Železničář / Zpravodajství / Spolupráce s ÖBB pokračuje, nasazeny budou i Talenty
Spolupráce s ÖBB pokračuje, nasazeny budou i Talenty
1.3.2019 – autor: JOSEF HOLEK
České dráhy a jejich rakouský partner Österrechische Bundesbahnen (ÖBB) budou na jihu Čech spolupracovat dalších deset let. Na konci ledna v Českých Budějovicích oba národní dopravci ladili jízdní řády expresů ČD a osobních vlaků ÖBB jezdících přes hraniční přechod v Horním Dvořišti. O schůzce informoval Jiří Kafka, ředitel českobudějovického Regionálního obchodního centra ČD.

„Hovořili jsme o segmentu regionální i dálkové dopravy a jízdním řádu pro příští rok,“ upřesnil. Současný jízdní řád platí na základě požadavku objednatelů, tedy Země Horní Rakousko a Jihočeského kraje, respektive ministerstva dopravy. Dopravci už ho před lety nastavili tak, aby vlaky jezdily přímo – spoje z Českých Budějovic do Lince obsluhuje technika ÖBB, expresy z Prahy jedou v barvách ČD. „Trasy budou obdobné jako nyní. Co se týče dálkové dopravy, Rakušané vznesli požadavek na jinou časovou polohu večerního expresu 1546. Detaily si upřesníme na jaře, kdy budeme zpracovávat i nové jízdní řády,“ informoval Kafka s tím, že v regionální dopravě zůstane stejný rozsah provozu osobních vlaků.
CityShuttle do roku 2022
Co se týče vozby, pak česká strana má zájem zachovat stávající stav. S ohledem na stále zvyšující se poptávku po cestování z Čech do Rakouska chce však národní dopravce řešit i případné posilování. Nyní ČD na Jižní expresy nasazují lokomotivy řady 380 a dále vozy řad Aee, Bee a Bdpee, na osobní vlaky pak ÖBB řadí netrakční elektrické jednotky CityShuttle s vozy řad Bmpz, Bmpz-s a lokomotivou řady 1116. „Rakouští kolegové nás informovali, že od prosince 2022 by měl být CityShuttle nahrazen modernější jednotkou Talent3,“ doplnil Kafka. Tento stroj není tuzemským cestujícím úplně neznámý, loni jej totiž ÖBB představily na Národním dni železnice právě v Českých Budějovicích.
Oba obchodní partneři se podílejí na mezinárodní železniční dopravě desítky let. Z Prahy na jih Čech míří každý den osm párů Jižních expresů, přičemž čtyři z nich zajíždí až do Lince a jeden do Českého Krumlova. Linec s Českými Budějovicemi dále spojují čtyři páry osobních vlaků a do Českých Budějovic jezdí z Prahy 16 párů rychlíků. ČD s ÖBB spolupracují i v případě spěšných vlaků z Českých Velenic do Vídně anebo railjetů z Prahy do Vídně a Grazu.
Další články této rubriky
Časopis Železničář po mnoha desetiletích skončil
30.4.2025 - Dubnové číslo Železničáře, které vyšlo 3. 4., je tak trochu zvláštní. Ne snad svým obsahem, ten je jako obvykle věnován novinkám a dění na Českých drahách a na železnici obecně. Výjimečné je toto vydání tím, že se jedná… »
Uspořádali jsme odborný seminář pro stipendisty
30.4.2025 - Na konci března jsme pro naše stipendisty uspořádali ČD Akademii, abychom je podpořili v jejich odborném rozvoji a přípravě na práci strojvedoucí. Odborného semináře se zúčastnila skupinka stipendistů, kteří studují na našich… »
Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru
28.4.2025 - Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní… »