Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Slovenskou strelu připomíná polep na lokomotivě

Slovenskou strelu připomíná polep na lokomotivě

9.9.2016 – autor: PETR SLONEK

Neobvyklý výroční design dostala jedna z lokomotiv řady 380. Stalo se tak u příležitosti 80 let od zahájení provozu komfortního expresního spojení Slovenská strela mezi Bratislavou a Prahou a výroby unikátního stejnojmenného motorového vozu řady M 290.0. Výročí si 11. srpna připomněly České dráhy a ZSSK právě křtem speciálního polepu stroje, který pravidelně jezdí mezi oběma metropolemi.

Slovenskou strelu připomíná polep na lokomotivě

Ve středu 13. července uplynulo přesně  80 let, kdy se trasu mezi Bratislavou a Prahou poprvé vydal legendární motorový expres Slovenská strela. Založil tak tradici expresního spojení obou hlavních měst. Předválečný motorový expres se stal železniční legendou v Čechách i na Slovensku díky neobvyklému aerodynamickému tvaru, komfortu i desítky let nepřekonanému rychlostnímu rekordu na trati Bratislava – Praha. Ten zdolaly až vlaky komfortní evropské expresní sítě EuroCity.

České dráhy během léta vybavily jednu z lokomotiv řady 380, která jezdí také na relaci Praha – Bratislava, výročním designem s vizualizací legendárního motorového expresu. „Slovenská strela je mezi železničáři legendou, ať již jde o unikátní technické dílo v podobě motorového vozu řady M 290.0 dodnes zachovaného v kopřivnickém muzeu, nebo expresní spojení Bratislavy a Prahy, které slaví 80. výročí. Proto si určitě zaslouží důstojné připomenutí tohoto jubilea. Výroční polep naší v současnosti nejrychlejší a nejvýkonnější lokomotivy, která navíc jezdí na trati mezi Bratislavou a Prahou, je určitě vhodnou formou oslavy kulatin,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Pavel Krtek.

Z Prahy do Bratislavy za 4 hodiny

Cesta mezi oběma městy v současnosti trvá necelé čtyři hodiny a spoje mezi nimi jezdí v pravidelném dvouhodinovém intervalu. Vlaky mají klimatizované vozy, elektrické zásuvky pro napájení elektroniky, gastronomický servis včetně roznášky občerstvení na místa, komfortní prostory pro cestující na vozíku, cestující s dětmi, místa pro přepravu jízdních kol nebo wi-fi připojení k internetu v označených vozech. Po dokončení modernizace dalších úseků tratí v Česku i na Slovensku by se mohla jízdní doba zkrátit o dalších 15 až 20 minut. V případě výstavby vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem, o níž se nyní začíná v ČR hodně diskutovat, by cesta rychlovlaku trvala pouhé dvě hodiny.  

Expresní spojení mezi Bratislavou a Prahou provozují ve společné kooperaci oba národní dopravci – České dráhy a Železničná spoločnosť Slovensko. Vlaky, které pokračují do Maďarska a Německa, mají další partnery v příslušné zemi ve společnostech MÁV-START a DB.

Nasazovány modernizované vozy

„Všechny vlaky EuroCity mezi Bratislavou a Prahou nabízejí vysoký komfort a řadu doplňkových služeb. Ale Slovenská strela je mezi nimi i dnes výjimečná. Nasazujeme na ní modernizovanou soupravu vozů, kterou jinak využíváme na lince Praha – Berlín – Hamburk. Cestující v ní budou mít navíc k dispozici například vlakový portál s informacemi a zábavou. Připravujeme modernizaci ostatních vlaků na této lince. Letos jsme na ně nasadili zmodernizované osobní vozy 2. třídy a vypsali jsme výběrové řízení na nákup 50 zbrusu nových komfortních expresních vozů na rychlost 200 km/h, které chceme v budoucnosti nasadit právě na spojení mezi Bratislavou a Prahou,“ uvedl člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán. „Chtěli bychom také pokračovat ve zrychlování spojení obou metropolí,“ doplnil jej Karol Martinček, člen představenstva Železničnej spoločnosti Slovensko, jenž má v gesci řízení úseku obchodu.

Nový polep „třistaosmdesátky“ není první svého druhu.  Například v roce 2012 lokomotiva 380.011-7  jezdila s nátěrem kampaně Vlakem na EURO v čele speciálního fanouškovského vlaku EC 1. V říjnu téhož roku začaly lokomotivy čísel 009 a 013 vozit dva páry vlaků D1 Express mezi Prahou a Brnem a byly opatřeny nátěry propagujícími tyto spoje. A loni netradiční polep stroje 380 připomněl výročí 170 let od zahájení provozu na Olomoucko-pražské dráze a 200 let od narození významného českého stavitele železnic Jana Pernera.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 3

Další články této rubriky

Historická budova nádraží v Teplicích má původní vzhledHistorická budova nádraží v Teplicích má původní vzhled

16.4.2024 - Správa železnic dokončila rekonstrukci památkově chráněného nádraží v Teplicích. Obnovou prošla fasáda a střecha objektu a také první nástupiště včetně litinového přístřešku. Stavba začala v srpnu 2022, její celkové… »

Startuje další nostalgická sezonaStartuje další nostalgická sezona

14.4.2024 - Nová sezona v ČD Muzeu Lužná u Rakovníka odstartuje v sobotu 27. dubna, kdy se letos prvně otevřou brány pro veřejnost. Návštěvníci se mohou těšit na premiérové jízdy na prodlouženém okruhu úzkorozchodné železnice a chybět… »

ČD v létě posílí spojení mezi Prahou a BerlínemČD v létě posílí spojení mezi Prahou a Berlínem

10.4.2024 - České dráhy společně s německým dopravcem Deutsche Bahn rozšíří na letní sezonu provoz vlaků mezi Prahou a Berlínem. Pro cestu mezi oběma metropolemi cestujícím nabídnou od 10. června až do 15. září 2024 každý den dodatečný… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika