Železničář / Zpravodajství / Prezidentský vlak vyrazil na dlouhou pouť
Prezidentský vlak vyrazil na dlouhou pouť
19.7.2018 – autor: MARTIN HARÁK, PETR SLONEK
Speciální Prezidentský vlak, složený z několika vozů, ve kterých jezdili českoslovenští prezidenti, vyrazil koncem června do Brna, aby se odtud 3. července vydal na dlouhou cestu vedoucí přes Slovensko zpět do Čech. Do začátku září neobvyklá vlaková souprava navštíví patnáct měst a zájemci během zastávek budou moci nahlédnout do tří salonních vagonů nebo si prohlédnout výstavu o železničních cestách hlav bývalého společného státu Čechů a Slováků. Projekt připravilo Národní technické muzeum v Praze ve spolupráci s Českými drahami a Železnicemi Slovenské republiky.
Prezidentský vlak zahájil putování 28. června, kdy se vydal z pražského Masarykova nádraží v čele s parní lokomotivou řady 464.2, zvanou Rosnička, a na postrku s motorovou Bardotkou T 478.1010, aby pozdě v noci téhož dne dorazil přímo na brněnské výstaviště. Právě tam byla souprava k dispozici veřejnosti až do pondělí 2. července, odkud se následující den vydala s hosty na další pouť do Bratislavy. Výjimečnou soupravu na cestě z Břeclavi do Bratislavy na čele vlaku doplnil slovenský historický parní stroj 486.007, který nese přezdívku Zelený Anton.
Součást oslav 100 let ČSR
Prezidentským vlakem se České dráhy a Národní technické muzeum připojily k oslavám stého výročí založení tehdejší Československé republiky. Jak ve sbírkách NTM, tak i ve vozidlovém parku Českých drah je dodnes dochováno pět železničních salonních vozů, z nichž tři jsou provozuschopné. Vozy sloužily v různých časových obdobích bývalým prezidentům pro jejich jízdy po republice i do zahraničí. Speciální souprava Prezidentského vlaku je složená ze salonního vozu Aza 1-0080 prvního československého prezidenta T. G. Masaryka z roku 1930, salonního vozu Aza 1-0086 Františka Ferdinanda d‘Este z roku 1909, využívaného i československými prezidenty, a v neposlední řadě z vozu Salon 001, vyrobeného pro československé prezidenty v roce 1968. Nechybí také osobní vůz Ca 4-5086 z roku 1931 s celokovovou skříní, dokládající snahy o zrychlování železniční dopravy na meziválečných ČSD. Právě v něm je umístěna výstava prezentující cestování československých prezidentů po železnici.
ČD hrdým partnerem projektu
Dopravcem Prezidentského vlaku jsou České dráhy. „Jako národní dopravce chceme veřejnosti připomenout, že železnice hrála v historii samostatné Československé republiky významnou roli. Proto jsme se rádi stali partnerem tohoto atraktivního projektu a zároveň do něj vložili i své dlouholeté zkušenosti. Postaráme se nejen o samotnou jízdu vlaku, ale zároveň jsme soupravu doplnili o Masarykův salonní vůz, který je ve vlastnictví Českých drah,“ uvedl člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Salonní vozy zařazené ve vlaku sloužily československým prezidentům v několika etapách a jsou s nimi spojeny významné události. Například v květnu 1945 se vracel vozem Aza 1-0080 do Prahy prezident Beneš s chotí, vozem Salon 001 zase cestoval v říjnu 1968 z Bratislavy do Prahy na oslavy 50. výročí založení republiky a ustavení federace prezident Ludvík Svoboda.
Prezidentský vlak bude prezentován veřejnosti v České republice i na Slovensku až do počátku září. Souprava pokračuje z Bratislavy přes Zvolen a Žilinu až do Košic, a od poloviny července postupně zavítá například do Zlína, Olomouce, Pardubic, Plzně nebo Chomutova. Svoje putování po síti bývalých ČSD zakončí na přelomu srpna a září v areálu historického depa a dílen na Masarykově nádraží v Praze.
Další články této rubriky
Nádraží v Klatovech projde kompletní rekonstrukcí
5.2.2025 - Správa železnic počátkem prosince zahájila celkovou rekonstrukci nádražní budovy v Klatovech. Obnovou projde jak odbavovací hala, tak i obě křídla památkově chráněného objektu. Stavba přinese účelnější využití interiéru… »
Začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová
1.2.2025 - Na přelomu roku začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Správa železnic tak zahájila jednu z nejvýznamnějších staveb za 17,132 miliardy korun. Staví se za provozu. Soutěž vyhrály společnosti Eurovia CZ; Strabag Rail;… »
Dopravce splnil podmínky dle normy ISO 50001
31.1.2025 - Na základě Českým drahám udělených certifikací dle normy ISO 50001 se od 25. až 29. listopadu 2024 uskutečnil recertifikační audit zaměřený na plnění požadavků implementace normy v oblasti hospodaření s energií smluvně… »