Železničář / Zpravodajství / Syslové se v Čechách i na Moravě zakousli do dálkoviny
Syslové se v Čechách i na Moravě zakousli do dálkoviny
6.5.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ, MARTIN HARÁK
Vratné soupravy již nejsou jen doménou regionálních spojů. Řídicí vozy řady Bfhpvee295, známější pod přezdívkou Sysel, se začaly objevovat i v rychlíkových soupravách z Brna přes Břeclav do Olomouce a z Ústí nad Labem západu do Kolína. Vedle známých pozitivních efektů vratných souprav do ekonomiky provozu přinášejí nové řídicí vozy také vyšší komfort pro cestující. Problémem však zůstává, aspoň v některých stanicích, otevírání nástupních dveří se schůdkem.
Depo kolejových vozidel Praha, Provozní jednotka Děčín, bylo prvním depem Českých drah, které nové řídicí vozy na podzim roku 2011 přebíralo do stavu. Společně s modernizovanými lokomotivami řady 163 WTB (Wire Train Bus – vlaková linka) se začaly objevovat na osobních vlacích z Ústí nad Labem západu do Lysé nad Labem a o víkendu také na lince Děčín – Most. „Nyní je v naší provozní jednotce dislokováno osm řídicích vozů Bfhpvee295, přičemž turnusová potřeba činí sedm těchto vozidel. Od platnosti jízdního řádu 2013 jsou nasazovány kromě původních výkonů v regionální dopravě také na rychlíky z Ústí nad Labem do Kolína po pravém břehu Labe,“ říká Miroslav Kochaň, přednosta Provozní jednotky Děčín.
Lokomotivami, schopnými komunikovat s řídicím vozem po vlakové lince, disponují Děčínští v počtu devět kusů. K provozu ve vratných soupravách bylo nutno vybavit vlakovou linkou také příslušný počet vložených vozů. Rychlíky jsou sestaveny z vozů AB (celkem 4 kusy s vlakovou linkou) a Bp (celkem 5 kusů s vlakovou linkou). V průběhu příštího roku bude park vagonů pro tyto soupravy posílen o nově zrekonstruované vozy plánované řady ABpee z polské společnosti PESA Bydhošť v celkovém počtu 15 kusů pro celou síť Českých drah.
Jedenáct kusů pro rychlíky pro jižní a střední Moravu
Od začátku letošního dubna potkáte Sysly rovněž jako rychlíky na trati Brno – Břeclav – Olomouc, kde je část tratě provozována v jihomoravské integraci jako linka R5. Před samotným provozem proběhla řádná osvěta mezi strojvedoucími, správkaři a ostatním technickým personálem. „Vratné soupravy jezdí v současné době na zhruba polovině spojů linky R5, ostatní vlaky musí zatím jezdit formou přepřahů. Usilovně pracujeme na tom, aby všechny spoje byly složeny z vratných souprav, neboť je to především ekonomičtější a rychlejší,“ říká Alois Kotrba, vedoucí Odboru provozu z brněnského Depa kolejových vozidel. Na vozbě rychlíků vedených vratnými soupravami participují s kolegy z olomouckého DKV. Vozba je zajištěna strojvedoucími z Veselí nad Moravou, Brna, Přerova a Olomouce. Jedná se o velmi dobrou spolupráci. V Břeclavi se strojvedoucí vždy vymění během několikaminutového pobytu.
Pro rychlíky z Brna do Olomouce a zpět je momentálně k dispozici 11 řídicích vozů, stejný počet lokomotiv řady 362 a také odpovídající počet speciálně upravených osobních vozů řad B a AB, které jsou propojeny takzvanými UIC kabely. Vozba vratných souprav se rozběhla zkušebně již loňské léto na regionálních spojích Břeclav – Přerov, a tak si vybraní strojvedoucí mohli novou techniku vyzkoušet v reálném provozu.
Pozitivní odezva u strojvedoucích
Jan Sova, jeden z veselských strojvedoucích, uvedl: „Oceňuji nejen pohodlnou sedačku, se kterou se dá navíc manipulovat, protože není pevně zapuštěna jako třeba na Brejlovcích. Líbí se mi ale třeba i madlo na pultu stanoviště. Dobré je rozmístění kontrolních prvků a vynikající ovládání rychlosti pomocí klávesnice, což znám z modernizovaných Brejlovců řady 750.7. Klávesnice je univerzální pro všechny nové nebo modernizované stroje. Dobře se drží i hlavní jízdní páka, která má trochu jiný úhel než u jiných strojů. Určitě je přínosem klimatizovaná kabina, popřípadě výkonné topení v zimním období, a vynikající výhled čelními prostornými okny.“ Jeho kolega Marek Stříška z DKV Praha k tomu dodává: „Když vše funguje jak má, je to parádní svezení. Strojvedoucího ani neobtěžuje žádný hluk, pomineme-li ten aerodynamický.“ Pokud totiž jede Sysel rychlostí větší než 120 km/h, na stanovišti je slyšet zvláštní hluk vznikající obtékáním vzduchu přes čelo řídicího vozu.
Léčíme dětské nemoci
Ne vše je ale ideální. „Někdy jezdí všechny Syslové bez větších problémů, ovšem kupříkladu dnes (16. dubna – pozn. redakce) je plná polovina odstavena. Závadami nejčastěji trpí nástupní schůdky a dveře,“ uvádí Miroslav Kochaň, přednosta Provozní jednotky Děčín. V případě neprovozuschopnosti potřebného počtu Syslů je tak na rychlíky z Ústí nad Labem do Kolína nebo i na regionální spoje Děčín – Most nasazena klasická souprava se všemi důsledky, jako je objíždění v cílové stanici, čímž jsou výhody vratné soupravy znehodnoceny. Potíže s pohonem dveří a funkčnost nástupního schůdku tak i nadále přetrvávají. Je však nutno podotknout, že servis výrobce nezahálí a dobu odstavení vozidel z provozu se snaží minimalizovat. Až se doléčí dětské nemoci, mají Syslové nejlepší předpoklady ke splnění úkolů, které se od nich očekávají.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »