Železničář / Zpravodajství / První tři kilometry nové tratě z Prahy do Kladna jsou v provozu
První tři kilometry nové tratě z Prahy do Kladna jsou v provozu
27.9.2024 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Přestože byla rekonstrukce Negrelliho viaduktu zmiňována jako počátek výstavby moderní trati z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště, první faktická novostavba trati, jež nahrazuje původní zastaralou jednokolejnou a neelektrifikovanou trať, byla zprovozněna letos 1. srpna. Tři kilometry dvoukolejné trati mezi Kladnem a Kladnem-Ostrovcem místním cestujícím dávají tušit drážní revoluci, která je v budoucnu čeká.
Se začátkem srpna byla trať zprovozněna v jednokolejném režimu, který umožnil opětovné zavedení osobní dopravy od Kralup nad Vltavou i z Prahy. Teprve od 20. srpna došlo k plnohodnotnému zprovoznění obou kolejí i nástupišť v modernizované zastávce Kladno město. U té se sluší na chvíli pozastavit, protože dobře ilustruje kvalitativní skok, kterého se Kladenští na dráze konečně dočkávají.
Původně jednokolejná zastávka s bočním panelovým nástupištěm s omšelou budovou čekárny a prodeje jízdenek sousedila s nevábným podjezdem pod hlavní kladenskou silniční osou spojující čtvrť Rozdělov se zbytkem města. Ačkoliv byla vlaková zastávka hojně využívaná, pěší vazby na zastávky autobusů umístěné u hlavní silnice byly nevalné a směrem k podstatné části města chyběly úplně, takže si cestující často nebezpečně zkracovali cestu přímo přes koleje.
Bezbariérová zastávka
Modernizace trati však tuto neblahou situaci konečně vyřešila. Dvě nová boční nástupiště se přemístila přímo pod Vítěznou ulici, kam vedou schodiště, eskalátory i výtahy. Nově tak bezbariérová vlaková zastávka nabízí přímý přestup na autobusy, zároveň zlepšuje místní vazby a v neposlední řadě umožňuje chodcům pohodlněji a hlavně bezpečněji překonat čtyřproudý silniční průtah, který bohužel lemuje řada pomníčků připomínajících, jak to dopadá, když ve městě vítězí automobilová doprava nad pěší.
K dokončení se blíží taktéž základní obrysy nové stanice Kladno. Místo poněkud rustikálního charakteru dostala dvě nová ostrovní a jedno boční nástupiště, zprovozněn byl podchod, a přestože zde zbývá řada objektů k dokončení, základní funkčnost již mohou cestující kvitovat. A změna k lepšímu je to opravdu markantní, alespoň co se týče nástupišť. S odbavovací halou je to horší; původní nádražní budova vzala poněkud překotně za své, přestože se s jejím zachováním původně počítalo, a na novou si budou muset cestující ještě počkat.
Celý úsek včetně nádraží Kladno a zastávek Kladno město a Kladno-Ostrovec pak má přípravu na budoucí elektrizaci. Ta však závisí na dokončení modernizace trati dále do Prahy a faktickém scelení elektrifikovaného úseku. V současném rozsahu by instalace troleje prozatím nedávala smysl. Po plnohodnotně modernizované dvoukolejce tak budou ještě nějakou dobu jezdit pouze dieselová vozidla – dokončení celé nesmírně důležité spojnice a prvního příjezdu elektrického vlaku do Kladna by se obyvatelé města měli dočkat ke konci dekády, půjde-li vše dobře zejména s ohledem na přípravu tunelového úseku mezi pražskými Dejvicemi a Veleslavínem.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »