Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Preventivní vlak vstoupil do další sezony, zavítal na Liberecko

Preventivní vlak vstoupil do další sezony, zavítal na Liberecko

16.5.2019 – autor: JOSEF HOLEK Foto: ELEN MÁTÉOVÁ

Počty mimořádných událostí, při kterých na železnici umírají lidé, jsou stále velmi vysoké. Potvrzují to statistiky, které zveřejnily České dráhy. Jen za minulý rok evidují 992 mimořádných událostí, v roce 2017 jich bylo 1 012. Při těchto nehodách zemřelo v roce 2017 celkem 237 osob, loni jich bylo 212. České dráhy ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty a společností ČD Cargo proto už řadu let připravují Preventivní vlak bezpečné železnice, jehož cílem je varovat děti a mladistvé před nebezpečím na železnici a snížit počet nehod a leckdy zbytečných neštěstí. Preventivní vlak je součástí společenské odpovědnosti.

Preventivní vlak vstoupil do další sezony, zavítal na Liberecko

„Nejčastěji umírají lidé při střetu s vlakem. V roce 2017 se stalo 278 případů, při kterých zemřelo 219 osob. V roce 2018 to bylo 242 nehod a 190 mrtvých,“ uvedla Elen Mátéová, manažerka projektu s tím, že úspěšný projekt pokračuje i letos, tentokrát na Liberecku a v Brně. „Z praxe víme, že většina nehod vzniká zcela zbytečně, většinou nekázní anebo podceněním situace na straně řidičů a chodců,“ upřesnila Mátéová.

Učí první pomoc

Preventivní vlak je postaven na netradičním způsobu komunikace s mladými lidmi, která se velmi osvědčila. Odehrává se na vlakovém nádraží a v prostorách speciálně upravených vozů. Preventivní vlak začíná v Kinovoze, tedy voze upraveném jako kino, kde je účastníkům promítán hraný dokumentu „To nedáš! 2“. Druhým stanovištěm je konferenční vůz, kde má přednášku vyšetřovatel ČD nebo SŽDC a návštěvníci zde také uvidí fotografie a krátká videa z opravdových nehod. Na posledním stanovišti pak čekají drážní hasiči SŽDC, kteří předvádí ukázky své práce či ukázky první pomoci. Vše podle Mátéové účastníky velmi zaujalo.

Preventivní vlak navštívilo v Libereckém kraji během týdne bezmála patnáct stovek účastníků. „Reakce byly různé, ale určitě zaujal a častý byl i údiv. Málokdo z účastníků věděl, jaká je brzdná dráha vlaku, jaké je napětí v trolejovém vedení a jaké jim tedy hrozí nebezpečí, když nebudou dodržovat obecně platná pravidla,“ uvedla Mátéová. 

Projekt letos vyjel do 13. sezony. Za tu dobu jej navštívilo pětadvacet tisíc návštěvníků. Zastavil ve Frýdlantě v Čechách, Liberci a České Lípě. V červnu, na žádost města, vyjede ještě do Brna. „Tento projekt se městu velice líbí a zařadilo ho do svého projektu Brněnské dny bez úrazů. Je o něj všeobecně velký zájem. V některých městech ani nedokážeme pokrýt poptávku,“ uzavřela Mátéová.

 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD chystají další velké investiceČD chystají další velké investice

22.10.2020 - České dráhy hodlají v dalších pěti letech dále investovat do obnovy vozidlového parku, rekonstrukce a výstavby zázemí a ETCS. Na šestém ročníku Železniční konference Pardubice 2020, která se prvně uskutečnila i formou on-line… »

Nadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korunNadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korun

30.9.2020 - Správní rada Nadačního fondu Skupiny ČD – ŽELEZNICE SRDCEM rozdělila prvních 400 tisíc korun z transparentního účtu. Příjemci jsou zaměstnanci Českých drah, kteří utrpěli zranění při nedávných vážných nehodách u… »

Spolupráce NRZP a ČD pokračujeSpolupráce NRZP a ČD pokračuje

29.9.2020 - Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika