Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Rychlíkové posily z Polska a Česka konečně vozí cestující

Rychlíkové posily z Polska a Česka konečně vozí cestující

11.2.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Dlouho očekávané kombinované vozy ABpee347, určené pro rychlíkovou dopravu, nasadily České dráhy konečně do běžného provozu. Celkem patnáct vozů vyrobila polská vagonka PESA z Bydhoště, která pro ČD v posledních třech letech zhotovila moderní motorové jednotky řady 844 RegioShark. Po penalizaci výrobce za nedodané technické podklady se nové vozy objevily s mnohaměsíčním zpožděním na spojích Rx z Prahy do západních Čech a také v dálkové dopravě z Brna do Olomouce.

Rychlíkové posily z Polska a Česka konečně vozí cestující

Tím však modernizace vozidlového parku ČD nekončí. Omlazovací kúrou prošlo v Krnovských oprav­nách šestadvacet osobních vozů původní řady Btme, později Bdt279, z osmdesátých let minulého století. Revitalizovány byly především interiér vozů, ale i podvozky, které byly upravovány na vyšší rychlost. Nové jsou také bezpečnostní předsuvné dveře. První dva vozy s novým označením Bdtee276 byly nasazeny ve zkušebním provozu v DKV Brno.

Opravu ztěžoval špatný stav vozu a dokumentace

První vůz řady ABpee347, který vznikl na podvozcích původních vozů řady Bdt279, přijel do ČR už 26. září 2013. Proč nenásledovaly další a nebyly zařazeny do běžného provozu? Vysvětlení je prosté. V říjnu téhož roku Odbor kolejových vozidel ČD provedl prohlídku prvního vozu, a to na železničním zkušebním okruhu dceřiné společnosti ČD VUZ ve Velimi. „Při ní technici konstatovali nevyhovující stav, což po zkouškách potvrdili i zástupci VUZ, a vůz putoval zpět do firmy PESA k úpravám. Loni přijely do Česka dva vagony, které už byly v pořádku. Prohlídka před první jízdou dopadla také dobře, takže jsme loni 17. června spustili jejich zkušební provoz. První vůz s číslem 002 vyjel v soupravě rychlíku 809, následovala ͵trojka‘ na vlaku 811 z Brna směrem na Břeclav a Olomouc,“ říká Jan Seifert z Odboru kolejových vozidel ČD, jenž má na starosti osobní vozy národního dopravce.

Prodlevu v dodávkách vozů způsobila chybějící technická dokumentace od výrobce PESA. Ze stejného důvodu byl zkušební provoz už jednou pozastaven. Nakonec se vše vyřešilo a nyní je pět vozů řazeno do souprav rychlíků linky R5 Brno – Břeclav – Otrokovice – Přerov – Olomouc a zpět a se zbývajícími deseti se cestující mohou svézt na expresních rychlících z Prahy do Plzně a Chebu nebo do Klatov a Železné Rudy.

První i druhá třída v leteckém provedení

Kombinované vozy řady ABpee347 v leteckém provedení jsou vybaveny, jak napovídají první dvě písmena v označení, oddílem první třídy pro třicet cestujících a současně odděleným oddílem druhé třídy pro čtyřicet sedících cestujících. Mimo to jsou vozy vybaveny třemi háky na jízdní kola. Samozřejmostí vozů je klimatizace a topení. Interiér je nový – to znamená obložení stěn, osvětlení interiéru, vakuové toalety nebo audiovizuální informační systém. Cestující mají k dispozici nová pohodlná sedadla podle požadavků UIC a TSI – v modrém odstínu se nacházejí v druhé a v červeném v první třídě. Jsou navíc v 1. třídě polohovatelná a s většími roztečemi mezi sedadly. Nezbytností jsou i skládací dřevěné stolky, kam se dají umístit počítače či tablety.

Podvozky GP 200 byly upraveny z původních 120 na zvýšenou rychlost 140 km/h. Do vozů byly dosazeny nové předsuvné nástupní dveře s centrálním ovládáním a blokováním včetně možnosti stranově selektivního odblokování nástupních dveří. Čelní přechodové a interiérové oddílové dveře jsou elektricky ovládané a signál k otevření a uzavření si cestující nebo vlakový personál volí pomocí tlačítek.

V Krnově omlazují vozy původní řady Btme

Vozidlový park ČD omladilo také šestadvacet osobních vozů původní řady Btme, později Bdt279, z 80. let minulého století. Revitalizovány byly v Krnovských opravnách. Poměrně spolehlivé vozy původní řady Btme, které vyráběla tehdejší Vagonka Studénka v letech 1986 až 1987, mají jednu velkou výhodu. „Na tehdejší dobu měly velmi moderní podvozky typu GP 200 s kotoučovými brzdami. Původní maximální rychlost činila 120 km/h, modernizovaná série může díky novým brzdovým jednotkám a dalšímu zařízení jezdit až stočtyřicetikilometrovou rychlostí. To je obrovská přednost, protože mohou být nasazovány na meziregionální rychlá spojení nebo i dálkovou dopravu,“ vysvětluje Zbyněk Rederer z brněnského Depa kolejových vozidel. Právě do těchto prostor již zamířilo patnáct vozů ze šestadvacetikusové série. Zbývající vozy jsou nyní dislokovány v DKV Plzeň.

Velkoprostorové uspořádání a místa pro kola

Vozy na první pohled upoutají novými předsuvnými dveřmi s elektropneumatickým pohonem, které nahradily původní zalamovací. Umožňují při navoleném režimu alternativně stranové odblokování, které může provést strojvedoucí nebo vlaková četa. Modernizovaná řada Bdtee276 společně s novými vozidly 1. třídy řady ABpee347 a řídicími vozy přezdívanými Sysel tvoří ucelené vratné soupravy frekventované meziregionální linky R5 spojující jihomoravskou metropoli s Břeclaví, Hodonínem, Přerovem a Olomoucí. „Modernizované vozy také v zimě nezamrznou, takže nenastanou situace, kdy jsme je museli odstavovat například kvůli poruše toalet,“ dodává Zbyněk Rederer.

Současným trendem v evropské dálkové i regionální dopravě jsou velkoprostorové vozy, což modernizovaná řada konstrukčně splňuje již z dob výroby. Vozy mají nově osmdesát míst k sezení na čalouněných dvousedačkách rozdělených do dvou oddílů, čtyři místa jsou navíc na sklopných sedačkách umístěných v oddílu pro šest jízdních kol. To je novinka, kterou přivítají zejména cyklisté – ti si budou moci místa zarezervovat, aby měli jistotu v případě naplnění kapacity vlaku, což zvláště v létě není na moravských linkách nic neobvyklého. 


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 2.75

Fotogalerie

Další články této rubriky

Depa v Praze propojila nová spojkaDepa v Praze propojila nová spojka

28.4.2021 - Významnou úsporu nákladů a vyšší efektivitu při údržbě a opravách vlaků Českých drah přinese nové propojení mezi středisky údržby v pražské Michli (Praha Jih) a ve Vršovicích. Dopravce ho vybudoval jako vlastní alternativu… »

Nárůst počtu cestujících zastavila pandemie Nárůst počtu cestujících zastavila pandemie

27.4.2021 - Po mnohaletém růstu počtu cestujících ve vlacích Českých drah se loni tento trend obrátil. Na vině je pandemie koronaviru, která zájem lidí dočasně zastavila. České dráhy loni přepravily 117,7 milionu zákazníků, což… »

Finanční podpora historickým vozidlům vzroste na 5 milionů KčFinanční podpora historickým vozidlům vzroste na 5 milionů Kč

26.4.2021 - Ministerstvo dopravy vyhlašuje výzvu v rámci programu na obnovu historických železničních vozidel na období 2021–2023. Zároveň schválilo a navýšilo roční rozpočet na 5 milionů korun, oproti minulým letům, kdy byl roční… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika