Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Práce na koridoru zastaví provoz na jih

Práce na koridoru zastaví provoz na jih

23.3.2022 – autor: JOSEF HOLEK Foto: SPRÁVA ŽELEZNIC

Na přelomu letošního června a července by měly projet první vlaky na rekonstruované trati mezi Voticemi a Sudoměřicemi. Převážná část povede po nové přeložce, která umožní zvýšení rychlosti až na 200 km/h a nabídne průjezdy dvěma tunely anebo pohled z nových viaduktů v okolí Heřmaniček. Kvůli napojení na novou trať se však vlaky na tři měsíce zastaví.

Práce na koridoru zastaví provoz na jih

Rekonstrukce železnice na pomezí středních a jižních Čech jde po letech výstavby do finále. Díky optimalizaci tak přestane být úsek mezi Voticemi a Sudoměřicemi úzkým hrdlem čtvrtého tranzitního koridoru. Definitivně hotovo sice bude až příští rok, už letos ale vlaky začnou využívat přibližně 19 kilometrů prakticky nové trati. Největšími dominantami úseku jsou především tři viadukty v okolí Heřmaniček, tunely Mezno a Deboreč. Vznikají i další zastávky a jedna stanice. 
„Tato modernizace je velmi důležitá, neboť zvýší kapacitu a zajistí vyšší plynulost dopravy. Vlaky by tak mohly přilákat nové cestující,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. „Díky novostavbě trati a zvýšení maximální rychlosti vlaků až na 200 km/h se opět o něco zkrátí jízdní doba vlaků mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Posílí se také konkurenceschopnost železniční dopravy oproti silniční,“ doplnil Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.

Zkušební provoz od září
Kvůli dostavbě ale bude část koridoru uzavřena. Výluka začne 2. dubna a potrvá 90 dní. Během ní stavbaři dokončí přesmyk traťového úseku do nové stopy. „Nákladní vlaky začnou novostavbu trati využívat 30. června navečer. První osobní vlaky projedou úsekem 1. července. Mezi Voticemi a Červeným Újezdem bude dočasně v provozu pouze druhá traťová kolej, dále do Sudoměřic se bude jezdit po obou kolejích,“ upřesnil Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic. Úplný dvoukolejný provoz v celém úseku začne v září. To bude zahájen i zkušební provoz a rychlost vlaků se bude postupně zvyšovat až na 160 km/h. Po zavedení výhradního provozu ETCS zde budou moci Pendolina jezdit rychlostí až 200 km/h, běžné soupravy pak maximálně 170 km/h. 
V současné době stavbaři pracují zejména na železničním svršku, dokončují nové mostní objekty a tunely a instalují potřebné technologie. 

Do Švýcarska s přestupem
Stavební ruch panuje i na dalším úseku – mezi Soběslaví a Doubím. Pracovat se tu začalo v srpnu 2019 a hotovo má podle Správy železnic být v srpnu 2023. Už letos v září se ale předpokládá zahájení jednokolejného provozu po nové přeložce, na konci listopadu pak bude možné jezdit po obou kolejích. „Cílem projektu je nahrazení kapacitně a stavebně nevyhovující jednokolejné trati novou dvoukolejnou přeložkou, vedenou částečně v souběhu s dálnicí D3. Nová trať bude dlouhá 8,8 kilometru, plánovaná rychlost je 200 km/h,“ informoval Gavenda s tím, že mezi nejvýznamnější objekty tentokrát patří Zvěrotický tunel, estakády přes údolí Černovického potoka a Kamenný rybník a přeložka silnice II/135. V rámci stavby navíc vznikne nová zastávka Myslkovice. 
Kvůli výlukám budou vlaky Českých drah nahrazeny autobusy. Omezení se dotknou i nočního spojení Prahy a Curychu. Lůžkový vůz bude 31. března vyrážet nikoliv z Prahy, ale z Českých Budějovic. Mezi Prahou a Táborem budou cestující přepraveni ve vozech k sezení a v úseku Tábor – České Budějovice pak autobusy náhradní dopravy. V opačném směru, tedy 1. dubna,  vůz z Curychu opět skončí v Českých Budějovicích. V úseku České Budějovice – Veselí nad Lužnicí cestující přepraví spoj R 94074, v úseku Veselí nad Lužnicí – Tábor autobusy náhradní dopravy (za R 724) a v úseku Tábor – Praha-Holešovice ve vozech k sezení (vlakem R 724, příj. Praha hl. n. 11:30). 
V dalších dnech se situace opět změní. Cestující lůžkového vozu do švýcarska budou v úseku Praha hl. n. – Olbramovice přepraveni dřívějším rychlíkem R 727 ve vozech k sezení. Z Olbramovic do Chotovin budou přepraveni výlukovými  autobusy a teprve zde nastoupí do lůžkového vozu. V opačném směru využijí rychlík R 724 (kromě neděle, kdy budou přepraveni zpožděným vlakem Ex 330). Plný provoz se obnoví 30. června, respektive 1. července, nicméně kvůli výluce na rakouské straně „lůžko“ opět vůbec nepojede od 2. července do druhé srpnové dekády.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ČD otevřely v depu dílnu pro žáky nového oboruČD otevřely v depu ve Vršovicích novou dílnu pro praktickou výuku

9.12.2024 - Ve středisku údržby Českých drah v Praze-Vršovicích slouží budoucím mechanikům nová moderní učebna odborného výcviku. Přímo v prostorách depa žáci získávají potřebné praktické dovednosti. Nový učební obor Mechanik… »

V pravidelném provozu zůstává poslední pražský BanánPoslední turnusový den pro pražské Banány

8.12.2024 - Konec provozu expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných Banán se blíží. Pražské depo na konci října naposledy vystavilo na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. Od… »

SŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých BudějovicSŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých Budějovic

4.12.2024 - Správa železnic rozšířila dálkový systém řízení železniční dopravy. Od začátku října jsou do tohoto systému zapojeny stanice České Budějovice a výhybna Nemanice. Dálkově je tak řízená celá trať z Prahy přes Tábor do… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika