Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Poslední letošní oslavy železnice v Chyši a Nymburce

Poslední letošní oslavy železnice v Chyši a Nymburce

24.10.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ, MARTIN NAVRÁTIL

Oslavy Dne železnice probíhaly i první a druhou říjnovou sobotu. Zatímco na hranici Karlovarského a Plzeňského kraje se dospělí i dětští návštěvníci mohli pozdravit nebo vyfotit s dobrým vojákem Švejkem nebo císařem Františkem Josefem I., v Nymburce o týden později rozdávaly radost pohádky v Kinematovlaku nebo vystavená a projíždějící motorová vozidla.

Poslední letošní oslavy železnice v Chyši a Nymburce

Je sobota 5. října. V západočeské staničce Chyše vítá Josef Švejk samotného mocnáře s manželkou Sissi. Přihlížejí davy zvědavců, kterých organizátoři napočítali na 1 500. Scéna byla samozřejmě součástí oslav Dne železnice. Historický parní vlak, v tomto případě v čele s Všudybylkou Sedmou 354.7152 z roku 1917 (na postrku pomáhal Velký Hektor T 458.1190), byl také velkým lákadlem. Zvláštní vlak začal svou jízdu v Karlových Varech, zamířil nejprve jižním směrem do Krásného Jezu, odkud zdolal stoupání po letos obnoveném úseku do Horního Slavkova-Kounic, aby pak zamířil přes Bečov nad Teplou na východ kraje po trati číslo 161, jejíž úsek Žlutice – Bečov nad Teplou letos slaví 115. výročí. Centrem oslav se pak stala výše zmiňovaná Chyše. 

Kdo dostal od Josefa Švejka řád Moudrého ksichtu?

Výjimečná atmosféra však panovala v každé stanici, kde vlak zastavoval. Nejen stovky lidí, kteří se přišli alespoň na chvíli nostalgicky zasnít nad dobou, kdy trati vládla pára, ale také vystoupení místních uměleckých spolků, dechovek, souborů, dobrovolných hasičů a řady dalších uskupení napovídaly, že tady berou Den železnice za vpravdě společenskou událost. „Je to sláva hodná mocnáře, který ostatně náš vlak skutečně doprovází,“ vysvětluje s nadsázkou obrovský zájem veřejnosti Vladimír Omelka, ředitel KCOD Karlovy Vary, které letošní Den železnice připravilo za podpory Karlovarského kraje, Výzkumného Ústavu Železničního a obcí Karlovarska, kde se slavnostní vlak zastavil. Drážní fandy potěšila také jízda z Protivce do Bochova, kde od roku 1996 pravidelné osobní vlaky nejezdí. Moderní současnost zase demonstroval RegioShark 844.023, nasazený na zvláštní vlaky, a rovněž Regionovy, které DKV Plzeň operativně zajistilo na pravidelné vlaky.

V Chyši voják Švejk, se svérázností sobě vlastní, předal hejtmanovi Josefu Novotnému řád Moudrého ksichtu, čímž všechny přítomné pobavil. Hurónský smích vyvolal i zpěv císařské hymny, během které dle Švejkových instrukcí museli muži salutovat a ženy se držet pravou rukou za levé ňadro. Parní vlak přišel na chyšské nádraží přivítat i hrabě Lažanský, který všechny pozval na prohlídku místního rodového zámku a pivovaru zdarma. 

Velký zájem o modelové kolejiště a jízdy na lokomotivě

Radostná atmosféra panovala i v sobotu 12. října v Nymburce ve zdejším provozním středisku oprav DPOV. Na nejmenší čekal třeba balonek nebo pohádka v Kinematovlaku, na tatínky zajímavé zážitky nebo možnost „cvaknout“ si snímek některé z méně obvyklých lokomotiv. Návštěvníků sem proudily stovky – třeba i ze zastávky Nymburk dílny, kde mimořádně zastavovaly osobní vlaky. Velký zájem byl o předvádění modelového kolejiště ve voze řady BDs a pochopitelně o svezení na lokomotivě – buď na dílenské „posunce“ 799.037, cargové 708.702, Rakušance T 426.001 z Kořenova a dalších. I ona absolvovala opravy v Nymburce, a tak tu přece nesměla chybět. „K ní bych co do atraktivity přidal i Asynchronku, poslední lokomotivu z ČKD, plus Akumulátorovku. To byla asi největší lákadla,“ vysvětlil mi Arnošt Kohl, hlavní organizátor oslav.

Malí i velcí se nemohli nabažit všech vystavených vozidel: od motorového vozu M 262.1, přes velké traktory 770.085, 753.777, 749.018, střední „váhovou“ kategorii 742.094, T 435.0111, modernizovanou 708.702 ČD Cargo až po zmíněné speciality v podobě akumulátorového lega A 219.0001 a dvounápravové motorové lokomotivy s asynchronními motory, jedné z posledních lokomotiv vyrobených ještě v libeňské ČKD. Pokud se vám nezdá normalizované označení 353.001 (nejde o třísystémovou elektrickou lokomotivu), rádi vysvětlíme, že to je označení, s nímž jezdila v Německu. „České“ označení zní správně 709.601, stroj s motory TB 721 a agregátem MTU byl vyroben roku 1998.

K pozoruhodnostem bychom jistě přidali kolejový jeřáb EDK 300 nebo zbrusu nový diagnostický vůz prostorové průchodnosti FST4 SŽDC rekonstruovaný z motorového vozu řady 850/851. Nechyběl ani zvláštní vlak přímo z DPOV do Prahy a zpět tvořený Hektorem T 458.1190 a vozy Balm a BFalm. S postřižinským pivem na čepu a klobásou na tácku to byla příjemně strávená sobota.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 3.67

Fotogalerie

Další články této rubriky

Evropské železnice se bez velkých IT řešení neobejdou Evropské železnice se bez velkých IT řešení neobejdou

20.1.2022 - Železnice by měly být přispěvatelem k naplnění cílů Evropské zelené dohody (Green Deal). Aby úkol splnily, budou muset zlepšit svou konkurenceschopnost vůči jiným módům dopravy. Tedy pokud jde o náklady, výkon, spotřebu energie,… »

ČD rozjely novinky v odbavení a informování cestujícíchČD rozjely novinky v odbavení a informování cestujících

17.1.2022 - České dráhy zavedly několik novinek, které cestujícím zjednoduší cestování. Nově zákazníky s elektronicky pořízenými jízdními doklady informují o změnách rezervací v případě mimořádné změny řazení vlaků. Dále si… »

Na Olomoucku vyjela první modernizovaná jednotka řady 646Na Olomoucku vyjela první modernizovaná jednotka řady 646

10.1.2022 - V rámci zkušebního provozu vyrazila na Olomoucku první modernizovaná jednotka Stadler GTW řady 646 Českých drah. První jízdu v prosinci absolvovala na lince z Olomouce do Drahanovic. Dvanáct motorových jednotek České dráhy pořídily v… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika