Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Strojvedoucí ČD absolvovali zácvik na railjetech

Strojvedoucí ČD absolvovali zácvik na railjetech

17.4.2014 – autor: MARTIN HARÁK

Skupina vybraných strojvedoucích z dep kolejových vozidel v Praze a Brně se zúčastnila nejprve teoretického školení a následně pak praktického výcviku na railjetech. Rakouské soupravy Siemens Viaggio Comfort zavítaly koncem března na několik dní na jižní Moravu. Osmnáct strojvedoucích a šest instruktorů vozby se tak mohlo mezi Modřicemi a Podivínem osobně seznámit s vlakem, který bude zanedlouho pravidelně vozit cestující Českých drah.

Strojvedoucí ČD absolvovali zácvik na railjetech

Musí znát všechny technické funkce

Specialista pro česko-rakouskou spolupráci v oblasti kolejových vozidel Jiří Valín z DKV Brno říká, že soupravy Viaggio Comfort jsou na vysoké technické úrovni a tak se k nim i musí přistupovat. „Strojvedoucí je doslova technickým šéfem vlaku a musí ho znát do sebemenších detailů. To se týká jak samotné jízdy vlaku, tak i obsluhy všech zařízení v soupravě, jako je například klimatizace nebo topení. Strojvedoucí musí na railjetech zvládnout i práci vozmistrů například při úplné zkoušce brzdy, kterou provádí pomocí diagnostického displeje na lokomotivě nebo řídicím voze,“ vysvětluje Valín. Čeští zaměstnanci se na railjetu museli seznámit i s funkcemi všech subsystémů. Tedy jak fungují toalety, ale například i vnitřní průchodové dveře či informační systémy. Museli se tedy například naučit konfiguraci řídicích jednotek jednotlivých toalet a v případě potřeby musí zvládnout resetování a uvedení těchto zařízení do bezchybného stavu.

Nutná je znalost i diagnostiky, tedy zda je například na toaletě dostatek užitkové vody a jestli je tam odpovídající přísun vzduchu. „O krok vpředu budou určitě kolegové, kteří už mají zkušenosti s řízením rakouských lokomotiv Taurus řady 1216.2, které jezdí již několik let na ramenu Břeclav – Praha. V samotném ovládání mezi Taurusem a railjetem sice není prakticky žádný rozdíl, nicméně nad rámec tohoto ovládání je starost o celkovou technickou stránku celé soupravy,“ uvádí Jiří Valín. 

Co dělat při poruše dveří?

Před zahájením vlastního výcviku strojvedoucích Českých drah se ve Vídni zúčastnilo speciálního školení šest zaměstnanců z Prahy a Břeclavi. Ti museli doslova nasát veškeré informace tak, aby je mohli dál předávat svým kolegům strojvedoucím. Tak například sekundární vypružení soupravy je založeno na pneumatickém principu a vozová skříň je proti podvozku vypružena speciálními pryžovými bloky naplněnými tlakovým vzduchem. V případě poruchy sekundárního vypružení musí strojvedoucí zpaměti vědět, kde se nachází uzavírací ventil, kterým se vypružení vypne. Běžně by takový ventil uzavřel jednoduše vozmistr, na railjetu tento úkon musí vykonat strojvedoucí. Další závadou by mohla být porucha dveří. Dveře celé soupravy jsou zapojeny do takzvané zelené linky, která hlídá všechny dveře. Pokud se byť jedny dveře nezavřou, vlak se nerozjede. V ten moment musí zaměstnanec ČD vědět, jak provést takzvaný bypass této linky, aby nevzniklo zpoždění. V případě railjetu všechno závisí na strojvedoucích, kteří si proto cvičili i závady tohoto typu.

Náročnost obsluhy railjetů je opravdu vysoká. Stejně tak rostou požadavky cestujících. „Právě proto se snažíme naše lidi vyškolit tak, aby byli před jízdou dokonale připraveni. Výběr prvních osmnácti strojvedoucích, kteří budou tyto vlaky obsluhovat v úseku Břeclav – Brno – Praha a zpět, byl opravdu pečlivý. Jde o technicky zdatné kolegy, kteří si budou určitě umět poradit i v krizových situacích,“ vysvětluje zástupce ředitele Odboru kolejových vozidel Miloslav Kothera.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 3.67

Další články této rubriky

ČD chystají další velké investiceČD chystají další velké investice

22.10.2020 - České dráhy hodlají v dalších pěti letech dále investovat do obnovy vozidlového parku, rekonstrukce a výstavby zázemí a ETCS. Na šestém ročníku Železniční konference Pardubice 2020, která se prvně uskutečnila i formou on-line… »

Nadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korunNadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korun

30.9.2020 - Správní rada Nadačního fondu Skupiny ČD – ŽELEZNICE SRDCEM rozdělila prvních 400 tisíc korun z transparentního účtu. Příjemci jsou zaměstnanci Českých drah, kteří utrpěli zranění při nedávných vážných nehodách u… »

Spolupráce NRZP a ČD pokračujeSpolupráce NRZP a ČD pokračuje

29.9.2020 - Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika