Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / RegioSpidery rychle a spolehlivě šplhají přes Vysočinu

RegioSpidery rychle a spolehlivě šplhají přes Vysočinu

5.12.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

V zásadě jen spokojenost. To jsem v několika obměnách slyšel během reportáže jak od správkařů z DKV Brno, Provozní jednotky Havlíčkův Brod, tak od cestujících. Týká se to vozů RegioSpider, chcete-li Regio-Shuttle RS1, od firmy Stadler. První vůz řady 841 jezdí na Vysočině již více než dva roky, v současnosti je jich v provozu už třináct, přičemž na všechny přispěla Evropská unie.

RegioSpidery rychle a spolehlivě šplhají přes Vysočinu

Na nová vozidla od firmy Stadler se na Vysočině museli připravit prakticky všichni zaměstnanci Českých drah – od strojvedoucích přes mechaniky, elektroniky až po vlakvedoucí a různé vedoucí pracovníky. Školení stíhala školení, kurzy z obsluhy střídaly kurzy oprav jednotlivých celků strojů. Jelikož jsou vozidla řady 841 stále v záruční lhůtě, bývají přímo v PJ Havlíčkův Brod pro urychlení případných záručních oprav k dispozici dva zaměstnanci servisu výrobce v roli poradců. Mají na místě sortiment náhradních dílů a pro ty, kterých se nedostává, nechávají poslat do Berlína (kde se Regio-Spidery vyrábějí). 

Výhodou jsou dva motory

Havlíčkobrodským zaměstnancům ČD rozhodně pomohlo, že se byli podívat na montáž vozů v Berlíně i na výměnu obručí v Erfurtu. „Naštěstí je spolehlivost vozidel velmi vysoká,“ říká kontrolor vozby Jan Míchal. Vedoucí oprav PJ Jaroslav Prchal mu dává za pravdu: „Výhodou je, že oba hnací agregáty, které mají i své okruhy, regulaci i nádrže, jsou odpojitelné. Pokud by došlo k poruše, vždy jde vypnout jeden motor a dojet na druhý.“ I s jedním motorem dokáže RegioSpider jet určenou maximální rychlostí 120 km/h. „Do stoupání to zvládne dobře také, jenom rozjezdy jsou pomalejší. Na podzim na spadaném listí vůz sice trochu hrabe, i když díky pohonu všech čtyř náprav je to ze všech našich vozidel ještě nejméně,“ doplňuje Jan Míchal. 

Co způsobuje vibrace?

Ze závad vzpomenuli zaměstnanci v Havlíčkově Brodě jedinou: praskání držáků snímače vlakového zabezpečovače připevněných na pískovacím zařízení. Jde v zásadě už o třetí generaci držáků slovenského zařízení MIREL. „Mohou za tím být možná větší vibrace. U českých vozidel se MIREL montuje k pluhu vozidla, proto tam tento problém není,“ předkládá své vysvětlení Míchal. Vedoucí PJ Petr Balliš má jiné vysvětlení: „Může za tím stát zvýšené dynamické namáhání těchto uzlů vyvolané počtem styků a nerovností na našich tratích. Navíc tomu přispívá, že poměrně masivní prvky jsou namontovány na konci podvozků, tedy pouze za primárním vypružením a na velkém ramenu od středu otáčení.“ Jinak u ostatních závad se prý jedná jen o běžné „dětské nemoci“, které se postupně řeší.

Technickou prověrkou jsou i srážky. Po setkání s krávou skončil jeden Regio­Spider s poškozeným kabelem mnohočlenného řízení. Jeho výměna ale nebyla velkým problémem – ovšem s výjimkou ceny (asi 2 tisíce eur). Dne 20. listopadu se další vůz řady 841 střetl se srnou, což vedlo k dočasné nepohyblivosti motorového vozu a zablokování tratě na tři hodiny. 

V depu si museli zvyknout na sofistikovanější vybavení

Pokrok jde kupředu, a tak si všichni lidé v havlíčkobrodském depu musejí zvykat na odlišnosti dané německým „rodokmenem“ i na sofistikovanější vybavení. Kromě zmíněného slovenského zabezpečovacího zařízení MIREL to jsou infosystémy UniControls, německá vysílačka MESA, převodovka Voith i regulace agregátů a diagnostika. „Máme šikovné elektroniky, kteří se vše naučili. Dnes už je pro ně téměř hračkou vymazávání chybových kódů pomocí dvou servisních programů,“ komentuje Jaroslav Prchal.

V depu musel kvůli RegioSpiderům přibýt charakteristický modrý stojan pro výdej přísady Ad Blue, v podstatě močoviny, která omezuje množství zplodin při práci motoru. V současnosti brodská společnost Chládek & Tintěra na základě výběrového řízení v jednom ze stání v remíze buduje boční prohlížecí kanál. Ten usnadní práci zaměstnancům, aby při prohlídkách a opravách u zařízení, která jsou vesměs umístěna pod vozem, nemuseli klečet. Další investicí bude hliníková prohlížecí (po kolejničkách posunovatelná) lávka, protože například klimatizace či topení se nacházejí na střeše.  

Od 15. prosince do Slavonic

Mezi aktuální novinku v provozu Regio­Spiderů na Vysočině patří rozšíření provozu od platnosti nového jízdního řádu. Od poloviny prosince se tak cestující svezou vozy řady 841 v úseku Kostelec u Jihlavy – Telč – Slavonice. Z vizuálního hlediska září motorové vozy od firmy Stadler už do dálky propagačními polepy s motivy různých měst, čímž pomáhají zatraktivnit cestovní ruch v regionu. Popřejme tedy zaměstnancům ČD na Vysočině, aby měli s RegioSpidery co nejméně technických starostí.    

Uvádění řady 841 do provozu na Vysočině 

Vůz                        První den provozu

841.001                5. 11. 2011
841.002                30. 8. 2012
841.003                31. 8. 2012
841.004                7. 9. 2012
841.005                11. 9. 2012
841.006                4. 10. 2012
841.008                15. 10. 2012
841.009                18. 10. 2012 
841.010                24. 10. 2012 
841.011                2. 11. 2012 
841.012                7. 12. 2012
841.013                8. 12. 2012 
841.014                6. 12. 2012   

Vozy 007, 015, 016 a 017 byly původně nakoupené pro Kraj Vysočina, nyní ale jezdí v jiných částech republiky.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 4.2

Fotogalerie

Další články této rubriky

ZSSK zpoplatní prodej jízdenek u pokladen ZSSK zpoplatní prodej jízdenek u pokladen

13.3.2025 - Cestující ve vlacích na Slovensku čeká novinka. Dopravce ZSSK s platností od 15. března zpoplatní částkou jedno euro prodej jízdenek u pokladen. Za nákup dokladu ve vlaku se bude nově účtovat příplatek tři eura, tedy v přepočtu… »

V Ústí nad Labem vyjel první trolejbus ve speciálním polepuV Ústí nad Labem vyjel první trolejbus ve speciálním polepu

12.3.2025 - Součástí nové kampaně Českých drah s heslem „Milujeme vlaky. Zamilujte si je taky.“, která cílí na propagaci cestování vlakem se speciálním důrazem na nové jednotky ComfortJet, je kromě běžnějších i méně obvyklých… »

Výstavba stanice Praha-Bubny ovlivní provoz linek S4 a R44Výstavba stanice Praha-Bubny ovlivní provoz linek S4 a R44

10.3.2025 - V souvislosti s výstavbou nové stanice Praha-Bubny a pokračujících prací na Masarykově nádraží je od 3. března do 1. srpna 2025 omezen provoz na trati 091 Praha – Kralupy nad Vltavou v úseku Praha-Masarykovo nádraží –… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika