Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / RegioSpidery rychle a spolehlivě šplhají přes Vysočinu

RegioSpidery rychle a spolehlivě šplhají přes Vysočinu

5.12.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

V zásadě jen spokojenost. To jsem v několika obměnách slyšel během reportáže jak od správkařů z DKV Brno, Provozní jednotky Havlíčkův Brod, tak od cestujících. Týká se to vozů RegioSpider, chcete-li Regio-Shuttle RS1, od firmy Stadler. První vůz řady 841 jezdí na Vysočině již více než dva roky, v současnosti je jich v provozu už třináct, přičemž na všechny přispěla Evropská unie.

RegioSpidery rychle a spolehlivě šplhají přes Vysočinu

Na nová vozidla od firmy Stadler se na Vysočině museli připravit prakticky všichni zaměstnanci Českých drah – od strojvedoucích přes mechaniky, elektroniky až po vlakvedoucí a různé vedoucí pracovníky. Školení stíhala školení, kurzy z obsluhy střídaly kurzy oprav jednotlivých celků strojů. Jelikož jsou vozidla řady 841 stále v záruční lhůtě, bývají přímo v PJ Havlíčkův Brod pro urychlení případných záručních oprav k dispozici dva zaměstnanci servisu výrobce v roli poradců. Mají na místě sortiment náhradních dílů a pro ty, kterých se nedostává, nechávají poslat do Berlína (kde se Regio-Spidery vyrábějí). 

Výhodou jsou dva motory

Havlíčkobrodským zaměstnancům ČD rozhodně pomohlo, že se byli podívat na montáž vozů v Berlíně i na výměnu obručí v Erfurtu. „Naštěstí je spolehlivost vozidel velmi vysoká,“ říká kontrolor vozby Jan Míchal. Vedoucí oprav PJ Jaroslav Prchal mu dává za pravdu: „Výhodou je, že oba hnací agregáty, které mají i své okruhy, regulaci i nádrže, jsou odpojitelné. Pokud by došlo k poruše, vždy jde vypnout jeden motor a dojet na druhý.“ I s jedním motorem dokáže RegioSpider jet určenou maximální rychlostí 120 km/h. „Do stoupání to zvládne dobře také, jenom rozjezdy jsou pomalejší. Na podzim na spadaném listí vůz sice trochu hrabe, i když díky pohonu všech čtyř náprav je to ze všech našich vozidel ještě nejméně,“ doplňuje Jan Míchal. 

Co způsobuje vibrace?

Ze závad vzpomenuli zaměstnanci v Havlíčkově Brodě jedinou: praskání držáků snímače vlakového zabezpečovače připevněných na pískovacím zařízení. Jde v zásadě už o třetí generaci držáků slovenského zařízení MIREL. „Mohou za tím být možná větší vibrace. U českých vozidel se MIREL montuje k pluhu vozidla, proto tam tento problém není,“ předkládá své vysvětlení Míchal. Vedoucí PJ Petr Balliš má jiné vysvětlení: „Může za tím stát zvýšené dynamické namáhání těchto uzlů vyvolané počtem styků a nerovností na našich tratích. Navíc tomu přispívá, že poměrně masivní prvky jsou namontovány na konci podvozků, tedy pouze za primárním vypružením a na velkém ramenu od středu otáčení.“ Jinak u ostatních závad se prý jedná jen o běžné „dětské nemoci“, které se postupně řeší.

Technickou prověrkou jsou i srážky. Po setkání s krávou skončil jeden Regio­Spider s poškozeným kabelem mnohočlenného řízení. Jeho výměna ale nebyla velkým problémem – ovšem s výjimkou ceny (asi 2 tisíce eur). Dne 20. listopadu se další vůz řady 841 střetl se srnou, což vedlo k dočasné nepohyblivosti motorového vozu a zablokování tratě na tři hodiny. 

V depu si museli zvyknout na sofistikovanější vybavení

Pokrok jde kupředu, a tak si všichni lidé v havlíčkobrodském depu musejí zvykat na odlišnosti dané německým „rodokmenem“ i na sofistikovanější vybavení. Kromě zmíněného slovenského zabezpečovacího zařízení MIREL to jsou infosystémy UniControls, německá vysílačka MESA, převodovka Voith i regulace agregátů a diagnostika. „Máme šikovné elektroniky, kteří se vše naučili. Dnes už je pro ně téměř hračkou vymazávání chybových kódů pomocí dvou servisních programů,“ komentuje Jaroslav Prchal.

V depu musel kvůli RegioSpiderům přibýt charakteristický modrý stojan pro výdej přísady Ad Blue, v podstatě močoviny, která omezuje množství zplodin při práci motoru. V současnosti brodská společnost Chládek & Tintěra na základě výběrového řízení v jednom ze stání v remíze buduje boční prohlížecí kanál. Ten usnadní práci zaměstnancům, aby při prohlídkách a opravách u zařízení, která jsou vesměs umístěna pod vozem, nemuseli klečet. Další investicí bude hliníková prohlížecí (po kolejničkách posunovatelná) lávka, protože například klimatizace či topení se nacházejí na střeše.  

Od 15. prosince do Slavonic

Mezi aktuální novinku v provozu Regio­Spiderů na Vysočině patří rozšíření provozu od platnosti nového jízdního řádu. Od poloviny prosince se tak cestující svezou vozy řady 841 v úseku Kostelec u Jihlavy – Telč – Slavonice. Z vizuálního hlediska září motorové vozy od firmy Stadler už do dálky propagačními polepy s motivy různých měst, čímž pomáhají zatraktivnit cestovní ruch v regionu. Popřejme tedy zaměstnancům ČD na Vysočině, aby měli s RegioSpidery co nejméně technických starostí.    

Uvádění řady 841 do provozu na Vysočině 

Vůz                        První den provozu

841.001                5. 11. 2011
841.002                30. 8. 2012
841.003                31. 8. 2012
841.004                7. 9. 2012
841.005                11. 9. 2012
841.006                4. 10. 2012
841.008                15. 10. 2012
841.009                18. 10. 2012 
841.010                24. 10. 2012 
841.011                2. 11. 2012 
841.012                7. 12. 2012
841.013                8. 12. 2012 
841.014                6. 12. 2012   

Vozy 007, 015, 016 a 017 byly původně nakoupené pro Kraj Vysočina, nyní ale jezdí v jiných částech republiky.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 4.2

Fotogalerie

Další články této rubriky

ČD chystají další velké investiceČD chystají další velké investice

22.10.2020 - České dráhy hodlají v dalších pěti letech dále investovat do obnovy vozidlového parku, rekonstrukce a výstavby zázemí a ETCS. Na šestém ročníku Železniční konference Pardubice 2020, která se prvně uskutečnila i formou on-line… »

Nadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korunNadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korun

30.9.2020 - Správní rada Nadačního fondu Skupiny ČD – ŽELEZNICE SRDCEM rozdělila prvních 400 tisíc korun z transparentního účtu. Příjemci jsou zaměstnanci Českých drah, kteří utrpěli zranění při nedávných vážných nehodách u… »

Spolupráce NRZP a ČD pokračujeSpolupráce NRZP a ČD pokračuje

29.9.2020 - Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika