Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Syslové se v Čechách i na Moravě zakousli do dálkoviny

Syslové se v Čechách i na Moravě zakousli do dálkoviny

6.5.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ, MARTIN HARÁK

Vratné soupravy již nejsou jen doménou regionálních spojů. Řídicí vozy řady Bfhpvee295, známější pod přezdívkou Sysel, se začaly objevovat i v rychlíkových soupravách z Brna přes Břeclav do Olomouce a z Ústí nad Labem západu do Kolína. Vedle známých pozitivních efektů vratných souprav do ekonomiky provozu přinášejí nové řídicí vozy také vyšší komfort pro cestující. Problémem však zůstává, aspoň v některých stanicích, otevírání nástupních dveří se schůdkem.

Syslové se v Čechách i na Moravě zakousli do dálkoviny

Depo kolejových vozidel Praha, Provozní jednotka Děčín, bylo prvním depem Českých drah, které nové řídicí vozy na podzim roku 2011 přebíralo do stavu. Společně s modernizovanými lokomotivami řady 163  WTB (Wire Train Bus – vlaková linka) se začaly objevovat na osobních vlacích z Ústí nad Labem západu do Lysé nad Labem a o víkendu také na lince Děčín – Most. „Nyní je v naší provozní jednotce dislokováno osm řídicích vozů Bfhpvee295, přičemž turnusová potřeba činí sedm těchto vozidel. Od platnosti jízdního řádu 2013 jsou nasazovány kromě původních výkonů v regionální dopravě také na rychlíky z Ústí nad Labem do Kolína po pravém břehu Labe,“ říká Miroslav Kochaň, přednosta Provozní jednotky Děčín.

Lokomotivami, schopnými komunikovat s řídicím vozem po vlakové lince, disponují Děčínští v počtu devět kusů. K provozu ve vratných soupravách bylo nutno vybavit vlakovou linkou také příslušný počet vložených vozů. Rychlíky jsou sestaveny z vozů AB (celkem 4 kusy s vlakovou linkou) a Bp (celkem 5 kusů s vlakovou linkou). V průběhu příštího roku bude park vagonů pro tyto soupravy posílen o nově zrekonstruované vozy plánované řady ABpee z polské společnosti PESA Bydhošť v celkovém počtu 15 kusů pro celou síť Českých drah. 

Jedenáct kusů pro rychlíky pro jižní a střední Moravu

Od začátku letošního dubna potkáte Sysly rovněž jako rychlíky na trati Brno – Břeclav – Olomouc, kde je část tratě provozována v jihomoravské integraci jako linka R5. Před samotným provozem proběhla řádná osvěta mezi strojvedoucími, správkaři a ostatním technickým personálem. „Vratné soupravy jezdí v současné době na zhruba polovině spojů linky R5, ostatní vlaky musí zatím jezdit formou přepřahů. Usilovně pracujeme na tom, aby všechny spoje byly složeny z vratných souprav, neboť je to především ekonomičtější a rychlejší,“ říká Alois Kotrba, vedoucí Odboru provozu z brněnského Depa kolejových vozidel. Na vozbě rychlíků vedených vratnými soupravami participují s kolegy z olomouckého DKV. Vozba je zajištěna strojvedoucími z Veselí nad Moravou, Brna, Přerova a Olomouce. Jedná se o velmi dobrou spolupráci. V Břeclavi se strojvedoucí vždy vymění během několikaminutového pobytu.

Pro rychlíky z Brna do Olomouce a zpět je momentálně k dispozici 11 řídicích vozů, stejný počet lokomotiv řady 362 a také odpovídající počet speciálně upravených osobních vozů řad B a AB, které jsou propojeny takzvanými UIC kabely. Vozba vratných souprav se rozběhla zkušebně již loňské léto na regionálních spojích Břeclav – Přerov, a tak si vybraní strojvedoucí mohli novou techniku vyzkoušet v reálném provozu. 

Pozitivní odezva u strojvedoucích

Jan Sova, jeden z veselských strojvedoucích, uvedl: „Oceňuji nejen pohodlnou sedačku, se kterou se dá navíc manipulovat, protože není pevně zapuštěna jako třeba na Brejlovcích. Líbí se mi ale třeba i madlo na pultu stanoviště. Dobré je rozmístění kontrolních prvků a vynikající ovládání rychlosti pomocí klávesnice, což znám z modernizovaných Brejlovců řady 750.7. Klávesnice je univerzální pro všechny nové nebo modernizované stroje. Dobře se drží i hlavní jízdní páka, která má trochu jiný úhel než u jiných strojů. Určitě je přínosem klimatizovaná kabina, popřípadě výkonné topení v zimním období, a vynikající výhled čelními prostornými okny.“ Jeho kolega Marek Stříška z DKV Praha k tomu dodává: „Když vše funguje jak má, je to parádní svezení. Strojvedoucího ani neobtěžuje žádný hluk, pomineme-li ten aerodynamický.“ Pokud totiž jede Sysel rychlostí větší než 120 km/h, na stanovišti je slyšet zvláštní hluk vznikající obtékáním vzduchu přes čelo řídicího vozu. 

Léčíme dětské nemoci

Ne vše je ale ideální. „Někdy jezdí všechny Syslové bez větších problémů, ovšem kupříkladu dnes (16. dubna – pozn. redakce) je plná polovina odstavena. Závadami nejčastěji trpí nástupní schůdky a dveře,“ uvádí Miroslav Kochaň, přednosta Provozní jednotky Děčín. V případě neprovozuschopnosti potřebného počtu Syslů je tak na rychlíky z Ústí nad Labem do Kolína nebo i na regionální spoje Děčín – Most nasazena klasická souprava se všemi důsledky, jako je objíždění v cílové stanici, čímž jsou výhody vratné soupravy znehodnoceny. Potíže s pohonem dveří a funkčnost nástupního schůdku tak i nadále přetrvávají. Je však nutno podotknout, že servis výrobce nezahálí a dobu odstavení vozidel z provozu se snaží minimalizovat. Až se doléčí dětské nemoci, mají Syslové nejlepší předpoklady ke splnění úkolů, které se od nich očekávají.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Fotogalerie

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika