Železničář / Zpravodajství / RegioSpidery rychle a spolehlivě šplhají přes Vysočinu
RegioSpidery rychle a spolehlivě šplhají přes Vysočinu
5.12.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
V zásadě jen spokojenost. To jsem v několika obměnách slyšel během reportáže jak od správkařů z DKV Brno, Provozní jednotky Havlíčkův Brod, tak od cestujících. Týká se to vozů RegioSpider, chcete-li Regio-Shuttle RS1, od firmy Stadler. První vůz řady 841 jezdí na Vysočině již více než dva roky, v současnosti je jich v provozu už třináct, přičemž na všechny přispěla Evropská unie.
Na nová vozidla od firmy Stadler se na Vysočině museli připravit prakticky všichni zaměstnanci Českých drah – od strojvedoucích přes mechaniky, elektroniky až po vlakvedoucí a různé vedoucí pracovníky. Školení stíhala školení, kurzy z obsluhy střídaly kurzy oprav jednotlivých celků strojů. Jelikož jsou vozidla řady 841 stále v záruční lhůtě, bývají přímo v PJ Havlíčkův Brod pro urychlení případných záručních oprav k dispozici dva zaměstnanci servisu výrobce v roli poradců. Mají na místě sortiment náhradních dílů a pro ty, kterých se nedostává, nechávají poslat do Berlína (kde se Regio-Spidery vyrábějí).
Výhodou jsou dva motory
Havlíčkobrodským zaměstnancům ČD rozhodně pomohlo, že se byli podívat na montáž vozů v Berlíně i na výměnu obručí v Erfurtu. „Naštěstí je spolehlivost vozidel velmi vysoká,“ říká kontrolor vozby Jan Míchal. Vedoucí oprav PJ Jaroslav Prchal mu dává za pravdu: „Výhodou je, že oba hnací agregáty, které mají i své okruhy, regulaci i nádrže, jsou odpojitelné. Pokud by došlo k poruše, vždy jde vypnout jeden motor a dojet na druhý.“ I s jedním motorem dokáže RegioSpider jet určenou maximální rychlostí 120 km/h. „Do stoupání to zvládne dobře také, jenom rozjezdy jsou pomalejší. Na podzim na spadaném listí vůz sice trochu hrabe, i když díky pohonu všech čtyř náprav je to ze všech našich vozidel ještě nejméně,“ doplňuje Jan Míchal.
Co způsobuje vibrace?
Ze závad vzpomenuli zaměstnanci v Havlíčkově Brodě jedinou: praskání držáků snímače vlakového zabezpečovače připevněných na pískovacím zařízení. Jde v zásadě už o třetí generaci držáků slovenského zařízení MIREL. „Mohou za tím být možná větší vibrace. U českých vozidel se MIREL montuje k pluhu vozidla, proto tam tento problém není,“ předkládá své vysvětlení Míchal. Vedoucí PJ Petr Balliš má jiné vysvětlení: „Může za tím stát zvýšené dynamické namáhání těchto uzlů vyvolané počtem styků a nerovností na našich tratích. Navíc tomu přispívá, že poměrně masivní prvky jsou namontovány na konci podvozků, tedy pouze za primárním vypružením a na velkém ramenu od středu otáčení.“ Jinak u ostatních závad se prý jedná jen o běžné „dětské nemoci“, které se postupně řeší.
Technickou prověrkou jsou i srážky. Po setkání s krávou skončil jeden RegioSpider s poškozeným kabelem mnohočlenného řízení. Jeho výměna ale nebyla velkým problémem – ovšem s výjimkou ceny (asi 2 tisíce eur). Dne 20. listopadu se další vůz řady 841 střetl se srnou, což vedlo k dočasné nepohyblivosti motorového vozu a zablokování tratě na tři hodiny.
V depu si museli zvyknout na sofistikovanější vybavení
Pokrok jde kupředu, a tak si všichni lidé v havlíčkobrodském depu musejí zvykat na odlišnosti dané německým „rodokmenem“ i na sofistikovanější vybavení. Kromě zmíněného slovenského zabezpečovacího zařízení MIREL to jsou infosystémy UniControls, německá vysílačka MESA, převodovka Voith i regulace agregátů a diagnostika. „Máme šikovné elektroniky, kteří se vše naučili. Dnes už je pro ně téměř hračkou vymazávání chybových kódů pomocí dvou servisních programů,“ komentuje Jaroslav Prchal.
V depu musel kvůli RegioSpiderům přibýt charakteristický modrý stojan pro výdej přísady Ad Blue, v podstatě močoviny, která omezuje množství zplodin při práci motoru. V současnosti brodská společnost Chládek & Tintěra na základě výběrového řízení v jednom ze stání v remíze buduje boční prohlížecí kanál. Ten usnadní práci zaměstnancům, aby při prohlídkách a opravách u zařízení, která jsou vesměs umístěna pod vozem, nemuseli klečet. Další investicí bude hliníková prohlížecí (po kolejničkách posunovatelná) lávka, protože například klimatizace či topení se nacházejí na střeše.
Od 15. prosince do Slavonic
Mezi aktuální novinku v provozu RegioSpiderů na Vysočině patří rozšíření provozu od platnosti nového jízdního řádu. Od poloviny prosince se tak cestující svezou vozy řady 841 v úseku Kostelec u Jihlavy – Telč – Slavonice. Z vizuálního hlediska září motorové vozy od firmy Stadler už do dálky propagačními polepy s motivy různých měst, čímž pomáhají zatraktivnit cestovní ruch v regionu. Popřejme tedy zaměstnancům ČD na Vysočině, aby měli s RegioSpidery co nejméně technických starostí.
Uvádění řady 841 do provozu na Vysočině
Vůz První den provozu
841.001 5. 11. 2011
841.002 30. 8. 2012
841.003 31. 8. 2012
841.004 7. 9. 2012
841.005 11. 9. 2012
841.006 4. 10. 2012
841.008 15. 10. 2012
841.009 18. 10. 2012
841.010 24. 10. 2012
841.011 2. 11. 2012
841.012 7. 12. 2012
841.013 8. 12. 2012
841.014 6. 12. 2012
Vozy 007, 015, 016 a 017 byly původně nakoupené pro Kraj Vysočina, nyní ale jezdí v jiných částech republiky.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »