Železničář / Zpravodajství / Štokr a Šlechtična posloužily jako unikátní závaží nových mostů
Štokr a Šlechtična posloužily jako unikátní závaží nových mostů
11.11.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ, foto JAN CHALOUPKA
Parní lokomotivy sice skončily v pravidelném provozu na tuzemských kolejích již v roce 1980, existují však chvíle, kdy jsou stále nezastupitelné. Mezi ně patří i zatěžkávací zkoušky nových mostních konstrukcí.

Parní stroje disponují často až dvojnásobně vyšší hmotností než soudobé lokomotivy a proto jsou ideálním „závažím“ pro zatížení mostu na relativně malé ploše. Ten je následně proměřen odborníky, zda nevykazuje nadlimitní hodnoty.
V úterý 10. listopadu byly tímto způsobem otestovány hned tři nové mostní konstrukce v Plzni. Štokr 556.0506 společně se Šlechtičnou 475.111 přijely vlastní silou, aby ověřily bezpečnost mostů na trati z hlavního nádraží směrem na Rokycany, které se klenou nad řekou Úslavou, Mohylovou a Potoční ulicí. Celková hmotnost obou strojů s plně naloženými tendry dosahovala 350 tun, tedy zhruba tolik, co šestivozový rychlík. Nejdelší most překonává řeku Úslavu a nahradil původní ocelovou konstrukci z roku 1925. Podle vyjádření dodavatele, kterým je společnost Metrostav, byly všechny testy úspěšné a mosty zátěžovým zkouškám vyhověly.
Protože taková událost se neodehrává každý den, na místo jsme vyslali našeho fotoreportéra, který pro čtenáře Železničáře pořídil unikátní snímky. Podívejte se na naši rozsáhlou fotogalerii. V tomto případě je vrchovatě naplněno rčení, že jeden snímek řekne více než tisíc slov.
Fotogalerie
Další články této rubriky
V Ústí nad Labem vyjel první trolejbus ve speciálním polepu
12.3.2025 - Součástí nové kampaně Českých drah s heslem „Milujeme vlaky. Zamilujte si je taky.“, která cílí na propagaci cestování vlakem se speciálním důrazem na nové jednotky ComfortJet, je kromě běžnějších i méně obvyklých… »
Výstavba stanice Praha-Bubny ovlivní provoz linek S4 a R44
10.3.2025 - V souvislosti s výstavbou nové stanice Praha-Bubny a pokračujících prací na Masarykově nádraží je od 3. března do 1. srpna 2025 omezen provoz na trati 091 Praha – Kralupy nad Vltavou v úseku Praha-Masarykovo nádraží –… »
Středočeský kraj a Praha vypsaly obří soutěž na provoz vlaků
6.3.2025 - Středočeský kraj a hlavní město Praha zveřejnily parametry soutěže na provoz elektrických vlaků v systému Pražské integrované dopravy od prosince 2029. Zadavatelé předpokládají, že zakázka dosáhne hodnoty téměř 142 miliard… »