Železničář / Zpravodajství / Spolupráce NRZP a ČD pokračuje
Spolupráce NRZP a ČD pokračuje
29.9.2020 – autor: IVO TOMAN
Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový systém pro občany se zdravotním handicapem. To jsou jen některé z výsledků mnohaleté úspěšné spolupráce Národní rady zdravotně postižených (NRZP) a ČD.

NRZP začala s ČD spolupracovat už v roce 2007. Lidé se zdravotním postižením chtěli stále více využívat k cestování železnici, což odhalilo velké nedostatky tehdejších způsobů přepravy. Existovalo totiž jen málo bezbariérových spojů. Lidé naráželi hned na dvojí překážky. Tou první byl přístup na nádraží a nástupiště, druhou pak vlastní vstup do vlaku.
„Nesouhlasili jsme s tím, že převážná část přepravy osob se zdravotním postižením se uskutečňovala prostřednictvím tzv. poštovních vozů, což bylo velmi nedůstojné. Společně jsme vyvinuli zdvihací plošiny, které umožnily nástup do osobních vagonů,“ popsal začátky spolupráce předseda NRZP Václav Krása. Těchto plošin bylo postupně vyrobeno přes sto kusů a byly dostupné na všech větších stanicích. Byl to první výrazný krok ke zpřístupnění železniční dopravy osobám se zdravotním postižením. Efekt byl jednoznačný a poměrně rychle viditelný, což potvrzuje i fakt, že v současné době provozují České dráhy více než 600 bezbariérových vozů a jednotek a denně vypraví přes 5 000 bezbariérových spojů, z celkového počtu 7 000. „V roce 2007 jsme začali spolupracovat také v rámci projektu EUROKLÍČ, který funguje dodnes,“ upozornil.
Systém objednávání přeprav
Později se jako problematické ukázalo objednávání bezbariérových vozů. Proto NRZP spolupracovala na vyvinutí elektronického systému objednávání přepravy osob se zdravotním postižením tak, aby ČD mohly cestujícímu na vozíku přistavit v určený čas bezbariérový osobní vůz, případně vagon, kde se dala použít zdvihací plošina. Tento systém funguje přes deset let a znamenal zásadní pokrok ve zpřístupnění železnice handicapovaným. I proto získaly České dráhy v roce 2015 Cenu Mosty, kterou NRZP uděluje za významné činy ve prospěch lidí se zdravotním postižením. Po těchto dvou systémových změnách se výrazně zvýšil počet osob se zdravotním postižením ve vlacích, a to až na dnešních deset tisíc osob ročně.
„S ČD spolupracujeme také v oblasti rekonstrukce vozů. Vagony jsou upravovány tak, aby byly vhodné pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace. Navrhujeme nezbytné úpravy a kontrolujeme, zda vše odpovídá zadání. Takto jsme již společně rekonstruovali téměř stovku vozových jednotek,“ řekl Krása.
Mezi hlavní pilíře činnosti NRZP patří rovněž informační činnost. „NRZP vydává pětkrát ročně časopis MOSTY. A ČD v každém vydání seznamují čtenáře s novinkami v osobní dopravě,“ upozornil předseda NRZP. Z dalších úspěchů lze jmenovat vypravení vlaku REHAEXPRESS na veletrh REHAPROTEX do Brna v letech 2017 a 2019 nebo úpravu 63 vozů Bbdgmee pro přepravu handicapovaných a jejich osazení plošinami.
Další články této rubriky
Návštěvnost ČD Muzea pandemie nesnížila
16.12.2020 - Letošní sezona v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka sice skončila před pár týdny, nicméně vedení už spřádá plány na příští rok. Nostalgií vonící akce budou připravovány s odkazem na 150. výročí železnice v Lužné. Nezahálí… »
Nádraží v Plzni i přilehlou trať čeká obnova
15.12.2020 - Rekonstrukce památkově chráněné výpravní budovy plzeňského hlavního nádraží a trati mezi městskými částmi Lobzy a Koterov. To jsou dva projekty, které má v plánu Správa železnic v západočeské metropoli. Na zhotovitele už… »
Připravuje se nová trať pro rychlost 200 km/h
14.12.2020 - Z Plzně do Stodu by měly vlaky jezdit rychlostí 200km/h. Správa železnic už vyhlásila tendr na projektanta, který vytvoří dokumentaci pro stavební povolení novostavby dvoukolejné trati. Předpokládaná hodnota zakázky činí 219 290… »