Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Při znovuzrození mostu asistovaly říční remorkéry

Při znovuzrození mostu asistovaly říční remorkéry

22.9.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Netradiční výměna železničního mostu přes Labe se v polovině srpna odehrála nedaleko Žalhostic na trati Lovosice – Česká Lípa. Stavbaři pomocí nákladních lodí a remorkéru snesli těžké ocelové konstrukce a přemístili je na břeh, kde jednotlivé díly postupně rozebrali. Nové železniční oblouky se na mostní konstrukci dostávají podobně jako ty původní, tedy pomocí plavidel.

Při znovuzrození mostu asistovaly říční remorkéry

Regionální železniční trať Lovosice – Litoměřice – Česká Lípa je příznačná silnou frekvencí cestujících od přípojných vlaků z Prahy nebo naopak z Ústí nad Labem, především pak z Lovosic na litoměřické horní nádraží. Právě v tomto úseku je zaveden většinu dne půlhodinový interval. Na této silně vytížené jednokolejné trase se nachází poblíž zastávky Žalhostice železniční most, který právě prochází kompletní renovací. Vzhledem k tomu byly dočasně všechny vlaky nahrazeny autobusovou dopravou.  

Složitá operace s lodí

Stavbaři začali se snášením původního železničního mostu přes Labe v sobotu 15. srpna. Ráno odstartovaly přípravné práce, propojení podpěrných konstrukcí na lodích s mostní podpěrnou konstrukcí a vyvažování zhruba tři sta tun těžkého mostu na tlačném remorkéru a dvou nákladních lodích. „Vlastní akce začala v sobotu po obědě, kdy všechna tři plavidla vplula pod původní mostní konstrukci. Vzápětí se z lodí začala odčerpávat voda, což mělo za následek nadzvednutí dvě stě padesát tun staré mostní konstrukce. Po té ji lodní remorkér a obě pomocné lodě odtlačily ke břehu na lovosické straně. Právě tam byly staré mosty rozřezány autogenem na menší části, které se následně odvezou do kovošrotu,“ vysvětlil celou neobvyklou operaci stavbyvedoucí Marcel Návojský z divize Dopravní stavby firmy SMP CZ.

Příprava trvala několik měsíců

Celá operace podle stavbyvedoucího Návojského nebyla jednoduchá. Navrženo muselo být dodatečné vyztužení oblouků, které nejsou konstruovány pro tento způsob podepření. Stavbaři ještě museli počítat s ostatními riziky plynoucími z použité technologie, což obnášelo několik měsíců pečlivé přípravy. „Původní konstrukce jsme snášeli zhruba týden, ty nové budeme osazovat během září a října. Jen tak mimochodem – každá z nových mostních konstrukcí je těžší o zhruba dvě stě tun, proto jsme museli „odseknout“ hlavy pilířů a v závěru je ještě zásadně zesílit včetně jejich základů,“ popsal postup prací.

Demontáž a stavba mostních konstrukcí těchto rozměrů pomocí lodních pontonů je nejen u nás, ale i ve světě poměrně ojedinělá. „Jde ale o bezpečnou záležitost. Rizika tohoto speciálního postupu nejsou o nic větší než u běžných demontáží mohutných mostů. Pokud se případná rizika odhalí v rámci přípravy a je s nimi počítáno při samotném snesení a následné montáži, je možné je minimalizovat,“ dodává Návojský.

Při této technologii se podle stavbařů musela vzít na zřetel rychlost větru narážejícího do ocelové konstrukce a také rychlost proudění vody. Nabízí se otázka, proč stavbaři most nesnesli klasickou metodou. Je lodní přeprava výhodnější? Podle stavbyvedoucího jsou v případě Žalhostic ocelové konstrukce rozděleny na samostatné „mosty“, což umožňuje přesun celé obloukové konstrukce na jeden zátah, což stavbařům usnadnilo rozhodování. Po menších úpravách okolního terénu zvolili právě tuto nestandardní technologii, která je ale jednoznačně rychlejší a efektivnější než klasická demontáž mostní konstrukce po jednotlivých částech.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD chystají další velké investiceČD chystají další velké investice

22.10.2020 - České dráhy hodlají v dalších pěti letech dále investovat do obnovy vozidlového parku, rekonstrukce a výstavby zázemí a ETCS. Na šestém ročníku Železniční konference Pardubice 2020, která se prvně uskutečnila i formou on-line… »

Nadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korunNadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korun

30.9.2020 - Správní rada Nadačního fondu Skupiny ČD – ŽELEZNICE SRDCEM rozdělila prvních 400 tisíc korun z transparentního účtu. Příjemci jsou zaměstnanci Českých drah, kteří utrpěli zranění při nedávných vážných nehodách u… »

Spolupráce NRZP a ČD pokračujeSpolupráce NRZP a ČD pokračuje

29.9.2020 - Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika