Železničář / Zpravodajství / Prosluněná Lužná hostila motorové legendy
Prosluněná Lužná hostila motorové legendy
3.10.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Motorové legendy s bujnými tvary a nezaměnitelnou zvukovou kulisou mají od nepaměti celé zástupy obdivovatelů. A právě pro tyto fandy připravilo Depo historických vozidel Českých drah v Lužné u Rakovníka jedinečnou podívanou: setkání devíti lokomotiv řad T 478.1 a T 478.2, tedy Bardotek čili Zamračených. Tyto stroje oslaví příští rok padesáté výročí.
Kouř nad luženskou točnou není ničím výjimečným. Jenže o víkendu 14. a 15. září nevycházel z komínů parních ořů, nýbrž z výfuků patrně nejobdivovanějších motorových lokomotiv z ČKD. Jejich věhlasu mohou konkurovat snad jen Brejlovci, kteří si v Lužné dali dostaveníčko v září 2011. Loni se na stejném místě objevili Bangladéšky, Koucouři či Elektronici a pro letošek byla již na začátku sezony na tradiční zářijový termín avizována opravdová lahůdka: Bardotky, Zamračené, Barčy, Ceckaté, Cecule… Těch krajových přezdívek je tolik, že by se nám snad ani nevešly do tohoto článku, ovšem vzkaz organizátorů byl jasný: Všichni milovníci bublání šestiválců s vrtáním 310 mm sem!
V měřítku 1 : 1 a 1 : 87
Takové vábničce nelze odolat, přesto to ještě v pátek při pohledu na ocelově zbarvenou oblohu vypadalo, že počasí nebude tentokrát této „lokoparádě“ nakloněno. Sobotní ráno ale přineslo babím létem prosluněné nebe doplněné poetickými obláčky. Pánové z luženského muzea mají zřejmě opravdu dlouhé prsty, neboť i zvláštní vlak v čele se dvěma Bardotkami T 478.1008 a T 478.1010 celou cestu z Prahy do místa dění lemovaly zástupy fotografů. Ti měli pro své objektivy prvotřídní násvit. A protože řada z nich přijela zdokumentovat i zvukový projev, po oba dny byly připravené i další jízdy – z Lužné do Řevničova, zpět přes Lužnou do Krupé a konečně na luženskou točnu, kde se úderem 13. hodiny všechny lokomotivy představily na slavnostním defilé.
Jeho moderování se tradičně ujal vrchní přednosta Depa historických vozidel Jindřich Rachota a podobně jako před dvěma lety u Brejlovců se o cenné informace podělil také někdejší konstruktér ČKD Praha Bohumil Skála, který je mimochodem předsedou Klubu železničních modelářů Zababov, jehož modely ve velikosti H0 (včetně Bardotek) se proháněly po modulových kolejištích v opravárenské hale muzea. V Lužné totiž probíhal také tradiční Model víkend. U Bardotek nemohl chybět jeden z nejznámějších fandů těchto strojů, který na nich jako strojvedoucí zahájil svou kariéru – Antonín Blažek, generální ředitel Výzkumného Ústavu Železničního.
Od muzejních prototypů po provozní stroje
Každá z devíti lokomotiv má svůj příběh a ten si pořadatelé rozhodně nenechali pro sebe. Návštěvníci muzea se tak při defilé na točně dozvěděli řadu zajímavých informací. Například že za vzorně zrekonstruovanými prototypy T 478.1001 a T 478.1002 stojí parta nadšenců z Brna, Veselí nad Moravou a Valašského Meziříčí, kde také tyto stroje prošly znovuzrozením v tamějším provozním středisku DPOV. Nebo jak spolehlivě odlišit lokomotivy jednotlivých sérií. Lokomotivy ověřovací série zastupovala T 478.1004, která je podobně jako oba prototypy ve stavu DHV Lužná u Rakovníka. Bardotky se zaoblenými čely na točně vystřídaly hranatější stroje z první výrobní série.
Po vršovické T 478.1008 nemohla chybět perla Výzkumného Ústavu Železničního T 478.1010. Jako první lokomotiva s „nekryšpínovskou“ tabulkou se představila 749. 121, taktéž z vršovického depa – jedna z posledních provozních lokomotiv Českých drah. Mimochodem, osádce tohoto stroje se během sobotního podvečera povedl husarský kousek. Během několika hodin změnila 749.121 svůj kabátek a už pro noční fotografování, které v Lužné pro lovce poetických snímků tradičně pořádají, stroj oblékl působivou modro-béžovo-červenou róbu. V domovských Vršovicích ho asi v neděli večer nepoznali…
Setkání v předvečer jubilea
Ale zpět k dění na točně. Jedinou zástupkyní unifikovaného nátěru ze 70. let a zároveň jedinou lokomotivou, která přijela ze zahraničí, byla bratislavská T 478.1201, která zastupovala lokomotivy ze třetí výrobní série. Stejně tak T 478.2078, patřící do soukromé sbírky pana Kříže z Kladna, nosila původně tabulky s označením 749.240 a patří tedy k posledním z celkem 252 vyrobených kusů. Výčet uzavírá druhá lokomotiva, která jako stále provozní stroj ČD Cargo nosí aktuální označení 749.018. Bardotka z českobudějovického PJ ČD Cargo se představila nejen v aktuálním modrém korporátním nátěru ČD Cargo, ale zaujala také lehce pozměněným výrazem, který ji vtiskla instalace dalšího páru pozičních světel v duchu soudobých předpisů.
Setkání této významné řady v Lužné bylo díky nadšencům udržujícím tyto skvělé stroje a organizátorům z DHV nejen dokonalou retrospektivou historie Bardotek. Vzhledem k tomu, že letošní rok je posledním, kdy je možné Zamračené spatřit v čele pravidelného osobního vlaku, a v příštím roce uplyne 50 let od zrodu první z nich, řada návštěvníků vnímala akci i jako symbolické rozloučení s touto legendou. Smutek ovšem nebyl namístě. Vždyť díky lidem, kteří Bardotky nepohřbili a vzorně se o ně starají, se na jejich vzrušující křivky a dech beroucí zvuk můžeme těšit i příště. Děkujeme.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »