Železničář / Zpravodajství / Preventivní vlak vstoupil do další sezony, zavítal na Liberecko
Preventivní vlak vstoupil do další sezony, zavítal na Liberecko
16.5.2019 – autor: JOSEF HOLEK Foto: ELEN MÁTÉOVÁ
Počty mimořádných událostí, při kterých na železnici umírají lidé, jsou stále velmi vysoké. Potvrzují to statistiky, které zveřejnily České dráhy. Jen za minulý rok evidují 992 mimořádných událostí, v roce 2017 jich bylo 1 012. Při těchto nehodách zemřelo v roce 2017 celkem 237 osob, loni jich bylo 212. České dráhy ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty a společností ČD Cargo proto už řadu let připravují Preventivní vlak bezpečné železnice, jehož cílem je varovat děti a mladistvé před nebezpečím na železnici a snížit počet nehod a leckdy zbytečných neštěstí. Preventivní vlak je součástí společenské odpovědnosti.
„Nejčastěji umírají lidé při střetu s vlakem. V roce 2017 se stalo 278 případů, při kterých zemřelo 219 osob. V roce 2018 to bylo 242 nehod a 190 mrtvých,“ uvedla Elen Mátéová, manažerka projektu s tím, že úspěšný projekt pokračuje i letos, tentokrát na Liberecku a v Brně. „Z praxe víme, že většina nehod vzniká zcela zbytečně, většinou nekázní anebo podceněním situace na straně řidičů a chodců,“ upřesnila Mátéová.
Učí první pomoc
Preventivní vlak je postaven na netradičním způsobu komunikace s mladými lidmi, která se velmi osvědčila. Odehrává se na vlakovém nádraží a v prostorách speciálně upravených vozů. Preventivní vlak začíná v Kinovoze, tedy voze upraveném jako kino, kde je účastníkům promítán hraný dokumentu „To nedáš! 2“. Druhým stanovištěm je konferenční vůz, kde má přednášku vyšetřovatel ČD nebo SŽDC a návštěvníci zde také uvidí fotografie a krátká videa z opravdových nehod. Na posledním stanovišti pak čekají drážní hasiči SŽDC, kteří předvádí ukázky své práce či ukázky první pomoci. Vše podle Mátéové účastníky velmi zaujalo.
Preventivní vlak navštívilo v Libereckém kraji během týdne bezmála patnáct stovek účastníků. „Reakce byly různé, ale určitě zaujal a častý byl i údiv. Málokdo z účastníků věděl, jaká je brzdná dráha vlaku, jaké je napětí v trolejovém vedení a jaké jim tedy hrozí nebezpečí, když nebudou dodržovat obecně platná pravidla,“ uvedla Mátéová.
Projekt letos vyjel do 13. sezony. Za tu dobu jej navštívilo pětadvacet tisíc návštěvníků. Zastavil ve Frýdlantě v Čechách, Liberci a České Lípě. V červnu, na žádost města, vyjede ještě do Brna. „Tento projekt se městu velice líbí a zařadilo ho do svého projektu Brněnské dny bez úrazů. Je o něj všeobecně velký zájem. V některých městech ani nedokážeme pokrýt poptávku,“ uzavřela Mátéová.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »