Železničář / Zpravodajství / Rekordní NDŽ: Přišlo přes 30 tisíc lidí
Rekordní NDŽ: Přišlo přes 30 tisíc lidí
17.10.2018 – autor: JOSEF HOLEK
České dráhy oslavily svátek železničářů Národním dnem železnice. Letos jej hostily České Budějovice a jedinečnou akci si nenechalo ujít přes třicet tisíc lidí. Představily se historické parní i motorové skvosty i moderní jednotky railjet, Pendolino anebo Cityjet v barvách ÖBB. Den završila Noční vlaková show.
Zářijové oslavy svátku železničářů vyvrcholily Národním dnem železnice v Českých Budějovicích. Tradiční oslava kolejové techniky zavítala v sobotu 22. září do Střediska oprav kolejových vozidel (SOKV) v jihočeské metropoli. Osmý ročník akce si nenechalo ujít rekordních 30 590 milovníků železnice. K vidění byla historická i moderní technika z vozidlového parku národního dopravce. Kromě toho se v Českých Budějovicích nejmodernějšími údržbovými vozy prezentovala SŽDC, další techniku přivezly ZSSK anebo ÖBB. Žádané byly i jízdy zvláštních vlaků do okolí města.
Den zahájil ministr dopravy Dan Ťok spolu s generálním ředitelem a předsedou představenstva ČD Miroslavem Kupcem, hejtmankou Ivanou Stráskou, primátorem Českých Budějovic Jiřím Svobodou a členem představenstva ČD odpovědným za úsek osobní dopravy Michalem Štěpánem. „Národní den železnice bereme jako jeden z mnoha způsobů, jak propagovat České dráhy a možnost říci, že je jejich role nezastupitelná. Jsme firmou, která zajišťuje železniční dopravu pro více než deset milionů obyvatel této země,“ připomněl Kupec. Michal Štěpán vyzdvihl fakt, že i letos se podařilo ČD přichystat program pro širokou řadu návštěvníků. „Právě těm všem národní dopravce slouží v běžném každodenním životě,“ uvedl. Oběma dal za pravdu i ministr Ťok. „Letošní Národní den železnice je symbolický. Slavíme nejen sto let státu Čechů a Slováků, ale i sto let historie Českých drah. Jsem velmi rád, že právě národní dopravce je velkým nositelem historie státu. I dnes je role ČD skutečně nezastupitelná.“
A na výročí České dráhy myslely skutečně do detailu. Záměrně v tento den na Jižní expres mířící do Lince vyslaly lokomotivu 380.011 s polepem parní předchůdkyně řady 375.0 a právě odkazem na stoletou historii železnice a Československa.
Světelná show lákala
Akce byla podobně jako v předchozích letech rozdělena do tří samostatných sekcí – Světa historie, Světa změny a Světa zábavy. České dráhy do Českých Budějovic vypravily dva protokolární vlaky včetně nově zrekonstruované jednotky SC Pendolino. „Program se povedl. Prošel jsem všechny světy, nejvíce času jsem strávil u parních a motorových strojů ve světě historie. Vychutnal jsem si i komentované defilé na točně,“ pochválil šestnáctiletý Matouš Janoušek, který přijel protokolárním railjetem z Plzně. Jeho kamarád, Petr Kopřiva, ocenil i možnost si projít modernizované Pendolino, poobědvat v něm a ještě si chvíli pohovět v novém přírůstku rakouských železnic, elektrické jednotce Cityjet.
Nevšedním zážitkem byla opět tradiční večerní světelná show s historickými lokomotivami na točně Světa historie. Nabídla více než desítky historických exponátů v připraveném scénickém osvětlení, které zohledňuje také kontext historických událostí. Show doprovodil komentář Václava Žmolíka s představením jednotlivých exponátů.
Den železnice připomíná datum 27. září 1825, kdy byl zahájen provoz s parní lokomotivou konstruktéra Georga Stephensona mezi anglickými městy Stockton a Darlington na trase dlouhé 40 km. Byla to revoluční změna, která nahrazovala koňské povozy, začaly se budovat tratě a postupně přecházela přeprava zboží a cestujících na železnici. Na našem území se první železnice objevila v roce 1832, kdy byla vybudována naše první koněspřežka mezi rakouským Lincem a Českými Budějovicemi. První parou tažený vlak pak přijel z Vídně do Břeclavi a následně také do Brna v roce 1839, tedy již před 179 lety. Národní dny železnice se konaly již v Olomouci, Děčíně, Brně, Břeclavi, Hradci Králové, Chebu a Bohumíně. Místo pro rok 2019 se už zná, oznámeno bude v listopadu.
NDŽ ve znamení křtů
Při NDŽ se křtily dvě knihy, speciální kalendář i trojice televizních spotů.
Kniha Historie státních drah 1918–2018
Vznik knihy kolektivu Pavla Beka iniciovaly ČD jako nástupce bývalých státních drah. Projekt podpořil také slovenský dopravce ZSSK či oba správci infrastruktury (SŽDC a ŽSR). Knihu je možné zakoupit v některých ČD centrech a dostupná bude i u vybraných knihkupců. Cena je 790 Kč.
Kniha Železnice Českobudějovicka od počátku po současnost
Kniha autorů Jana Viktory a Jiřího Kafky průřezem zachycuje všechna důležitá období na českobudějovické železnici a blízkém okolí. Nastiňuje těžké začátky výstavby tratí, historii všech tří nádraží na území města a připomíná válečná i poválečná léta či normalizace. Kniha je doplněna snímky fotografa Milana Bindera. Výtisk je možné zakoupit u vybraných knihkupců a v několika ČD centrech za 590 Kč.
Kalendář ČD 2019
Novinkou je i kalendář ČD pro rok 2019 fotografky Lucie Vysloužilové. Zobrazila v něm děti v různých drážních profesích. Ke koupi je za 250 Kč.
Další články této rubriky
ČD otevřely v depu ve Vršovicích novou dílnu pro praktickou výuku
9.12.2024 - Ve středisku údržby Českých drah v Praze-Vršovicích slouží budoucím mechanikům nová moderní učebna odborného výcviku. Přímo v prostorách depa žáci získávají potřebné praktické dovednosti. Nový učební obor Mechanik… »
Poslední turnusový den pro pražské Banány
8.12.2024 - Konec provozu expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných Banán se blíží. Pražské depo na konci října naposledy vystavilo na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. Od… »
SŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých Budějovic
4.12.2024 - Správa železnic rozšířila dálkový systém řízení železniční dopravy. Od začátku října jsou do tohoto systému zapojeny stanice České Budějovice a výhybna Nemanice. Dálkově je tak řízená celá trať z Prahy přes Tábor do… »