Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Teplický Semmering oslavil kulaté 130. narozeniny

Teplický Semmering oslavil kulaté 130. narozeniny

10.6.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Vůně páry i střelného prachu, oblaka kouře pomalu se rozplývající v krušnohorských hvozdech lákající na místní, typicky horská nádražíčka, stovky lidí. Ti si přišli připomenout výročí kolejí protínajících tento kraj už 130 let a zároveň vzdát hold lidem, kteří toto dílo vytvořili. Tak by se dal ve zkratce popsat děj oslav 130. výročí tratě z Mostu do Moldavy v Krušných horách, které se ve zdejších končinách přezdívá též Teplický Semmering.

Teplický Semmering oslavil kulaté 130. narozeniny

V sobotu 16. května ráno bylo rušno hned na dvou severočeských nádražích, odkud vyrážely historické vlaky. Z Teplic byl trasován parní vlak (jízdenky na něj byly beznadějně vyprodány už několik dní před akcí) v čele se strojem 423.0145 (ČKD, 1937), kterému na postrku vypomáhal Kocour 742.070 Českých drah. Zcela zaplněný zvláštní vlak ve složení M 131.1513, BDlm a M 131.1081 byl vypraven z Mostu. Oba spoje se pak sjely ve stanici Louka u Litvínova, kde byly za velkého zájmu fanoušků a fotografů spojeny v jednu soupravu.

To však nebylo nic proti tomu, co následovalo na horním nádraží v Oseku. Ve stanici obklíčené lidmi byla vodou od místních hasičů dozbrojena pára, zpřístupněno zdejší muzeum historie Moldavské dráhy a po nezbytných oficialitách se odehrála inaugurace jubilejní poštovní známky, vydané právě k 130. výročí horské železnice.

Akční přestřelka v Dubí

Cesta pokračovala skromným zastavením v Hrobu, v úvraťové stanici Dubí pak členové vojenských historických spolků předvedli akční podívanou, která připomněla události z května roku 1945. Soldateska složená z českých odbojářů přepadla a během dramatické přestřelky odzbrojila zbytky vojáků wehrmachtu, osvobodila nádraží z područí hákového kříže a veřejně dehonestovala kolaboranty. Mezi nimi i přednostu stanice, jenž si žil – podle velitele odbojářů – „celou válku jako prase v žitě“. I kdyby se tato humorná glosa zakládala na reálných událostech, obecně se v tomto kraji a u kolejí zvlášť lehký život nevedl nikdy. Ostatně o tom, že v horské krajině je železniční provoz poměrně tvrdá dřina nejen pro lidi, ale i pro stroje, se cestující zvláštního vlaku mohli přesvědčit chvíli poté.

Mašiny si s horskou tratí poradily

Po úvrati v Dubí se netradiční souprava vydala na poslední a nejnáročnější část cesty. Do cílové Moldavy v Krušných horách překonává trať stoupání až 36 promile a cvičené ucho tak mohlo zaslechnout nejen sykot přeplňovaného „dýzlu“ a tatrovácké „šicí stroje“ v útrobách Hurvínků, ale zejména hluboké oddychování páry. Její topič ale táhlé stoupání zdatně překonal a před Mikulovským tunelem se dokonce – s nezaměnitelným rámusem – ozval pojišťovací ventil. Štěkání parničky v zářezech neobdivovali jen cestující, ale i stovky lidí podél tratě.

Moldava pak všechny přivítala slunnou oblohou, byť teplota vzduchu byla o poznání nižší než „pod kopcem“. Kdo chtěl, mohl si prohlédnout technické zázemí přehrady Fláje. Dalším lákadlem byla prohlídka železničního muzea v německém Herms­dorfu. Ačkoli to byla první stanice na německém území, koleje z Moldavy tímto směrem byste dnes už hledali marně. Přeshraniční provoz skončil na konci 2. světové války. Do té doby trať sloužila nákladní dopravě, vznikla ostatně jako uhelná spojnice severočeských dolů a Německa. Tato komodita se sem asi už nevrátí, ale rostoucí turistický potenciál by obnovení tratě mohlo ještě podtrhnout. Snad na tuto událost nebudeme muset čekat do dalších kulatin této horské dráhy.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

ČD chystají další velké investiceČD chystají další velké investice

22.10.2020 - České dráhy hodlají v dalších pěti letech dále investovat do obnovy vozidlového parku, rekonstrukce a výstavby zázemí a ETCS. Na šestém ročníku Železniční konference Pardubice 2020, která se prvně uskutečnila i formou on-line… »

Nadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korunNadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korun

30.9.2020 - Správní rada Nadačního fondu Skupiny ČD – ŽELEZNICE SRDCEM rozdělila prvních 400 tisíc korun z transparentního účtu. Příjemci jsou zaměstnanci Českých drah, kteří utrpěli zranění při nedávných vážných nehodách u… »

Spolupráce NRZP a ČD pokračujeSpolupráce NRZP a ČD pokračuje

29.9.2020 - Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika