Železničář / Zpravodajství / Šlechtična a Štokr otestovaly plzeňský most
Šlechtična a Štokr otestovaly plzeňský most
23.8.2016 – autor: JAN CHALOUPKA
Už druhá zatěžkávací technickobezpečnostní zkouška plzeňských mostů se na konci července uskutečnila za účasti parních lokomotiv. Ty jsou spolu s ražbou tunelů Ejpovice jednou ze stěžejních staveb v rámci modernizace III. tranzitního železničního koridoru.

Parní legendy 556.0 Štokr a 475.1 Šlechtična si po osmi měsících opět daly dostaveníčko v západočeské metropoli, aby tak navázaly na sérii loňských zatěžkávacích zkoušek nových mostů, z nichž nejdelší – více než 80metrový – překlenuje údolí říčky Úslavy na plzeňském Východním Předměstí. „Hlavním posuzovaným kritériem mostních staveb je celkový průhyb nosné konstrukce, který musí vždy zůstat v rozmezí 70 – 105 % průhybu očekávaného. Průhyb pro nejdelší z mostů přes Úslavu je stanoven na zhruba 35 mm,“ vysvětlil Tomáš Wangler, specialista firmy Metrostav, která stavbu prováděla. Mosty jsou pak i přes maximální testované zatížení projektovány na dvojnásobek toho, co je použito během samotných zkoušek. Využití dvou parních lokomotiv o celkové hmotnosti 360 tun, popřípadě drážního jeřábu, není ničím ojedinělým. Stroje těchto rozměrů dokáží koncentrovat enormní a zároveň rovnoměrné nápravové zatížení na relativně malé ploše, což zhruba odpovídá zatěžkávacím schématům, na která jsou mosty navrhovány. Celkem 185 tun vážící Štokr, respektive 174tunová aristokratka pak zhruba představují hmotnost šesti i vícevozového rychlíku. Měření, během nichž se průhyb mostovky pohyboval v rozmezí 26-28 mm ze stanovených 35 mm limitu, byla podle techniků z Kloknerova ústavu ČVUT úspěšná.
Není divu, že toto unikátní spojení nejmodernějších stavebních postupů v konfrontaci s mohutností železných legend přilákalo k Těšínské ulici na Doubravce desítky příznivců dráhy.
Další články této rubriky
Časopis Železničář po mnoha desetiletích skončil
30.4.2025 - Dubnové číslo Železničáře, které vyšlo 3. 4., je tak trochu zvláštní. Ne snad svým obsahem, ten je jako obvykle věnován novinkám a dění na Českých drahách a na železnici obecně. Výjimečné je toto vydání tím, že se jedná… »
Uspořádali jsme odborný seminář pro stipendisty
30.4.2025 - Na konci března jsme pro naše stipendisty uspořádali ČD Akademii, abychom je podpořili v jejich odborném rozvoji a přípravě na práci strojvedoucí. Odborného semináře se zúčastnila skupinka stipendistů, kteří studují na našich… »
Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru
28.4.2025 - Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní… »