Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Šest nových zastávek ve středních Čechách a v Praze

Šest nových zastávek ve středních Čechách a v Praze

11.9.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Je to něco v posledních letech převratného – během jediného dne, shodou okolností prvního školního dne, bylo na západním okraji Prahy slavnostně předáno do provozu hned pět nových zastávek. Co dlouhá léta nešlo, bylo velmi rychle a poměrně snadno skutečností. A aby toho nebylo málo, v pátek 29. srpna tomu předcházelo i otevření zastávky Praha-Podbaba na prvním koridoru.

Šest nových zastávek ve středních Čechách a v Praze

Pětinásobný křest zastávek v dynamicky se rozvíjejících oblastech západu Prahy si první školní den nenechala ujít celá řada hostů, které ve svižném tempu rozvezla na místo určení jedna z libeňských třídílných Regionov (814.222). Za České dráhy přijel náměstek generálního ředitele pro regionální integraci Ludvík Urban a za SŽDC její generální ředitel Pavel Surý. Křtu šumivým vínem se se starosty příslušných obcí ujal hejtman Středočeského kraje Miloš Petera. Přiznal, že to bere velmi pozitivně a vnímá to jako poměrně nevídaný krok v dnešní době, a poděkoval ČD a SŽDC, že se to podařilo. „Se zastávkami přibylo i množství nových vlaků ČD, na které Středočeský kraj přispěje navíc čtyřmi miliony korun, a kraj se podílel i na zajištění přístupových komunikací,“ řekl hejtman.  

Zkrátí se doba cestování a zvýší bonita území

A pak už se křtilo a směrovými tabulemi s názvy nových zastávek polepovala okna vlaku skoro jako na běžícím pásu. Dvakrát v Hostivici, v Chýni a v Rudné, kde přibyla zastávka blíže středu obce. V poslední zastávce v řadě, v Praze-Jinočanech, kde se stříhala i páska, vedle starostky Miluše Čančíkové přišly jeden z prvních vlaků přivítat desítky obyvatel. Starosta Chýně Josef Novotný, který mimochodem dříve 10 let pracoval u Železničního stavitelství, vyslovil víru, že lidé budou nově samozřejmě vlak využívat, neboť autobusová doprava jezdí přetížená a s cestou automobilem je to podobné. „Dlouho jsem bojoval za zastávku, jsem šťastný, že to vyšlo.“

Miroslav Kratochvíl, starosta Hostivice, města, které má hned dvě nové zastávky – Sadovou a U hřbitova, poznamenal, že město je za vznik zastávek vděčné. „Jsou odlehlejší části města, odkud lidé jezdili auty k nádraží, kde přesedali na vlakové spoje směrem dál na Prahu. Bude to nejrychlejší spojení z Hostivice na Prahu.“ A to je jeden ze zásadních důvodů, proč zastávky v celkové hodnotě asi 31 milionů korun s hranou ve výšce 550 mm, povinným vybavením včetně označovačů PID a přístřeškem typu Antivandal, vznikly. Obyvatelům obcí se výrazně zkrátí doba dojezdu do Prahy i jinam. A opačně, jak poznamenal ředitel KCOD Praha Alois Kašpar, snazší dostupností vlakové dopravy se zároveň zvyšuje bonita území.

Zkušenosti z prvních dnů v provozu na vlakové lince S65 ukázaly zvýšený zájem cestujících. Organizace ROPID proto musela objednat posílení nejvytíženějších ranních spojů. 

Na pražské Podbabě vznikl přestup vlak–tramvaj

Už v pátek 29. srpna okolo čtvrté hodiny ranní se pro cestující otevřela ještě jedna nová zastávka ve středu Čech, a to přímo na území hlavního města. Zastávka Praha-Podbaba, která se nachází u konečné tramvaje Podbaba, byla aktivována v rámci stavby „Optimalizace tratě Praha-Bubeneč – Praha-Holešovice“. Už předešlý večer bylo zrušeno zastavování vlaků ve stanici Praha-Bubeneč. Zatím poslouží cestujícím pouze jedno nástupiště, u kterého zastavují vlaky v obou směrech. Již během prosince pak získá každý směr nástupiště vlastní. Tím bude v daném úseku téměř hotova stavba koridoru, dokončovací práce budou pokračovat až do jara 2015.

Zastávka za zhruba 30 milionů korun je součástí celkové investice do tratě mezi Bubenčí a Holešovicemi v hodnotě 931 milionů korun. Na Podbabě tím vzniká dlouho očekávaný přestupní terminál mezi vlaky a pražskou MHD. Cestující, kteří jedou do Prahy vlakem od Kralup nad Vltavou, se dostanou do centra Dejvic a na metro A o 10 až 15 minut rychleji než dosud. Oblast Bubenče, kde bylo původní nádraží, bude i nadále obsluhovat autobusová linka 131. A samotné nádraží nezaniká, jak některá média psala. Osobní vlaky tu sice přestaly zastavovat, ale dopravna (v provozu už od roku 1850) nadále funguje jako výhybna pro křižování vlaků.     

Nové zastávky ve středních Čechách

Hostivice-Sadová linka S65
Hostivice-U hřbitova linka S65
Chýně linka S65
Rudná zastávka linka S6
inočany linka S6

Linka S65: Praha-Smíchov Na Knížecí – Hostivice – Rudná u Prahy
Linka S6: Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Nučice – Beroun


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD chystají další velké investiceČD chystají další velké investice

22.10.2020 - České dráhy hodlají v dalších pěti letech dále investovat do obnovy vozidlového parku, rekonstrukce a výstavby zázemí a ETCS. Na šestém ročníku Železniční konference Pardubice 2020, která se prvně uskutečnila i formou on-line… »

Nadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korunNadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korun

30.9.2020 - Správní rada Nadačního fondu Skupiny ČD – ŽELEZNICE SRDCEM rozdělila prvních 400 tisíc korun z transparentního účtu. Příjemci jsou zaměstnanci Českých drah, kteří utrpěli zranění při nedávných vážných nehodách u… »

Spolupráce NRZP a ČD pokračujeSpolupráce NRZP a ČD pokračuje

29.9.2020 - Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika