Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Přinášíme momentky z mikulášských akcí v regionech

Přinášíme momentky z mikulášských akcí v regionech

23.12.2014 – autor: MARTIN HARÁK, MARTIN NAVRÁTIL

Na letošních mikulášských slavnostech na jižní Moravě se i letos 6. prosince jelo podle osvědčeného poněkud netypického scénáře. Parní vlak s vše vypovídajícím názvem Mikuláš odvezl několik set lidí po druhé hodině odpolední z Brna do Oslavan, kde se děti s rodiči mohli seznámit s tamními pekly a čerty v tajemných prostorech historického zámku, nazpět se cestovalo večer již v uvolněné atmosféře pouze se dvěma Mikuláši a pomocnými anděly. Ti rozdávali za asistence průvodčích v dobových uniformách všem přítomným dětem především sladkosti.

Přinášíme momentky z mikulášských akcí v regionech

V Oslavanech je vlak vzácností

Vlaky do Oslavan jezdí jen několikrát za rok, protože pravidelné spoje od Brna končí v sousedních Ivančicích. Proto je každý příjezd vlaku pro místní a hlavně zájemce o železnici velkou událostí. „Parní vlaky tam jezdí zpravidla při Oslavanských historických slavnostech a pak v zimě tradičně na mikulášské slavnosti. Běžná doprava je mezi Ivančicemi a Oslavany objednávána pouze v termínech akcí na místních cyklotrasách, proto dnes trať slouží spíše pro nostalgické či příležitostné jízdy,“ říká Michal Teplík ze Zákaznického personálu Brno.

Mikulášský vlak, sestavený z osmi dřeváků a bufetového vozu, vedla po celé trase osvědčená parní lokomotiva Šlechtična 475.101. „Vlak byl vyprodán během čtrnácti dní a do Oslavan a zpět jsme odvezli celkem 550 cestujících, takže souprava byla zaplněna do posledního místečka. Přibližně polovina z těchto cestujících byly děti, které navštívily pekelná doupata na oslavanském zámku a při cestě zpět je personál v čele s Mikuláši a anděly obdaroval čokoládovými kalendáři, balíčky se sladkostmi a časopisy Můj vláček,“ doplňuje Jan Palán z brněnského Regionálního obchodního centra.

Petra Skoumalová z Kulturního informačního střediska v Oslavanech potvrdila, že více než polovina z necelé tisícovky účastníků oslavy na nádvoří tamního zámku tvořili cestující z parního vlaku Mikuláš. „Dokázali jsme, že velké akce s bohatým programem se mohou konat i v malých městech. Velmi nám pomohli herci z místního divadla Na mýtině, kteří v první polovině programu byli převlečeni za čerty a v druhé pak za Mikuláše a andělské bytosti,“ uvedla.

Čerti na Pardubicku byli hodní

Ďábelské rámusení a zvonění mikulášské družiny znělo už poslední listopadový víkend ve dvou lokalitách Pardubického kraje. Parní lokomotiva Líza 423.009 VUZ vedla v sobotu 29. 11. zvláštní vlak z Letohradu do Dolní Lipky a zpět. Součástí akce ROC Pardubice, na jejíž organizaci se podílí Letohradský železniční klub, byla letos novinka: možnost svezení už z České Třebové a zpět. V neděli se zaměnila souprava za historickou českotřebovskou doplněnou o občerstvovací vůz typu WRlm a Mikuláš s andělem a dvěma mírumilovnými (!) čerty rozdával nadílku ve dvou párech vlaků na lokálce Choceň – Litomyšl.

Zájem rodičů s dětmi byl letos tak veliký, že se mikulášská družina soupravou sotva probíjela. Spoluorganizace se tentokrát zhostili členové českotřebovské Společnosti železniční. Dopolední jízda v Chocni byla premiérovou pro nového parního strojvedoucího Petra Cacka. Nešlo o jediné jízdy v regionu. V neděli mikulášský vlak tvořený „tramvají“ E 499.1018, třemi lehátkovými a restauračním vozem připravil Jiří Uher a spol. a vypravil na okružní jízdu Kolín – Velký Osek – Týniště – Choceň – Kolín.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 1.33

Fotogalerie

Další články této rubriky

Do Krupky přijel po 17 letech pravidelný vlak po Kozí drázeDo Krupky přijel po 17 letech pravidelný vlak po Kozí dráze

21.10.2024 - Zástupy místních i turistů se přišly o víkendu 21. a 22. září 2024 podívat na první provozní víkend znovuobnovené trati z Telnice do Krupky. Po této devítikilometrové části takzvané Kozí dráhy projel poslední vlak v roce 2010,… »

Strojírna předvedla první výhybku pro vysokorychlostní tratě Strojírna předvedla první výhybku pro vysokorychlostní tratě

19.10.2024 - Výhybkárna a strojírna (DTVS), která se v Prostějově specializuje na výrobu železničních a tramvajových výhybek, nedávno představila první v tuzemsku sestrojenou výhybku určenou pro vysokorychlostní železniční tratě. Nové… »

Místo přejezdu ve Studénce vznikne podjezdMísto přejezdu ve Studénce vznikne podjezd

17.10.2024 - Správa železnic nahradí přejezd na koridorové trati, kde se v červenci 2015 střetlo Pendolino s polským kamionem a zemřeli tři lidé. Vypsala výběrové řízení na zhotovitele podjezdu ve Studénce. Ten bude určen pro osobní auta,… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika