Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Trať mezi Labem a Vysočinou bude v zajetí stavbařů

Trať mezi Labem a Vysočinou bude v zajetí stavbařů

25.3.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Modernizace a s tím spojená omezení se letos nevyhnou ani trati 238 z Pardubic do Ždírce nad Doubravou. Pravděpodobně v květnu zde SŽDC začne s revitalizací, což bude mimo jiné znamenat částečné úsekové přerušení provozu vlaků na zhruba osm měsíců. Cestující se však díky tomu dočkají většího komfortu a bezpečnosti, a to i na železničních přejezdech. Mírně se také zkrátí jízdní doby v opraveném úseku.

Trať mezi Labem a Vysočinou bude v zajetí stavbařů

Výraznou proměnou projdou i stanice Hlinsko v Čechách, Slatiňany a Chrudim a traťové úseky Chrast u Chrudimi – Slatiňany a Slatiňany – Chrudim. „Ve všech místech provedeme rekonstrukci železničního svršku a spodku, umělých staveb, železničních přejezdů a zabezpečovacího zařízení. Ve stanicích vzniknou nová úrovňová nástupiště, přístřešky pro cestující, rekonstruovány budou propustky, mosty a opěrné zdi. Po opravách zde budou položeny betonové pražce a bezstyková kolej, což výrazně zvýší komfort cestování,“ říká Marek Illiaš, tiskový mluvčí SŽDC.

Zajímavostí je, že správce infrastruktury obnoví výhybnu Cejřov, která rozdělí 14 km dlouhý mezistaniční úsek Žďárec – Chrast. Postavena byla ve 30. letech minulého století, později tu ale fungovala jen hláska a vlečka. Samostatnou stavbou, která nicméně po dokončení rovněž významně přispěje ke zkvalitnění kultury cestování, je rekonstrukce 2. a 3. nástupiště ve stanici Havlíčkův Brod.

Opravovat se bude za provozu a po etapách

Pracovat na jednotlivých stanicích a úsecích mají stavbaři po etapách, přičemž v některých z nich se provoz zcela zastaví a vlaky nahradí autobusy. V uzlové Chrudimi to budou čtyři fáze – ve třetí bude jezdit náhradní autobusová doprava (NAD) mezi Pardubicemi a Chrudimí, kde už bude fungovat nové nástupiště, a ve čtvrté mezi Chrudimí a Slatiňany. Zpočátku budou autobusy suplovat provoz i mezi stanicemi Chrudim město a Moravany. Ve čtvrté etapě bude také na určitou dobu uzavřen přejezd na jižním zhlaví a přejezd v ulici Obce Ležáků, který dočasně nahradí panelová komunikace. Nezbytná je termínová provázanost hlavně s pracemi ve Slatiňanech a okolí.

Práce ve Slatiňanech plánované na šedesát dní budou rozděleny do dvou fází. Při první pojede náhradní autobusová doprava (NAD) v úseku Chrast u Chrudimi – Chrudim, ve druhé sem budou už zajíždět vlaky od Chrudimi, a to již k novému nástupišti mezi kolejemi číslo 5a a číslo 1 (druhá a třetí od výpravní budovy). Dál bude přestup na NAD směr Chrast u Chrudimi.

V Hlinsku vyrostou nová nástupiště

Stanice Hlinsko v Čechách bude v zajetí stavebních firem tři měsíce. Práce jsou tu rozděleny do čtyř částí. V té první budou vlaky od Havlíčkova Brodu dojíždět ke stávajícímu nástupišti 1 (třetí od budovy) a zřízen bude provizorní peron u koleje 3. Druhá fáze se předpokládá bez náhradní autobusové dopravy. Při třetí se stanice uzavře pro vlaky ve směru od Havlíčkova Brodu, spoje od Pardubic se obrátí u nových nástupišť u výpravní budovy a na dočasném nástupišti u koleje 3. Čtvrtá etapa už bude ve znamení průjezdu vlaků oběma směry s tím, že pro cestující budou sloužit nová nástupiště u výpravní budovy, ale stále i provizorní nástupiště u koleje číslo 3.

Maximální rychlost ve všech modernizovaných úsecích se bude pohybovat do 80, resp. 90 km/h, přičemž v úseku Chrast u Chrudimi – Pardubice-Rosice n. L. je už dnes povoleno až 100 km/h. Jedním z hlavních cílů stavby je odstranění trvalých omezení rychlostí. Loni v prosinci byla vyhlášena soutěž na zhotovitele stavby s předpokládanou cenou 967 milionů korun. SŽDC předpokládá její zahájení v květnu roku 2015. Celá akce přinese kromě zvýšení bezpečnosti také dílčí zkrácení jízdních dob.

Medlešická (Ostřešanská) spojka zatím nevznikne

V souvislosti s tratí 238 se často zmiňují úvahy o takzvané Medlešické spojce, nově označované jako Ostřešanská, která by odstranila úvraťové napojení tratě v Pardubicích-Rosicích n. L. Ta je sice dlouhodobě v hledáčku odborníků a přejí si ji i mnozí obyvatelé regionu, poslední závěry studie proveditelnosti však ve prospěch této stavby nehovoří.


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 4.75

Další články této rubriky

ČD chystají další velké investiceČD chystají další velké investice

22.10.2020 - České dráhy hodlají v dalších pěti letech dále investovat do obnovy vozidlového parku, rekonstrukce a výstavby zázemí a ETCS. Na šestém ročníku Železniční konference Pardubice 2020, která se prvně uskutečnila i formou on-line… »

Nadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korunNadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korun

30.9.2020 - Správní rada Nadačního fondu Skupiny ČD – ŽELEZNICE SRDCEM rozdělila prvních 400 tisíc korun z transparentního účtu. Příjemci jsou zaměstnanci Českých drah, kteří utrpěli zranění při nedávných vážných nehodách u… »

Spolupráce NRZP a ČD pokračujeSpolupráce NRZP a ČD pokračuje

29.9.2020 - Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika