Železničář / Zpravodajství / Strojvedoucí stále chybí, jezdí i důchodci
Strojvedoucí stále chybí, jezdí i důchodci
14.3.2019 – autor: JOSEF HOLEK
Strojvedoucích na tuzemské železnici v loňském roce přibylo. Jejich počet vzrostl o čtyři procenta a celkově jich v Česku působí 9 565. Přesto jich dopravcům v současné době chybí zhruba tři stovky, v případě Českých drah se jedná o 150 lidí. Za kontrolér tak stále častěji usedají i důchodci – více než desetina strojvůdců je starší 65 let. Ti navíc kdykoli mohou odejít do penze.
Byť je profese strojvedoucího mezi dopravci velmi poptávaná, na trhu je aktuálně profesionálů stále málo. Mnozí už jsou navíc v důchodovém věku. Drážní úřad (DÚ) v souvislosti s tím nabádá dopravce, aby více spolupracovali se školami a obor zatraktivnili. Osvětu v tomto smyslu dělají hlavně České dráhy, které si své strojvedoucí umí vychovat, mladé adepty navíc láká jejich stipendijní program ČéDés.
„Aktuálně je vydáno 9 565 licencí strojvedoucích,“ upřesnil ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Loni úřad evidoval 661 adeptů, což je o 205 méně než v roce 2017 a o 352 méně než v roce 2016. Zkoušky zdárně zakončilo 471 lidí, úspěšnost tedy činí 71 procent, což je nejvíce za posledních šest let. „Po roce 2016 byla navíc změněna vyhláška o počtu pokusů u zkoušky k vydání licence. Z neomezeného na tři. Měli jsme adepty, kteří to zkoušeli i jedenáctkrát,“ doplnil Kolář.
S úspěšností uchazečů a připraveností adeptů na zkoušku ale roste i počet seniorských pracovníků. Drážní úřad jich eviduje 10,8 procenta. „V důchodovém věku, tedy 65 a více let, je nyní 1 034 strojvůdců. Pětapadesát strojvedoucích je ve věku nad 70 let,“ vypočítal šéf DÚ. Naopak více než tisícovka „mašinfírů“ je ve věku do 30 let, tedy 10,6 procenta. Licenci drží 9 514 mužů a 51 žen, přičemž nejmladším strojvůdkyním je 21 let, nejstarší 59. Průměrný věk všech je 48,6 let.
Spolupráce se školami
Drážní úřad tedy nabádá dopravce, aby aktivně spolupracovali se školami, zatraktivňovali povolání a zahájili nábor nových adeptů. „Nenastala krizová situace, není ohrožena bezpečnost, ale důchodovému věku se blíží silné ročníky a je nutné si uvědomit, že i oněch 11 procent důchodců může kdykoliv skončit,“ varoval Kolář. České dráhy proto už před lety nastartovaly stipendijní program ČéDés, při kterém na středních školách kromě správkařů a vlakvedoucích hledají i strojvedoucí. Dlouhodobě běží i klasický nábor.
Pokud chtějí adepti uspět, musí být zdravotně způsobilí, nutností je minimálně ukončené střední vzdělání s výučním listem strojního, elektrotechnického, stavebního nebo dopravního zaměření nebo úplné střední vzdělání s maturitou. České dráhy zajišťují i odborný kurz. Průměrná hrubá mzda strojvedoucího včetně příplatků dosahuje u velkých dopravců, mezi kterými hrají prim právě ČD, více než zhruba 40 tisíc korun. Jde o nárůst o osm procent.
Odebrané licence strojvedoucího
Drážní úřad informoval i o počtech odebraných licencí v posledních letech. Zatímco v roce 2016 jich DÚ odebral 120, v roce 2017 jich bylo 56 a loni 55. „Licenci lze odebrat, podle zákona, ze tří důvodů. Strojvedoucí nesplňuje zdravotní podmínku, o odnětí sám požádal anebo přestal splňovat podmínku spolehlivosti, tedy například nemá čistý trestní rejstřík,“ vyjmenoval Jan Lehovec, ředitel sekce provozně-technické Drážního úřadu. Pokud přestane strojvedoucí splňovat odbornou způsobilost (není proškolený, poruší předpisy apod.), nelze mu odebrat licenci, nicméně dopravce mu odebere osvědčení (profesní průkaz).
Další články této rubriky
Ceny jízdného na ČD pro rok 2025 od půlky prosince vzrostou o 4,9 %
8.10.2024 - Ceny jízdného ve vlacích Českých drah se od 15. prosince zvýší průměrně o 4,9 %. Stane se tak na základě principu průběžné valorizace, který odráží inflaci a zvýšení nákladů za uplynulý rok. Cena jízdenky dospělého na… »
Mobilní signál ve vlacích vylepší 5G opakovače
7.10.2024 - Cestující se mohou těšit na kvalitní pokrytí mobilním signálem po celou dobu jízdy. České dráhy vypsaly soutěž na dodavatele 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter v předpokládaných nákladech… »
Obnova trati pod Vyšehradem zvýší kapacitu
2.10.2024 - Správa železnic připravuje zkapacitnění frekventované trati mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Vyhlásila už výběrové řízení na projektanta úprav úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a začátkem… »