Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Představitelé EUROFIMY bilancovali rok 2015

Představitelé EUROFIMY bilancovali rok 2015

8.7.2016 – autor: REDAKCE

Evropská společnost pro financování železničních kolejových vozidel (EUROFIMA) loni uzavřela celkem 13 nových úvěrových smluv se čtyřmi akcionáři. Úspěchy si však připsali i její akcionáři a zároveň zákazníci – národní železniční podniky členských států.

Představitelé EUROFIMY bilancovali rok 2015

Belgická SNCB nasmlouvala úvěry ve výši 432 mil. CHF na pořízení 447 vozidel, Lucemburské CFL 87 mil. CHF na pořízení 66 elektrických motorových vozů a 46 osobních vozů. Švýcarské SBB si zajistily 304 mil. CHF na nákup elektrických jednotek. Rakouské ÖBB získaly 14 mil. CHF na posunovací lokomotivy a nákladní vagony. Všechny úvěrové smlouvy jsou podmíněny kofinancováním z vlastních zdrojů příjemce úvěru. Finanční hodnota loni uzavřených smluv dosáhla 837 mil. CHF, v přepočtu asi 20,7 mld. Kč.

Bilanční hodnota aktivních smluv na financování vozidel loni klesla o 15 % na 15,5 mld. CHF (cca 384 mld. Kč) a představovala 14 180 vozidel, z toho 3 151 nákladních vagonů pro rakouské ÖBB a bulharské BDŽ. Úvěrové smlouvy k 31. 12. 2015 přesáhly 69 % bilanční sumy společnosti. Nejvyšší podíl na čerpaných úvěrech drží italské FS s necelými 20%, nejméně naopak černohorské ŽPCG s 0,1%.

Největší podíl má DB a SNCF

EUROFIMA se sídlem ve švýcarské Basileji je multinárodní organizací. Jejími akcionáři a zároveň zákazníky jsou národní železniční podniky členských států, které si jejím prostřednictvím zajišťují výhodné finanční zdroje pro svůj investiční rozvoj. Největší podíl na akciovém kapitálu ve výši 22,6 % drží duálně francouzská SNCF a německá DB, nejnižší podíly 0,02 %, naopak dánská DSB, makedonská MŽT a norská NSB. České dráhy mají ve společnosti 1 % akcií.

EUROFIMA vznikla 20. listopadu 1956 na základě Úmluvy o založení společnosti ze dne 20. října 1955, podepsané členskými státy, a Dodatkového protokolu o zvláštních daňových výhodách švýcarské vlády k Úmluvě. Smlouva vstoupila v platnost 22. července 1959 a pro Českou republiku platí od 26. července 2002. Původně byla založena na 50 let. Rozhodnutím valné hromady z 1. února 1984 bylo období existence prodlouženo na dalších 50 let do roku 2056. Předmětem činnosti EUROFIMY je přispívat k rozvoji železniční dopravy v Evropě a podporovat národní železniční podniky v úsilí o obnovu a modernizaci železničních kolejových vozidel. Jejím hlavním benefitem  jsou úvěry s nízkou úrokovou sazbou. Letos v březnu hodnotila EUROFIMA svůj již 59. finanční rok.  

Na snímku člen představenstva ČD Roman Štěrba a šéf společnosti EUROFIMA Martin Fleischer během jednání valné hromady dne 18. března 2016 na londýnském nádraží St. Pancras.


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD chystají další velké investiceČD chystají další velké investice

22.10.2020 - České dráhy hodlají v dalších pěti letech dále investovat do obnovy vozidlového parku, rekonstrukce a výstavby zázemí a ETCS. Na šestém ročníku Železniční konference Pardubice 2020, která se prvně uskutečnila i formou on-line… »

Nadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korunNadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korun

30.9.2020 - Správní rada Nadačního fondu Skupiny ČD – ŽELEZNICE SRDCEM rozdělila prvních 400 tisíc korun z transparentního účtu. Příjemci jsou zaměstnanci Českých drah, kteří utrpěli zranění při nedávných vážných nehodách u… »

Spolupráce NRZP a ČD pokračujeSpolupráce NRZP a ČD pokračuje

29.9.2020 - Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika