Železničář / Zpravodajství / Poslední parní víkend, než v Lužné zamknou brány
Poslední parní víkend, než v Lužné zamknou brány
25.10.2012 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Největší historické muzeum u nás zaměřené na drážní vozidla už prakticky zamyká své brány a chystá se na zimní přestávku. Poslední parní víkend tu proběhl v polovině října, tak trochu ve stínu krajských a senátních voleb. Kdo to stihne, může se do expozice Českých drah v Lužné u Rakovníka vypravit ještě v sobotu 27. a v neděli 28. října.
Třeťák Jakub Almer z Loun se těšil na poslední letošní parní víkend v Lužné možná ještě o něco víc než ostatní malí návštěvníci. Čekala ho totiž kromě práce s lopatou u odpopelovacího kanálu a dalších úkolů hlavně jízda s parní lokomotivou do Prahy a zpět. „Přijel jsem hlavně kvůli zatopenému Papouchovi,“ říká a sní o tom, že jednou bude moci sám na lokomotivě jezdit. Kolik bylo takto spokojených dětí a dospělých o víkendu 13. a 14. října v Lužné u Rakovníka? Podle našeho odhadu řádově aspoň stovky. Radost v očích byla pro organizátory z Českých drah určitě velkou odměnou za měsíce příprav.
Vrcholem sezony bylo setkání Němek
Celou letošní sezonu Muzea ČD v Lužné u Rakovníka hodnotí vrchní přednosta DHV Jindřich Rachota takto: „Včetně posledního parnímu víkendu letos navštívilo muzeum v Lužné na 30 tisíc návštěvníků! Přispěla k tomu i skutečnost, že muzeum uspořádalo několik tematických akcí. Vrcholem letošního programu bylo bezesporu mezinárodní setkání parních lokomotiv řady 52, takzvaných Němek, na které přišlo přes tři tisíce lidí z domova i ciziny.“ Dodejme, že zvláštní vlaky tehdy kromě tradiční relace Praha – Lužná jezdily do Nižboru (sklárna), Mutějovic (na Kounovské kamenné řady) a do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově.
Depo historických vozidel v Lužné u Rakovníka také ve spolupráci s jednotlivými depy kolejových vozidel a krajskými centry osobní dopravy vypravilo od jara do podzimu desítky historických vlaků. Depo se významným způsobem podílelo i na přípravě Národního dne železnice v Brně, kam přišlo asi 25 tisíc lidí. Důležitou součástí programu byly historické exponáty, které zaslouženě přilákaly zájem i obdiv návštěvníků.
V sobotu jeli s přípřeží
Ale vraťme se k poslednímu parnímu víkendu v Lužné. Jak vlastně probíhal? Zvláštní parní vlaky číslo 19770/19771 odjely ze stanice Praha Masarykova nádraží do Lužné a zpět. S výjimkou nedělního podvečera byla v čele historických souprav lokomotiva číslo 477.043 zvaná Papoušek. V sobotu 13. října dokonce soupravu elegantních přípojných vozů řady Bam vyvážel Papoušek s přípřeží Ušaté 464.102. Těsně před polednem také vyjížděla Němka 555.0153 z Lužné na kolešovickou lokálku. Tady byl v Kněževsi naplánován pobyt ideální k prohlídce tamní expozice kolejových vozidel a exponátů společnosti Herkules KHKD.
Houkání Štokra od Křivoklátu
Okolo točny v muzejním depu Lužná se na podzimním slunku hřály stroje 464.102, 555.0301, 387.043, 556.0271, 324.391 nebo 534.0323. Nechyběly ani modernější trakce včetně nejmladších provozních exponátů Hektora T 458.1190 a čerstvě opravené Singrovky M 240.0100 (viz článek na stranách 1 a 5). V poštovním voze se proháněly modely mašinek a pískání na úzkokolejce č. 21 lákalo malé i velké ke svezení na oválu. V sobotu navíc obohatil výčet parních lokomotiv slovenský Štokr 556.036, který do Lužné dojel od Rakovníka se zvláštním vlakem vezoucím zájemce o podzimní Křivoklání na Křivoklátě. Díky relativně příjemnému podzimnímu počasí se letošní poslední parní víkend opravdu vydařil.
STRUČNĚ O MUZEU
Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka funguje od roku 1999. Zdejší zaměstnanci se zabývají údržbou a provozem historických drážních vozidel, která jsou nasazována na nostalgické jízdy po celé republice. Muzeum také úzce spolupracuje s Národním technickým muzeem. Otevřeno tu mají obvykle od konce dubna do konce října, z toho v červnu, červenci a srpnu každý den kromě pondělí, jinak pouze o víkendech a státních svátcích.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »