Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Supervýluka v Ústí nad Orlicí kvůli dostavbě nové estakády na koridoru

Supervýluka v Ústí nad Orlicí kvůli dostavbě nové estakády na koridoru

28.8.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Je-li kulový blesk synonymem největší akce v dějinách stěhování, podobnou výjimečnost zaujímala dlouho plánovaná výluka, která zasáhla všechny cestující a zaměstnance od páteční noci 15. srpna do nedělního poledne 17. srpna mezi Ústím nad Orlicí a Českou Třebovou. Tento termín nebyl vybrán náhodou – provoz je v tomto období nejslabší.

Supervýluka v Ústí nad Orlicí kvůli dostavbě nové estakády na koridoru

Třetí srpnový víkend byl provoz na prvním koridoru silně omezený. O co tam šlo? Stavba Průjezd uzlem Ústí nad Orlicí vstoupila do významné fáze, kdy byla dokončena estakáda na dlouhotřebovském zhlaví klenoucí se nad soutokem Orlice a Třebovky. Z důvodu zapojení nově zbudované části stanice Ústí nad Orlicí a estakády do tratě ve směru Česká Třebová probíhala od začátku srpna nepřetržitá výluka 1. traťové koleje v úseku Ústí nad Orlicí – Dlouhá Třebová. 

Výpravčí řídili provoz telefonem a jen po jedné koleji

Na konci této výluky bylo potřeba aktivovat nové zabezpečovací zařízení a tím došlo k vypnutí automatického bloku od páteční 20. hodiny do nedělního poledne. Provoz se tak uskutečňoval pouze po jediné staré koleji č. 2 mezi Dlouhou Třebovou a Ústím a ještě mezistaničně, kdy výpravčí zajišťovali provoz telefonickým dorozumíváním a tedy s poměrně nízkou propustností. Běžně zde jezdících asi 270 vlaků za 24 hodin se sem nemohlo vměstnat, to bylo předem jasné.

Výlukovým opatřením, které se společně pod rukama SŽDC a dopravců připravovalo dlouhé měsíce, byly nejvíce dotčeny vlaky ČD a ČD Cargo. Nákladní vlaky včetně těch od ostatních dopravců projížděly ve vhodných vlakových pauzách, ostatní byly odstaveny ve stanicích nebo odkloněny. I ČD Cargo smělo provážet jen vlaky s nejvyšší prioritou, k vidění tak byly ponejvíce kontejnerové vlaky, např. pro terminál Metrans v České Třebové. 

Rychlíky zrušeny, vlaky IC/EC převzaly frekvenci

Ještě citelnější dopad byl do osobní dopravy. Pro sobotu byla přijata rozsáhlá opatření, páteční noc a nedělní dopoledne proběhly bez razantního omezení vlaků, jelikož jich jede v tuto dobu méně. Kdo z cestujících odkázaných na další přípoje si dopředu nenastudoval výlukové jízdní řády, mohl v některých případech bohužel hořce zaplakat nad rozvázanými přípoji. Přestože dispečeři, vlakové čety, strojvedoucí i výpravčí dělali, co mohli, všechny přípoje zachovat prostě nešlo. Místo osobních vlaků jezdily autobusy, tři desítky vlaků kategorie rychlík bylo odřeknuto mezi Prahou a Českou Třebovou a místo nich cestující museli jet vhodnými vlaky EC/IC, které mimořádně zastavovaly v Chocni, Přelouči a zastávce Ústí nad Orlicí město. Tyto vlaky byly posíleny o několik vozů navíc. Ani některým z nich se však nevyhnulo zpoždění – toto varování ale dostali cestující dopředu. 

Kuriozity lákaly fanoušky železnice

Výluka, jak si ostatně povšiml i štáb České televize, který odtud přinesl aktuální šot, přilákala poměrně velké množství příznivců železnice, pro něž to byla jedinečná příležitost spatřit vozidla dosud nevídaná: od zastávkových vlaků IC a EC obohacených o různé netradiční posilové vozy, lůžkových vozů Ruských železnic od EN 404/405 připojených na jiných vlacích (mimochodem, skupina vozů od ranního EN 404 nejela plánovaně na vlaku IC 540, ale až na EC 152) až po spojení některých souprav vlaků soukromých dopravců.

Navečer probíhala zatěžkávací zkouška na 2. koleji estakády, a to za pomoci dvou kolejových jeřábů EDK 750 Českých drah. Dívat se chodili i místní, jak je ostatně v okolí estakády v Ústí poslední měsíce zvykem, a také samozřejmě ti, kteří chtěli zdokumentovat poslední vlaky na staré trati s mostem přes Orlici z roku 1845.  


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika