Železničář / Zpravodajství / Spolupráce NRZP a ČD pokračuje
Spolupráce NRZP a ČD pokračuje
29.9.2020 – autor: IVO TOMAN
Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový systém pro občany se zdravotním handicapem. To jsou jen některé z výsledků mnohaleté úspěšné spolupráce Národní rady zdravotně postižených (NRZP) a ČD.
NRZP začala s ČD spolupracovat už v roce 2007. Lidé se zdravotním postižením chtěli stále více využívat k cestování železnici, což odhalilo velké nedostatky tehdejších způsobů přepravy. Existovalo totiž jen málo bezbariérových spojů. Lidé naráželi hned na dvojí překážky. Tou první byl přístup na nádraží a nástupiště, druhou pak vlastní vstup do vlaku.
„Nesouhlasili jsme s tím, že převážná část přepravy osob se zdravotním postižením se uskutečňovala prostřednictvím tzv. poštovních vozů, což bylo velmi nedůstojné. Společně jsme vyvinuli zdvihací plošiny, které umožnily nástup do osobních vagonů,“ popsal začátky spolupráce předseda NRZP Václav Krása. Těchto plošin bylo postupně vyrobeno přes sto kusů a byly dostupné na všech větších stanicích. Byl to první výrazný krok ke zpřístupnění železniční dopravy osobám se zdravotním postižením. Efekt byl jednoznačný a poměrně rychle viditelný, což potvrzuje i fakt, že v současné době provozují České dráhy více než 600 bezbariérových vozů a jednotek a denně vypraví přes 5 000 bezbariérových spojů, z celkového počtu 7 000. „V roce 2007 jsme začali spolupracovat také v rámci projektu EUROKLÍČ, který funguje dodnes,“ upozornil.
Systém objednávání přeprav
Později se jako problematické ukázalo objednávání bezbariérových vozů. Proto NRZP spolupracovala na vyvinutí elektronického systému objednávání přepravy osob se zdravotním postižením tak, aby ČD mohly cestujícímu na vozíku přistavit v určený čas bezbariérový osobní vůz, případně vagon, kde se dala použít zdvihací plošina. Tento systém funguje přes deset let a znamenal zásadní pokrok ve zpřístupnění železnice handicapovaným. I proto získaly České dráhy v roce 2015 Cenu Mosty, kterou NRZP uděluje za významné činy ve prospěch lidí se zdravotním postižením. Po těchto dvou systémových změnách se výrazně zvýšil počet osob se zdravotním postižením ve vlacích, a to až na dnešních deset tisíc osob ročně.
„S ČD spolupracujeme také v oblasti rekonstrukce vozů. Vagony jsou upravovány tak, aby byly vhodné pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace. Navrhujeme nezbytné úpravy a kontrolujeme, zda vše odpovídá zadání. Takto jsme již společně rekonstruovali téměř stovku vozových jednotek,“ řekl Krása.
Mezi hlavní pilíře činnosti NRZP patří rovněž informační činnost. „NRZP vydává pětkrát ročně časopis MOSTY. A ČD v každém vydání seznamují čtenáře s novinkami v osobní dopravě,“ upozornil předseda NRZP. Z dalších úspěchů lze jmenovat vypravení vlaku REHAEXPRESS na veletrh REHAPROTEX do Brna v letech 2017 a 2019 nebo úpravu 63 vozů Bbdgmee pro přepravu handicapovaných a jejich osazení plošinami.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »