úsek Sudoměřice – Votice), přes údolí nad obcí Radíč s délkou 175 m a navazující s délkou 244 m. Práce tu začaly už v roce 2018, hotovo by mělo být příští rok. „Nyní pracujeme na mostech 5, 10, 13 a 14. Na pětce, desítce a třináctce je dokončená nosná konstrukce mostu včetně říms, izolace a její ochrany. Na třináctce montujeme i protihlukové stěny. Na čtrnáctce jsou dokončeny nosné konstrukce včetně říms a z poloviny také izolace. V případě celku pak pracujeme na dokončení terénních úprav pod mostem,“ uvedl Ondřej Göpfert s tím, že zatěžkávací zkoušky estakády by se měly uskutečnit letos v říjnu. 

V plánu další tunely
V případě stavebního úseku Sudoměřice – Votice je předmětem stavby zdvoukolejnění trati, její vedení v nové stopě, opuštění stanic Střezimíř, Ješetice a Heřmaničky a zřízení nové u Červeného Újezdu. Cílem je zkrácení jízdních dob, zvýšení kapacity dráhy, zkrácení trasy o 2 km a také zvýšení traťové rychlosti na 200 km/h. Obdobně je na tom i úsek ze Soběslavi do Doubí. Zde ještě vzniká Zvěrotický tunel (370 m). Budován je v zářezu, vrchol nad ním byl odtěžen, a poté, co bude konstrukce vylita z betonu, bude zpětně obsypán. Kvůli objektu je nutné odtěžit 140 000 m3 zeminy. Tunelu budou sekundovat estakády přes údolí Černovnického potoka (832 m) a přes Kamenný rybník (263 m). Nechybí ani mohutné zářezy. Ty staré stavební technika zaveze materiálem ze stávajících náspů a z výkopů nové stavby, navrch se naveze ornice, na niž se vysází stromy a keře.
Pomineme-li již dobudované úseky a stavební činnost v Praze, nekoplo se jen mezi Nemanicemi a Ševětínem. Neznamená to ale, že by se tam nic nedělo. „Zpracováváme dokumentace pro stavební povolení. Tento úsek je náročný z pohledu tunelových staveb, obsahuje bezmála pět kilometrů dlouhý tunel Chotýčanský a více než tři kilometry dlouhý tunel Hosínský. Díky napřímení trati se cesta zkrátí z 22,1 km na 17,8 km,“ informoval dále Ondřej Göpfert. Po dokončení bude Chotýčanský tunel nejdelším na české železniční síti. Trumfne tak tunel Ejpovice s 4,15 km. Zprovoznění posledního úseku je plánováno na rok 2028. Kompletní rekonstrukce koridoru z Prahy do Českých Budějovic by měla vyjít na zhruba 60 miliard korun, dvě třetiny pak pokryje dotace EU.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Výstavba haly v Plzni je v poloviněVýstavba haly v Plzni je v polovině

23.6.2021 - Výstavba haly v areálu Oblastního centra údržby (OCÚ) Západ Českých drah v Plzni je ve své polovině. Moderní opravárenské zázemí pro údržbu a opravy nabídne 400 metrů kolejí, portálový jeřáb s nosností 5 tun a další… »

Depa v Praze propojila nová spojkaDepa v Praze propojila nová spojka

28.4.2021 - Významnou úsporu nákladů a vyšší efektivitu při údržbě a opravách vlaků Českých drah přinese nové propojení mezi středisky údržby v pražské Michli (Praha Jih) a ve Vršovicích. Dopravce ho vybudoval jako vlastní alternativu… »

Nárůst počtu cestujících zastavila pandemie Nárůst počtu cestujících zastavila pandemie

27.4.2021 - Po mnohaletém růstu počtu cestujících ve vlacích Českých drah se loni tento trend obrátil. Na vině je pandemie koronaviru, která zájem lidí dočasně zastavila. České dráhy loni přepravily 117,7 milionu zákazníků, což… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika