Železničář / Zpravodajství / Představitelé EUROFIMY bilancovali rok 2015
Představitelé EUROFIMY bilancovali rok 2015
8.7.2016 – autor: REDAKCE
Evropská společnost pro financování železničních kolejových vozidel (EUROFIMA) loni uzavřela celkem 13 nových úvěrových smluv se čtyřmi akcionáři. Úspěchy si však připsali i její akcionáři a zároveň zákazníci – národní železniční podniky členských států.
Belgická SNCB nasmlouvala úvěry ve výši 432 mil. CHF na pořízení 447 vozidel, Lucemburské CFL 87 mil. CHF na pořízení 66 elektrických motorových vozů a 46 osobních vozů. Švýcarské SBB si zajistily 304 mil. CHF na nákup elektrických jednotek. Rakouské ÖBB získaly 14 mil. CHF na posunovací lokomotivy a nákladní vagony. Všechny úvěrové smlouvy jsou podmíněny kofinancováním z vlastních zdrojů příjemce úvěru. Finanční hodnota loni uzavřených smluv dosáhla 837 mil. CHF, v přepočtu asi 20,7 mld. Kč.
Bilanční hodnota aktivních smluv na financování vozidel loni klesla o 15 % na 15,5 mld. CHF (cca 384 mld. Kč) a představovala 14 180 vozidel, z toho 3 151 nákladních vagonů pro rakouské ÖBB a bulharské BDŽ. Úvěrové smlouvy k 31. 12. 2015 přesáhly 69 % bilanční sumy společnosti. Nejvyšší podíl na čerpaných úvěrech drží italské FS s necelými 20%, nejméně naopak černohorské ŽPCG s 0,1%.
Největší podíl má DB a SNCF
EUROFIMA se sídlem ve švýcarské Basileji je multinárodní organizací. Jejími akcionáři a zároveň zákazníky jsou národní železniční podniky členských států, které si jejím prostřednictvím zajišťují výhodné finanční zdroje pro svůj investiční rozvoj. Největší podíl na akciovém kapitálu ve výši 22,6 % drží duálně francouzská SNCF a německá DB, nejnižší podíly 0,02 %, naopak dánská DSB, makedonská MŽT a norská NSB. České dráhy mají ve společnosti 1 % akcií.
EUROFIMA vznikla 20. listopadu 1956 na základě Úmluvy o založení společnosti ze dne 20. října 1955, podepsané členskými státy, a Dodatkového protokolu o zvláštních daňových výhodách švýcarské vlády k Úmluvě. Smlouva vstoupila v platnost 22. července 1959 a pro Českou republiku platí od 26. července 2002. Původně byla založena na 50 let. Rozhodnutím valné hromady z 1. února 1984 bylo období existence prodlouženo na dalších 50 let do roku 2056. Předmětem činnosti EUROFIMY je přispívat k rozvoji železniční dopravy v Evropě a podporovat národní železniční podniky v úsilí o obnovu a modernizaci železničních kolejových vozidel. Jejím hlavním benefitem jsou úvěry s nízkou úrokovou sazbou. Letos v březnu hodnotila EUROFIMA svůj již 59. finanční rok.
Na snímku člen představenstva ČD Roman Štěrba a šéf společnosti EUROFIMA Martin Fleischer během jednání valné hromady dne 18. března 2016 na londýnském nádraží St. Pancras.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »