Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Svátek železnice završila souběžná jízda Pantografů

Svátek železnice završila souběžná jízda Pantografů

17.10.2019 – autor: JOSEF HOLEK, MARTIN HARÁK

Jízdy zvláštních vlaků mezi stanicí a lokomotivním depem, výstava kolejových vozidel a hasicí techniky a také speciální jízdy po železničním uzlu. Tak vypadal vydařený Regionální den železnice v České Třebové, který přinesl speciální bonus v podobě souběžné jízdy historického Pantografu řady 451 a jeho nejmodernějšího nástupce – jednotky InterPanter řady 660. Slavilo se však i v Trutnově.

Svátek železnice završila souběžná jízda Pantografů

V sobotu 14. září se otevřely brány železničního depa v České Třebové, kde železničáři oslavili Regionální den železnice. ČD připravily bohatý doprovodný program nejen v areálu depa, ale i v podobě jízd zdarma ve zvláštních vlacích vedených jednotkami RegioNova po českotřebovském železničním uzlu. Po okolních tratích se rozjel oblíbený Pantograf řady 451, který je jinak v deponii v Šumperku a je majetkem Centra historických vozidel Českých drah. V areálu depa si děti mohly zkusit si trenažér pro strojvedoucí z lokomotivy řady 181 nebo obdivovat šest modelových kolejišť. Připraveny byly jízdy na elektrické lokomotivě přezdívané Žehlička. Velkou radost všem přítomným udělala malá motorová lokomotiva řady 701 zvaná Prasátko, která vozila po depu v závěsu plošinový vůz plný nadšenců železniční techniky.

Bodoval Sergej i Kafemlejnek

První návštěvníci se do českotřebovského depa začali sjíždět po osmé hodině ranní díky pendlům, které zabezpečovaly dvě RegioNovy v nové barevné kombinaci Pardubického kraje, jenž je současně objednatelem závazkové regionální železniční dopravy. Po příjezdu na severní kolej v železničním depu si návštěvníci mohli projít vyčleněné opravárenské haly s výkladem tamních zaměstnanců nebo se kochat výstavou historických a současných vozidel. Znalce na točně rotundy určitě zaujal mohutný motorový dieselový stroj řady 781 (dříve T679.1) ruské výroby, kterému se přezdívá Sergej, nebo maličká parní lokomotiva řady 310 Kafemlejnek. Nechyběla ani současná hnací vozidla a jednotky jako například Peršing řady 163 nebo RegioSpider řady 841.

Jízda dvou Pantografů

Kromě jízdy po českotřebovském uzlu se nadšenci dočkali historické elektrické jednotky řady 451, která vyjela ráno ze šumperské deponie a přes Českou Třebovou a Ústí nad Orlicí směřovala až do pohraniční stanice v Lichkově. Odtud se vlak, vedený zkušenou rukou Jana Chrousta, vydal zpět do České Třebové a Svitav, kde chvíli před polednem čekal InterPanter. S nepatrným zpožděním se vlaky lehce po dvanácté vydaly na souběžnou jízdu ze Svitav do Opatova. Oba vlaky se k velkému potěšení cestujících paralelně „stíhaly“ až k výhybně Zádulka na vjezdu do českotřebovského uzlu.

Slavilo se i v Trutnově

V rámci zářijových oslav Dne železnice a Dnů evropského dědictví se o den později veřejnosti otevřelo i trutnovské depo ČD. Navíc sem z Hradce Králové přijela historická souprava s parní lokomotivou 423.009. Vedle Velkého bejčka, jak se jí přezdívá, se předvedl i motorový vůz M 131.1541. A zatímco Hurvínek brázdil koleje stanice a depa, retro souprava se vydala na výlet do Vrchlabí.Vedle zážitkových jízd návštěvníky potěšily i doprovodné akce. „K prohlídce byla určena vozidla ČD a speciální drážní vozidla SŽDC, funkční modelová kolejiště a modely klubu železničních modelářů Trutnov. V rámci prevence mimořádných událostí byla předvedena simulace střetnutí vlaku s osobním automobilem,“ vyjmenoval Roman Moravčík, ředitel Regionálního obchodního centra ČD v Hradci Králové, s tím, že návštěvníci si mohli prohlédnout lokomotivy 150.205, 750.703, 794.003,T 458.1141, T669.1069, motorové vozy 854.225 a 810.124 či vozy řad ARmpee a Ampz. „Vše dopadlo tak, jak jsme si přáli. Počasí bylo příjemné a přišlo více než pět tisíc lidí. Pozitivní ohlasy jsem zaznamenal i z krajského úřadu anebo města,“ zhodnotil Moravčík.

„Železnice v našem kraji má velký význam jako alternativa k individuální automobilové dopravě. Pokud chceme mít bezpečnější silnice, musíme rozvíjet a modernizovat železniční infrastrukturu a nabídnout cestujícím moderní komfortní vozy a služby. K tomu nepochybně přispěje i soutěž na zajištění železniční dopravy od 1. 1. 2022. Neméně důležitý je vstřícný přístup dopravce, v našem případě Českých drah, a propagace tohoto způsobu dopravy, k níž přispívají i akce, jako je tato,“ zmínil první náměstek hejtmana odpovědný za oblast dopravy Martin Červíček.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika