Železničář / Zpravodajství / Severočeské místní tratě doufají, že přijde jejich comeback
Severočeské místní tratě doufají, že přijde jejich comeback
11.10.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Dvěma lokálkám v severních Čechách svitla naděje, že se na železničních mapách znovu objeví jako tratě s pravidelným provozem osobní dopravy. V prvním případě to znamená vystavět 600 metrů zcela nové tratě, ve druhém obnovit to, co nenechavci odcizili. Pokud se tak ale opravdu stane, může to představovat další příležitost pro podnikání Českých drah.
Dočká se dávno snesená spojnice mezi Dolní Poustevnou a německým městem Sebnitz obnovy do dvou let? Koleje, které spojovaly české a německé pohraničí od roku 1905, byly záhy po ukončení druhé světové války sneseny. Obyvatelé Šluknovského výběžku tak přišli nejen o přímé spojení se sousedním Saskem, ale také o nejrychlejší cestování do významných center Ústeckého kraje, potažmo do Prahy. K nápravě stačí maličkost – položit zhruba 600 metrů kolejí na německé straně.
Za dva roky už osm párů vlaků?
Snahy o obnovení spojení se promítly do česko-německé mezivládní dohody z roku 2004. V té se obě strany zavázaly, že do roku 2011 by měly koleje oba státy opět spojit. „Český úsek byl opraven v roce 2009 nákladem zhruba 80 milionů korun. Proběhlo vykácení dřevin, položení nové koleje a výstavba nástupiště v Dolní Poustevně,“ říká Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty. Přestože německé náklady byly odhadovány pouze na jeden milion eur, dodnes najdete na konci zbrusu nové traťové koleje na českém území zarážedlo a za ním jen torza vyhnilých pražců. Proč se k podobnému kroku neodhodlali i Němci? Německá spolková vláda totiž požadovala po Sasku garanci, že bude tři až pět let hradit předpokládanou ztrátovost provozu. A na to Sasko nechtělo přistoupit.
Ledy se hnuly teprve 19. července 2012, kdy německý správce drážní infrastruktury DB Netz podepsal smlouvu s dopravním svazem Horního Polabí (VerkehrsVerbund Oberelbe) o vybudování potřebné infrastruktury. Součástí investice, která nakonec dosáhne skoro 3 milionů eur, bude i modernizace stanice Sebnitz s vybudováním bezbariérového nástupiště. „První vlaky by tak mohly vyrazit z Dolní Poustevny do Sebnitzu při letní změně jízdního řádu v roce 2014. Předpokládá se provoz osmi párů vlaků,“ dodává Pavel Halla.
Dnes se z Děčína do Dolní Doustevny dostane přímý spoj přes Rumburk za 140 minut a urazí při tom 88 kilometrů. Při jízdě přes Bad Schandau je to jen 40 kilometrů, které by vlak mohl zvládnout za méně než hodinu. Navíc v Bad Schandau zastavují mezinárodní vlaky ve směru z Prahy i z Berlína, takže se výrazně zkrátí i doba jízdy do těchto hlavních měst. Do Prahy bude cesta z Dolní Poustevny trvat jen něco málo přes dvě hodiny. České dráhy plánují nasadit na spoje jedoucí romantickou krajinou Českosaského Švýcarska nové motorové jednotky RegioShark z Polska.
Kozí dráha vzdoruje vandalům
Jestliže Šluknovský výběžek bojuje o dostavbu pár stovek metrů tratě již několik let, obce na Děčínsku a Teplicku řeší zcela opačný problém. Z Děčína do Oldřichova u Duchcova sice vede čtyřicetikilometrová lokálka, která je ale bez vlaků. V roce 2008 na ní Ústecký kraj přestal objednávat dopravu. Trať vedoucí v podhůří Krušných hor, známá jako Kozí dráha, tehdy po 137 letech provozu osiřela. Plány na snesení kolejí kvůli dálničnímu přivaděči se zatím nerealizovaly.
Na přelomu letošního června a července bylo podpesáno memorandum o spolupráci obcí ležících při této trati s hlavním cílem: vrátit na Kozí dráhu provoz. Svůj podpis připojil i primátor Děčína. Představitelé samosprávy se shodují na tom, že potřebných 7 až 8 milionů korun ročně, které by měly pokrýt náklady na provozování, jsou schopni zajistit. Jenže svršek tratě je už na některých místech poškozen od sběračů kovů. Některá přejezdová zabezpečovací zařízení nefungují. Návrat vlaků proto není tak automatický.
Správce infrastruktury naráží na nedostatek finančních prostředků, a proto investuje raději do „živých“ tratí. Na druhou stranu – když se po opuštěných kolejích vydáte pěšmo, zjistíte, že trať na tom není zase tak zle a dokonce i výpravní budovy nepůsobí omšele. Však jsou také lidé žijící podél rezavějících kolejí přesvědčeni, že vlaky sem stále patří. „Náš zájem vychází z turistického potenciálu, který se na této trati přímo nabízí,“ říká Rudolf Fiala, starosta Telnice, která patří k signatářům memoranda. To by ostatně mohlo být novým začátkem pro železniční trať, kterou někteří už v duchu pohřbili. Pokud stát nebude mít o Kozí dráhu zájem, přijde na řadu zřejmě její prodej soukromým zájemcům.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Na jih Čech už dorazily všechny jednotky RegioPanter
4.11.2024 - Dodávka nových elektrických jednotek RegioPanter pro Jihočeský kraj je dokončena. Na konci září České dráhy od výrobce Škoda Group převzaly jednotku číslo 650.246, čímž se završila dodávka posledních pěti jihočeských… »
Vzdělávací program pro školy a děti v Království železnic
29.10.2024 - Království železnic, které sídlí na pražském Smíchově, ve spolupráci s Českými drahami společně vytvořilo nový vzdělávací program pro školy a rodiny s dětmi. Program zahrnuje pracovní listy, které děti nejen interaktivně… »
Benešov u Prahy hostil Festival parních lokomotiv
27.10.2024 - Historické stroje a vozy z Česka, Slovenska, Maďarska, Německa a Rakouska se v půlce září sjely do Benešova u Prahy na už 5. ročník Festivalu parních lokomotiv. Hlavní akcí prvního dne, v pátek 13. září, byla jízda… »