Železničář / Zpravodajství / Rekordní NDŽ: Přišlo přes 30 tisíc lidí
Rekordní NDŽ: Přišlo přes 30 tisíc lidí
17.10.2018 – autor: JOSEF HOLEK
České dráhy oslavily svátek železničářů Národním dnem železnice. Letos jej hostily České Budějovice a jedinečnou akci si nenechalo ujít přes třicet tisíc lidí. Představily se historické parní i motorové skvosty i moderní jednotky railjet, Pendolino anebo Cityjet v barvách ÖBB. Den završila Noční vlaková show.
Zářijové oslavy svátku železničářů vyvrcholily Národním dnem železnice v Českých Budějovicích. Tradiční oslava kolejové techniky zavítala v sobotu 22. září do Střediska oprav kolejových vozidel (SOKV) v jihočeské metropoli. Osmý ročník akce si nenechalo ujít rekordních 30 590 milovníků železnice. K vidění byla historická i moderní technika z vozidlového parku národního dopravce. Kromě toho se v Českých Budějovicích nejmodernějšími údržbovými vozy prezentovala SŽDC, další techniku přivezly ZSSK anebo ÖBB. Žádané byly i jízdy zvláštních vlaků do okolí města.
Den zahájil ministr dopravy Dan Ťok spolu s generálním ředitelem a předsedou představenstva ČD Miroslavem Kupcem, hejtmankou Ivanou Stráskou, primátorem Českých Budějovic Jiřím Svobodou a členem představenstva ČD odpovědným za úsek osobní dopravy Michalem Štěpánem. „Národní den železnice bereme jako jeden z mnoha způsobů, jak propagovat České dráhy a možnost říci, že je jejich role nezastupitelná. Jsme firmou, která zajišťuje železniční dopravu pro více než deset milionů obyvatel této země,“ připomněl Kupec. Michal Štěpán vyzdvihl fakt, že i letos se podařilo ČD přichystat program pro širokou řadu návštěvníků. „Právě těm všem národní dopravce slouží v běžném každodenním životě,“ uvedl. Oběma dal za pravdu i ministr Ťok. „Letošní Národní den železnice je symbolický. Slavíme nejen sto let státu Čechů a Slováků, ale i sto let historie Českých drah. Jsem velmi rád, že právě národní dopravce je velkým nositelem historie státu. I dnes je role ČD skutečně nezastupitelná.“
A na výročí České dráhy myslely skutečně do detailu. Záměrně v tento den na Jižní expres mířící do Lince vyslaly lokomotivu 380.011 s polepem parní předchůdkyně řady 375.0 a právě odkazem na stoletou historii železnice a Československa.
Světelná show lákala
Akce byla podobně jako v předchozích letech rozdělena do tří samostatných sekcí – Světa historie, Světa změny a Světa zábavy. České dráhy do Českých Budějovic vypravily dva protokolární vlaky včetně nově zrekonstruované jednotky SC Pendolino. „Program se povedl. Prošel jsem všechny světy, nejvíce času jsem strávil u parních a motorových strojů ve světě historie. Vychutnal jsem si i komentované defilé na točně,“ pochválil šestnáctiletý Matouš Janoušek, který přijel protokolárním railjetem z Plzně. Jeho kamarád, Petr Kopřiva, ocenil i možnost si projít modernizované Pendolino, poobědvat v něm a ještě si chvíli pohovět v novém přírůstku rakouských železnic, elektrické jednotce Cityjet.
Nevšedním zážitkem byla opět tradiční večerní světelná show s historickými lokomotivami na točně Světa historie. Nabídla více než desítky historických exponátů v připraveném scénickém osvětlení, které zohledňuje také kontext historických událostí. Show doprovodil komentář Václava Žmolíka s představením jednotlivých exponátů.
Den železnice připomíná datum 27. září 1825, kdy byl zahájen provoz s parní lokomotivou konstruktéra Georga Stephensona mezi anglickými městy Stockton a Darlington na trase dlouhé 40 km. Byla to revoluční změna, která nahrazovala koňské povozy, začaly se budovat tratě a postupně přecházela přeprava zboží a cestujících na železnici. Na našem území se první železnice objevila v roce 1832, kdy byla vybudována naše první koněspřežka mezi rakouským Lincem a Českými Budějovicemi. První parou tažený vlak pak přijel z Vídně do Břeclavi a následně také do Brna v roce 1839, tedy již před 179 lety. Národní dny železnice se konaly již v Olomouci, Děčíně, Brně, Břeclavi, Hradci Králové, Chebu a Bohumíně. Místo pro rok 2019 se už zná, oznámeno bude v listopadu.
NDŽ ve znamení křtů
Při NDŽ se křtily dvě knihy, speciální kalendář i trojice televizních spotů.
Kniha Historie státních drah 1918–2018
Vznik knihy kolektivu Pavla Beka iniciovaly ČD jako nástupce bývalých státních drah. Projekt podpořil také slovenský dopravce ZSSK či oba správci infrastruktury (SŽDC a ŽSR). Knihu je možné zakoupit v některých ČD centrech a dostupná bude i u vybraných knihkupců. Cena je 790 Kč.
Kniha Železnice Českobudějovicka od počátku po současnost
Kniha autorů Jana Viktory a Jiřího Kafky průřezem zachycuje všechna důležitá období na českobudějovické železnici a blízkém okolí. Nastiňuje těžké začátky výstavby tratí, historii všech tří nádraží na území města a připomíná válečná i poválečná léta či normalizace. Kniha je doplněna snímky fotografa Milana Bindera. Výtisk je možné zakoupit u vybraných knihkupců a v několika ČD centrech za 590 Kč.
Kalendář ČD 2019
Novinkou je i kalendář ČD pro rok 2019 fotografky Lucie Vysloužilové. Zobrazila v něm děti v různých drážních profesích. Ke koupi je za 250 Kč.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »