Železničář / Zpravodajství / Stříbrný šíp s Elinkou si daly dostaveníčko v Táboře
Stříbrný šíp s Elinkou si daly dostaveníčko v Táboře
18.7.2018 – autor: JOSEF HOLEK
Dva historické železniční skvosty se poslední červnovou sobotu setkaly v Táboře. Na jih Čech se vypravil Stříbrný šíp, aby se tu potkal s Elinkou, elektrickým vozem z dílny Františka Křižíka. Motorový osobní vůz po krátkém rendez-vous se starší kolegyní odjel s výletníky do Písku.
Unikátní setkání dvou historických strojů připravily o první prázdninové sobotě České dráhy v Táboře. Z Prahy na jih Čech totiž vypravily motorový vůz M 260.001, aby se tu setkal s elektrickým vozem M 400.001 z dílny vynálezce Františka Křižíka. Stříbrný šíp po srazu pokračoval s výletníky do Písku, Elinka zamířila do Bechyně. Národní dopravce akcí podpořil cestovní ruch i v jiné části jižních Čech než jen na trati z Tábora do Bechyně, kde aktuálně běží další ročník Léta na Bechyňce (více jsme informovali v Železničáři číslo 13).
„Chtěli jsme i lidem z Prahy umožnit návštěvu Bechyňky a zároveň na ni přijet nikoliv běžným vlakem, ale unikátním Stříbrným šípem. Po dobu pobytu v Táboře se mohly oba vozy setkat a navíc jsme mohli návštěvníkům z Prahy a zároveň Tábora nabídnout návštěvu Písku,“ vysvětlil Jiří Ješeta, ředitel odboru obchodu osobní dopravy ČD. A proč padl výběr zrovna na Písek? „Protože je tak trochu stranou zájmu. Příliš tam nejezdíme ani s parními vlaky. Kromě toho trať mezi Táborem a Pískem je také velmi zajímavá. Křižíkova Elinka nikam jinam než na Bechyňku vyrazit nemůže, takže Stříbrný šíp přiveze více lidí za Elinkou a ostatní se mohou projet i dále,“ doplnil. Cestující, kteří přijeli do Bechyně, se mohli odpoledne vrátit zpět do Tábora a odtud vyrazit do metropole právě motorovým vozem M 260.001.
Vlaky jsou plné
Mimořádný vlak vedený Stříbrným šípem k jízdě přilákal i Dalibora Šustu z Prahy. „Vyrazil jsem právě proto, že jízd se Stříbrným šípem je velmi málo a jsou vzácné. V Bechyni jsem byl na vojně, takže se tam po třiceti letech rád podívám,“ prozradil motivaci své cesty. Na Bechyňku, po níž nikdy nejel, se prý chystal už řadu let. „Jen jsem jako voják občas jel na místní letiště. Cesta v Šípu byla luxusní, komfortní. Na dřevěných lavicích Elinky je to sice trochu horší, ale zase jedeme ve voze z roku 1903. Je neuvěřitelné, že tak starý vůz vydržel. Dovednost českých řemeslníků je na voze znát,“ zhodnotil Dalibor Šusta.
Stříbrný šíp na jihu Čech pravidelně jezdit nebude, vyráží spíše na jednotlivé akce. Nedávno vyjel do Litomyšle, prezentovat se bude i v Českých Budějovicích na Národním dni železnice, který se tu uskuteční v sobotu 22. září. Zájem o cestování unikátními stroji z parku Českých drah je vždy velmi výrazný. Například vůz Elinka vypravený o první prázdninové sobotě byl zaplněn vždy. Stříbrný šíp na tom byl při výletu na jih Čech jakbysmet.
Další akcí, která se v rámci Léta na Bechyňce uskuteční, bude 19. srpna oslava 90. výročí dokončení mostu přes Lužnici v Bechyni. Stavbě, po jejíž mostovce jezdí vlaky i automobily, místní přezdívají Bechyňská duha a byla v roce 1928 postavena k oslavě 10. výročí založení republiky.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »