Železničář / Zpravodajství / Spojení na Mnichov by mělo být rychlejší
Spojení na Mnichov by mělo být rychlejší
22.6.2016 – autor: RADEK JOKLÍK
Ředitelé Správy železniční dopravní cesty, Českých drah a ČD Cargo podepsali memorandum o společném postupu při snaze o zásadní zkvalitnění spojení mezi Prahou a Mnichovem. Na této lince není železnice s jízdní dobou téměř šest hodin konkurenceschopná. Neelektrizovaná jednokolejná část trati z Plzně do Řezna se dvěma úvratěmi diskvalifikuje v boji o zákazníky jak osobní, tak i nákladní dopravu.
„To je důvod, proč se k memorandu připojujeme. Tok zboží a materiálů mezi Českem a Bavorskem se dnes odehrává hlavně na silnici,“ říká předseda představenstva ČD Cargo, a.s., Ivan Bednárik. „S rozvojem infrastruktury Česká republika zaspala, proto nás mezinárodní přeprava nákladů míjí. Na západě dnes běžně sestavují vlaky o délce 820 metrů, to je u nás zcela nemyslitelné.“
Mezinárodní doprava je pro České dráhy segmentem, který se dynamicky rozvíjí a generuje vysoké tržby. Národní dopravce se proto ve spolupráci s DB dlouhodobě zaměřuje na kvalitu spojení a služeb mezi Prahou, Berlínem a Hamburkem. Stejně důležitá je však z pohledu sítě mezinárodních tratí i linka Praha – Mnichov. Tlak na bavorské a spolkové orgány se v poslední době zvýšil i ze strany vrcholných představitelů České republiky. Snahou je, aby se toto spojení dostalo do priorit německého spolkového plánu rozvoje dopravní infrastruktury (Bundesverkehrswegeplan).
„Naše organizace má v plánu zlepšit infrastrukturní parametry tratě na českém úseku, je však bezesporu důležité, aby se také německá strana zasadila o modernizaci návazných tratí z ČR do Mnichova. Naše iniciativa je vzkazem, že dohody mezi premiérem ČR a kancléřkou Merklovou, stejně jako dohody ministrů dopravy o zlepšení železničních spojen, bereme vážně,“ uvedl Pavel Surý, generální ředitel SŽDC.
„Nedávno jsem byl při otevření Gotthardského tunelu na severojižní ose mezi Frankfurtem a Milánem. Může se zdát, že to pro České dráhy není důležité, ale opak je pravdou. Znamená to, že musíme zvýšit tlak i na modernizaci spojení východ – západ, jehož jsme logickou součástí. Jinak zůstaneme odříznutí a mezistátní dálková doprava nás mine. Kdyby se podařilo zkrátit jízdní dobu Praha – Mnichov ze současných šesti na čtyři a půl hodiny, řada lidí by dala přednost vlaku před auty i letadly,“ doplňuje předseda představenstva a generální ředitel ČD, a.s., Pavel Krtek.
„Podepsané memorandum budeme okamžitě komunikovat vůči zahraničním partnerům, především v Německu ve snaze lobbovat za vysokou prioritu tohoto spojení v uvedeném plánu, dále pak v Bruselu jak mezi europoslanci, tak na Evropské komisi a Společenství evropských železnic (CER),“ uzavírá člen představenstva ČD, a.s., pro projekty a mezinárodní vztahy Roman Štěrba.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »