Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / SŽDC potvrdila slevu na jednotlivé vozové zásilky

SŽDC potvrdila slevu na jednotlivé vozové zásilky

23.12.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Správce infrastruktury SŽDC v listopadu potvrdil zvýšení slev pro přepravu jednotlivých vozových zásilek, jak o to žádal dopravce ČD Cargo. Nákladním vlakům sestaveným z vozů směřujících do jiných cílových stanic se tak zvýší sleva z poplatků za použití kolejí z 55 na 80 procent vůči takzvaným uceleným vlakům, které kompletně putují do jedné cílové stanice. Sleva by měla začít platit od nového roku.

Správce infrastruktury potvrdil slevu na jednotlivé vozové zásilky

Stát se prostřednictvím ministerstva dopravy rozhodl pomoci segmentu železniční dopravy, kde největší konkurenci tradičně tvoří silniční doprava. Bez toho by byl železniční dopravce postaven před těžké rozhodnutí, jak s dlouhodobě ztrátovým systémem jednotlivých vozových zásilek dále naložit. Pokud by v krajním případě jednotlivé zásilky zcela zmizely z kolejí, znamenalo by to přesun zboží v objemu zhruba dvaceti dvou milionů tun na silnici. Důvodem je nejednotná dopravní politika evropských států, která není v souladu s Bílou knihou EU, navíc mezi železniční a silniční dopravou nejsou nastavena rovná pravidla hry. 

Jednotlivek ubývá, propad může být až 3 miliony tun zboží

Přestože jednotlivé vozové zásilky tvořily v roce 2014 pouze 36 procent objemu přeprav ČD Cargo, na jejich zajištění se podílí odhadem 64 procent provozních zaměstnanců společnosti. Zbylí pracovníci zajišťují přepravy ucelených vlaků. Díky nerovnému boji s kamiony každoročně přeprav „jednotlivek” ubývá a letošní propad se odhaduje až o tři miliony tun zboží. Při snaze o zachování celosíťového pokrytí tak v systému chybí tržby potřebné pro udržení nutných kapacit v oblasti kolejové techniky i personálu. Zatím dopravce na převozu jednotlivých zásilek ročně tratí stamiliony korun. Krok státu by měl přispět nejen k vyrovnanému hospodaření dceřiné společnosti Českých drah, ale zamezit i řadě nepopulárních opatření. Pro ČD Cargo by nepodpoření jednotlivých zásilek znamenalo nutnost propuštění několika stovek, možná tisíců zaměstnanců a opuštění stovek železničních stanic a nákladišť.

Podle ředitele Odboru obchodu ČD Cargo Petra Veleckého nemají jednotlivé zásilky v EU žádnou koncepční podporu. „Pomoc železniční dopravě znamená především vymezení prostoru vůči silniční dopravě, ať už se jedná o regulaci mýtem, úlevu od poplatků za použití dopravní cesty, osvobození od daně na obnovitelné zdroje či výstavby vleček majitelům, nebo kombinaci všeho jmenovaného. Každá země má však k problematice individuální přístup a k tomu je třeba přihlédnout k silné silniční lobby. Skutečností je trvalý pokles objemu železniční dopravy.”

Kýžený efekt nárůstu objemu přepravených zásilek by měla přinést liberalizace trhu, protože konkurence znamená snížení cen a zvýšení kvality přepravy. Petr Velecký upozornil, že konkurence se díky ekonomické náročnosti a nezajímavosti segmentu „jednotlivek” soustředí téměř výhradně na ucelené vlaky. „Liberalizace železniční nákladní dopravy nepřinesla železnici žádný užitek. Spíše naopak. Soutěžení v oblasti ucelených vlaků národnímu dopravci odčerpává prostředky potřebné na zachování provozu jednotlivých vozových zásilek, kde svádí nerovnou bitvu se silniční dopravou,“ dodal.

Celosíťová obslužnost výhodou

Co tedy s „jednotlivkami”? Vedení ČD Cargo se rozhodlo jít cestou zachování této služby v co největším rozsahu. Ačkoli je největší zátěží, zároveň tvoří její největší konkurenční výhodu. Díky ní se ČD Cargo může pochlubit jako jediný z téměř devadesáti registrovaných dopravců v ČR celosíťovou obslužností a komplexním portfoliem služeb. Zbývá vyřešit, jak do systému „nalít” zpět potřebný objem. ČD Cargo se nespoléhá jen na podporu státu, ale podniká řadu opatření. Jedním z nich je nabídka akčních cen pro nové a ztracené přepravy. „Přepravy zboží se dají v mnohých případech vrátit zpět na železnici. Pro zákazníky, kteří jsou ochotni se smluvně zavázat k objemovému plnění, máme připraveny akční nabídky na jednotlivé vozové zásilky. Právě díky fixaci objemů v čase a místě můžeme nabídnout ceny založené na dovytížení takto nasmlouvaných kapacit. Ty jsou atraktivní a konkurenceschopné vůči silniční dopravě,” nastínil možnosti Velecký.

Reagují i zahraniční dopravci

Samozřejmě nelze čekat revoluční skokový obrat. Dosud se ztráty objemů v jednotlivých vozových zásilkách, a tím i tržeb, řešily navyšováním cen, takže řada zákazníků ztratila trpělivost a investovala do silniční kamionové dopravy. Zákazníci si upravili nakládací prostory a vybavili se jinou technikou. ČD Cargo pracuje na návaznosti akčních cen v zahraničí. Je sice výborné, že jednotlivé zásilky budou mít v Česku nadstandardní slevu, ale pokud bude vůz určen do zahraničí, může nastat problém. Odlišná cenová relace sousedního státu by úsilí ČD Cargo o akční ceny mohla zmařit. „Máme pozitivní informace, že dopravci z okolních států vnímají nutnost změny tarifní politiky a jsou připraveni k podobným krokům,” ujistil ředitel Odboru obchodu ČD Cargo.       


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD kvůli nehodě zkontrolovaly lehátkové vozy BcmzČD kvůli nehodě zkontrolovaly lehátkové vozy Bcmz

23.7.2024 - V návaznosti na následky tragické nehody v Pardubicích přistoupily České dráhy k mimořádným prohlídkám lehátkových vozů řady Bcmz834. V rámci těchto kontrol byla u vozu provedena i stlačovací zkouška ve zkušebně kolejových… »

V Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. MasarykaV Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. Masaryka

17.7.2024 - Město Hodonín si v červnu připomnělo 100. výročí návštěvy svého nejvýznamnějšího rodáka a prvního Československého prezidenta Tomáše Garriguea Masaryka. Ten navštívil rodné město 18. června 1924. S událostí se pojila… »

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika